צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן | צילום: ספורט 5
הגבהת מרכב של 2.3 ס
הגבהת מרכב של 2.3 ס"מ | צילום: ספורט 5

שתי בשורות מעניינות צדו את עינינו בשבוע החולף: הראשונה היא שבהמשך להשקה בארצות הברית של מתיחת הפנים לאיוניק 5, חושפת יונדאי גרסת XRT קרבית המיועדת בשלב זה עבור השוק האמריקאי. לאחר מכן קפצנו לאירופה, שם רנו הצרפתית מפקידה בידיו של מעצב חדש את מכונית הרטרו המיוחדת R17 משנות ה-70, ומבקשת ממנו להביא אותה אל העידן המודרני.

יונדאי עולה לגובה
האיוניק 5 XRT הקשוחה מקבלת כיול מתלים שונה והגבהה של 2.3 ס״מ בהשוואה לזו הרגילה, עובדה אשר משפרת במעט את יכולתה לצלוח "אתגרי שטח" מעבר למדרכות העיר, עם זווית גישה של 19.8 מעלות (1.8+) וזווית נטישה של 30 מעלות (5+). חיצונית דאגו ביונדאי להשחיר את הפגושים הקדמיים והאחוריים, כמו גם את הסמלים והכיתובים השונים - הכל על מנת לבדל אותה מהאיוניק 5 של השכן. מלפנים, מבצבצים צמד ווי גרירה אדומים המסוגלים למשוך עד 2.6 טון וצללית הצד חושפת חישוקי גלגלים בקוטר ״18, מושחרים גם כן, המולבשים על צמיגי כביש-שטח מדגם Continental CrossContact ATR.

הנעה כפולה ו-325 כ
הנעה כפולה ו-325 כ"ס | צילום: ספורט 5

מארז הסוללות שנבחר עבור המכונית, באופן מתבקש, הוא המארז החדש שנוסף במסגרת מתיחת הפנים בקיבולת 84 קוט״ש, אך לתוספות השונות יש גם מס - טווח הנסיעה הוא הנפגע העיקרי מתוספת הגובה ומהצמיגים החדשים, ועומד כעת על 450 ק״מ (50- ק"מ) בתקן EPA האמריקאי.
על ההנעה אחראיים צמד מנועים המעמידים הספק של 325 כ״ס ומומנט מרבי של 61.7 קג״מ, אשר יורדים אל ארבעת הגלגלים ומסוגלים להאיץ את הג'יפון המקושט ל-100 קמ״ש תוך 5.3 שניות.

איוניק 5 XRT תורכב במפעל החדש בג׳ורג׳יה, שהוקם במיוחד עבור ליין הדגמים החשמלי של יונדאי-קיה. בשוק זה אגב, מציע המותג מזה מספר שנים דגמי XRT קשוחים ומותאמים לטיולי מדבריות עבור הטוסון, הסנטה פה והסנטה קרוז. הצטרפותה של האיוניק 5 למשפחה, מדגישה עד כמה יונדאי רואה חשיבות בהעמקת השליטה של הדגם דווקא בארצות הברית, שם הוא זוכה מאז הצגתו להצלחה לא מבוטלת.

ברנו יעשו עוד קאמבק?
לעיתים נדמה כי המעבר לחשמל היה רק תירוץ עבור רנו להתרפק על העבר העשיר שלה, כשהיא ממשיכה להציג שורת חידושים מחושמלים לדגמים אייקונים. חלקם נשארו על רצפת הייצור כגרסאות קונספט, כאשר הבולט מהעת האחרונה הוא גרסת הראלי החשמלית ל-R5 טורבו 2 - ה-R5 טורבו 3E - וחלקם עשו את המעבר לגרסת ייצור כמו ה-5 E-Tech הרטרו-חשמלית תאומתה הספורטיבית באלפין עם ה-A290.

כעת, מביאה רנו קלאסיקה נוספת אל העידן המודרני עם גרסת קונספט לרטרו-קופה R17 המבוססת על סדרת הייצור משנות ה-70. מלאכת העיצוב הופקדה בידיו של המעצב המוערך אורה איטו, עבורו זוהי התנסות ראשונה בתעשיית הרכב אחרי שצבר ניסיון רב בעבודה עם מותגים גדולים דוגמת מותג השעונים סווטש.

בחזית המכונית מוצגת נפגוש ביחידות תאורה מלבניות וצהובות הקורצות אל אלו העגולים מהקופה המקורית. חישוקי הגלגלים, המעוצבים בסגנון תקליט ויניל, יושבים מתחת לקשתות מרובעות ואילו מאחור, הפנס האחורי הוא למעשה פס תאורת לד הנמתח לכל רוחבה של המכונית. רנו מספרים כי השלדה עשויה מקרבון, שאחראי בין היתר למשקלה הנמוך העומד על 1.4 טון. גוף המכונית הורחב ב-17 ס״מ לעומת זו המקורית, ונצבע בגוון ״חום גלקטי״ אשר נוצר במיוחד עבורה. במקביל, נעדכן כי אלפין חשפה צללית צד של מכונית תצוגה חדשה בעיצוב פאסטבק בשם A390_ β (בטא) כרומזת על הדגם הבא של המותג שיתכן וישאב השארה מהקונספט של רנו, האלפין תיחשף ב-11 באוקטובר השנה.

ובחזרה אל רנו. תא הנוסעים עבר את השינוי המשמעותי ביותר ואם זאת אינו איבד מהקסם הנוסטלגי. במרכזו, ההגה העגול הוחלף בהגה מרובע ודו-חישורי ומאחוריו ארבעה מסכים קטנים בולטים מהקונסולה ומציגים את מדדי הנסיעה. המסך המרכזי אגב, מצא את מקומו במיקום נמוך, הרחק מעיניו של הנהג - תסיקו מסקנות לבד. מושבי המכונית עוצבו מחדש ועטופים בשילוב של צמר מרינו חום ובד בוקלה בגוון בז׳, הם גם מציגים תמיכה מורחבת לירכיים בדומה לאלה שהוצעו בגרסה המקורית.

ברנו לא סיפקו פרטים על מערכת ההנעה של ה-R17 קונספט, אם כי ציינו שהמנוע ממוקם מאחור ושהספקו המרבי מגיע ל-270 כ״ס. ככלל, לא מסתמן שבכוונת המותג להעביר את הדגם לייצור סדרתי ועם כמה שזה מצער, בחירתה של רנו לשאוב השראה מדגמי עבר ולהנגישם אל ההווה מחממת את הלב וממקום מושבינו נשמח לראות עוד כאלה באים לידי ביטוי - גם מיצרנים נוספים.