אם חשבתם שתעשיית הרכב הסינית מתכוונת להוריד רגל מהגז, אתם כמובן טועים. למרות דיווחים שונים כי בפועל יצרניות הרכב הסיניות שמגיעות לאירופה מפסידות אלפי יורו על כל דגם, הן גם מגיעות עם סובסידיות עתק מצד הממשל הסיני שלא נראה שמתכוון להרפות בשנים הקרובות, על אחת "תחרות" המיסוי מול צפון אמריקה ואירופה.
בינתיים, אצלנו בשוק המקומי והרווי במותגים המגיעים מהרפובליקה העממית של סין, העסקים כסדרם, עוד מותג ועוד דגם מצטרפים אחת לכמה חודשים, כאשר כבר בקנה ממתינים לתחילת השיווק הרשמי של דגמי דונגפנג כמו רכב השטח M הירו וה"בוקס" הקטנה.
מקסוס
בינתיים "אוטו חן" יבואנית מותג מקסוס (שעבר מידי צ'יינה מוטורס) נמצאת בבנייה מתקדמת לאולם התצוגה החדש שיפתח בהרצליה ואף מבטיחים להתרחב במהלך השנה הבאה. "אוטו חן" תחל בקרוב בשיווק המיניוואנים החשמליים של תת המותג Mifa ה-7 וה-9 הגדול. בעתיד ישווקו גם שני ג'יפונים של "מיפה" וארבעה דגמים מסחריים ממשפחת ה-eDeliver החשמליים, כאשר כולם צפויים לקבל תקינה אירופאיות.
באופן מעניין למדי, במקביל "לאוטו חן", גם UMI (יבואנית שברולט, קאדילק, איסוזו ופורת'ינג), קיבלה מהיצרנית זיכיון שיווק לרכבים הפרטיים של מקסוס, ובהתאם המיפה 7 והמיפה 9 ישווקו בישראל גם דרכם. במקרה זה דגמי מקסוס יוצגו בתוך 14 אולמות תצוגה קיימים של היבואנית ויקבלו שירות טכני ב-35 מרכזי שירות שהוסמכו לטיפול דגמי מקסוס.
המיפה 7 באורך 4.9 מ' ואילו המיפה 9 באורך 5.3 מ', והם יציעו שבעה או שמונה מקומות ישיבה, כאשר לשניהם מנוע חשמלי בהספק 245 כ"ס ומארזי סוללות בקיבולת של 77 קוט"ש ו-90 קוט"ש (בהתאם לרמת הגימור) וטווח נסיעה משולב של עד 480 ק"מ וטעינה מהירה (30%-80%) ב-30 דקות. נציין כי לשניהם ציון בטיחות של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי (ה-7 נבחן השנה וה-9 נבחן ב-2022).
פוטון
מותג FOTON של BAIC הסינית, החל דרכו בישראל עם הטנדר Tunland בגרסתו החשמלית בסדרת ייבוא קטנה של 400 יחידות. לאחרונה צפרה היבואנית להיצע את גרסת הדיזל שלו המצוידת במנוע בנפח 2.0 ליטר והספק של 163 כ"ס, הנעה כפולה ותיבה אוטומטית, כאשר כושר ההעמסה עומד על 975 ק"ג (900 ק"ג בחשמלי) וכושר גרירה של 3 טון. לטונלנד אחריות של 5 שנים או 300 אלף ק"מ (המוקדם מביניהם) ומחירו עומד על 248 אלף שקל (306 אלף שקל לחשמלי), מה שהפוך אותו לטנדר "טון" 4X4 הזול בישראל.
ג'אקו
מותג נוסף, שהוא גם חלק מצמד מותגים יחד עם "אומודה" מבית צ'רי, הוא ג'אקו, שהגיע לישראל ביולי האחרון עם ה-J7, ג'יפון קומפקטי במראה יוקרתי ואבזור מכובד ועם הנעת בנזין (1.6 ליטר טורבו בהספק של 147 כ"ס, הספק שהונמך עקב תקנות הזיהום האירופאיות), עליו גם נהגנו, זאת כחלק מתוכנית שלמה להרחבת היצע הדגמים בישראל, כשעד 2026 מתכוונת היבואנית כלמוביל לשווק את ה-J8 הגדול בגרסת פלאג-אין וה-J5 הקטן (בנזין, היברידי, חשמל), זאת לצד שלושה ג'יפונים של "אומודה" - 9 (פלאג-אין), 7 (פלאג-אין ובנזין) וה-3 הקטן (חשמלי, היברידי, בנזין).
בינתיים מי שצפוי להגיע ממש בקרוב הוא ה-J7 פלאג-אין, שיצטרף לזה הבנזין, ולו מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר ובשילוב מנוע חשמלי ההספק מגיע ל-342 כ"ס מרשימים. הסוללה בקיבולת 18.3 קוט"ש מאפשרת נסיעה חשמלית לטווח של 90 ק"מ. אגב, גם בנסיעה ללא סוללה מלאה (מצב היברידי רגיל) צריכת הדלק עומדת על 16.6 ק"מ לליטר. פרט מעניין נוסף הוא שה-J7 פלאג-אין יציע אפשרות לטעינה מהירה וכן יכולת אספקת חשמל יצונית של 3.3 קילוואט.
בכלמוביל מבטיחים מחיר ש"יאתגר את הקטגוריה", ואם נבחן את דגמי הפלאג-אין המשווקים כיום בישראל, כמו למשל קיה ספורטאז' (260 אלף שקל), לינק & קו 01 (243 אלף שקל) או WEY קופי 02 (240 אלף שקל), אפשר להניח לאן מכוונת היבואנית.