צילום: Euro NCAP (צילום: ספורט 5)
צילום: Euro NCAP | צילום: ספורט 5
ב.מ.וו X2 הולך בדרכו של אחיו ה-X1 (צילום: ספורט 5)
ב.מ.וו X2 הולך בדרכו של אחיו ה-X1 | צילום: ספורט 5
ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP פרסם תוצאותיו של סבב מבחנים חדש, ולשם שינוי לא השתתפה בו אף סינית, אלא חמש אירופאיות ויפנית אחת, שהפתיעה עם ציון נמוך. בנוסף, הארגון בחן דגמים חדשים המבוססים על דגמים אחרים של אותו המותג וכך מרצדס G קלאס החשמלי זכאי גם הוא לציון של 5 כוכבים בדומה לגרסת מנועי הבעירה הפנימית, ב.מ.וו X2 נבחן על-בסיס ה-X1 וגם לו הותאם ציון של 5 כוכבים, וכך גם לרנו רפאל ואספאס, על-בסיס האוסטרל.
סקודה קודיאק, לא מאכזב וזוכה ב-5 כוכבים (צילום: ספורט 5)
סקודה קודיאק, לא מאכזב וזוכה ב-5 כוכבים | צילום: ספורט 5

מכונית הסאלון מרצדס E קלאס מהדור השישי המשווקת כבר בישראל זכתה בציון המירבי של 5 כוכבים ובנוסף גם בציון לשבח של ארגון הבטיחות אודות ביצועיה במבחן. ציוניה בסעיפי המשנה עומדים על 92% בהגנה על מבוגרים, 90% בהגנה על ילדים, 84% בהגנה על משתמשי הדרך ו-87% בסעיף מערכות הבטיחות.

מכוניות גדולות נוספות, אך מקטגוריית המנהלים הן פולקסווגן פאסאט וסקודה סופרב שצפויה להגיעה ארצה בחודשים הקרובים, כאשר שתיהן חולקות פלטפורמה ומכלולים וגם את ציון מבחן הריסוק עם 5 כוכבים וציוני נאים בהחלט עם 93% בהגנה על מבוגרים, 87% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על משתמשי הדרך ו-80% על תפקוד מערכות הבטיחות.

סוזוקי סוויפט החדשה - עוד מערכות בטיחות, אבל לא מספיק (צילום: ספורט 5)
סוזוקי סוויפט החדשה - עוד מערכות בטיחות, אבל לא מספיק | צילום: ספורט 5

רכב נוסף של סקודה שנבחן הוא הסקודה קודיאק, שצפוי להגיע ארצה בחודשים הקרובים, כאשר גם ממשיך את המסורת וזוכה בציון המירבי של 5 כוכבים, כאשר בסעיפי המשנה ציוניו עומדים על 89% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים, 82% בהגנה על משתמשי הדרך, ו-78% בסעיף מערכות הבטיחות.

עד כאן הבשורות הטובות שככל הנראה לא הפתיעו אף אחד, אך שני דגמים נוספים שנבחנו - דאצ'יה דאסטר וסוזוקי סוויפט - אכזבו עם ציון של 3 כוכבים בלבד, וזאת למרות הצטרפותן של מערכות בטיחות נוספות בדורות החדשים שלהם.

ממשיך במסורת שלושת הכוכבים (צילום: ספורט 5)
ממשיך במסורת שלושת הכוכבים | צילום: ספורט 5

הסופר מיני סוזוקי סוויפט ששיווקה בישראל החל לפני כחודש, קיבלה בסעיפי המשנה ציונים של 67% בהגנה על מבוגרים, 65% בהגנה על ילדים, 76% בהגנה על משתמשי הדרך ו-62% בסעיף מערכות הבטיחות.

גם הג'יפון דאצ'יה דאסטר החדש, שצפוי להגיע במחצית השנה, הסתפק בציונים נמוכים עם 70% בהגנה מבוגרים, 84% בהגנה על ילדים, 60% בהגנה על משתמשי הדרך, ו-57% בלבד בסעיף מערכות הבטיחות.

אם תהיתם כיצד דגמים אלו קיבלו ציון נמוך, נציין כי ברבות השנים מבחני הריסוק הלכו והחמירו, כך למשל בפגיעת צד נבחן מצב הנוסעים ועקב העדרה של כרית אוויר מרכזית הופחתו הציונים בהתאם, או למשל קושי של מערכת התרעת תנועה חוצה מאחור בזיהוי מבוגרים וילדים, או היעדרה של התרעת שכחת ילדים במושב האחורי והתרעת פתיחת דלת בזיהוי רכב חולף. מערכות אלו ועוד מהוות כיום חלק ממבחני הריסוק, מה שמקשה יותר להשיג את הציון המלא.