צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן | צילום: ספורט 5
צמיחה קלה בממדים (צילום: ספורט 5)
צמיחה קלה בממדים | צילום: ספורט 5

אאודי Q5, ג'יפון יוקרתי שנשמע לרבים כמו "במבה" או "דני", כמעט שם גנרי לרכב פנאי יוקרתי בגודל בינוני. וה-Q5 הוא אכן אחד מה-SUV הפופולריים באירופה כשאאודי ממש לא ממהרת להציג לו דורות חדשים - הדור הראשון הוצג ב-2008, השני ב-2016 ואילו כעת, גם כן לאחר 8 שנים, אאודי חשפה את הדור השלישי, וכמו קודמו גם הוא יגיע אלינו ממפעל היצרנית במקסיקו.

בדומה לאאודי A5 שנחשפה לפני כחודשיים, גם ה-Q5 החדשה מבוססת על פלטפורמת PPC (Premium Platform Combustion) שהיא התפתחות מה-MLB Evo וקורצת ל-PPE החשמלית של פורשה מקאן ואאודי Q6 e-tron. מצ'מפיון מוטורס, יבואנית אאודי בישראל, נמסר כי ה-Q5 החדש צפוי להגיע ארצה במהלך הרבעון הראשון של 2025.

עיצוב, מידות וטכנולוגיה
העיצוב החיצוני של אאודי Q5 החדש אגרסיבי יותר. החזית הפכה "כועסת", כאשר הפנסיפ מחודדים יותר אל עבר המרכז ופוגשים שם בסבכה העליונה. הסבכה התחתונה גדולה יותר עם רשת "חלת דבש" ב-S-Line ואילו אזור כונסי האוויר גדול ומודגש יותר. מאחור, הפנסים כעת צרים יותר ומחוברים להם יחדיו, בסגנון אותו פגשנו באאודי Q4 e-tron  ומזכיר את אלו של מרצדס EQA למשל. לדגמי הבנזין שתי יציאות מלבניות בצידי הפגוש ואילו לדיזל יציאת מפלט מרובעת-כפולה אחת בצד שמאל, כשה-SQ5 שומר על צמד יציאות כפולות ואובליות.

התאורה הדיגיטלית של אאודי, עם עד 8 חתימות תאורה שונות ואנימציות שונות, מאחור ישנה תאורת OLED 2.0 ה"מתקשרת" עם הסביבה ומציגה סימני אזהרה למשל. הפרופיל שומר על הקו המוכר ומתהדר בחישוקים קלים מ-"17 ועד "21.

ה-Q5 החדש מציג צמיחה קלה בממדים לעומת קודמו – הוא ארוך ב-3.5 ס"מ (471.7 ס"מ), רחב ב-0.7 ס"מ (190 ס"מ), גובהו זהה (166.2 ס"מ) ובסיס הגלגלים ארוך ב-0.4 ס"מ (282.3 ס"מ). נפח תא המטען נותר דומה ועומד על 520 ליטר. בעתיד הקרוב, תציג אאודי גם את ה-Q5 ספורטבק בסגנון פנאי-קופה כמובן.

תא הנוסעים בהשראת ה-Q6 אי-טרון (צילום: ספורט 5)
תא הנוסעים בהשראת ה-Q6 אי-טרון | צילום: ספורט 5

תא הנוסעים חדש לגמרי ומציג את הקו העיצובי שפגשנו ב-Q6 אי טרון. הפריטים הבולטים הם לוח מחוונים דיגיטלי "11.9 השוכן בכפיפה אחת עם מסך המולטימדיה "14.5  וכאופציה מסך מולטימדיה נוסף לנוסע בגודל "10.9, בדיוק כמו ב-A5 וב-Q6 אי-טרון. מערכת ההפעלה מבוססת אנדרואיד אוטומוטיב ובאאודי שילבו עוזרת קולית ותמיכה בבינה מלאכותית. כמו כן דרך התצוגה העילית הניתנת להגדרה, אפשר לשלוט (באמצעות כפתורים בהגה) על פונקציות שונות כמו הטלפון או הרדיו, כך שאין תמיד צורך להוריד את העיניים ללוח המחוונים למשל או למסך המולטימדיה.

בתא הנוסעים נמצא משטח טעינה אלחוטי ומקורר ושקעי USB עם אופציה לטעינה של 60 וואט ואלו האחוריים עד ל-100 וואט, כך שתוכלו אפילו להטעין את הלפטופ שלכם. המושבים האחוריים ניתנים לכוונון משענת הגב והזזה קדימה/אחורה, ובכך להגדיל את נפח תא המטען עד ל-1,473 ליטר. ולדברי אאודי בידוד הרעשים שופר עם שמשה קדמית בזיגוג כפול ואופציה שכזו לחלונות הצד, כשבחירה במערכת השמע של "בנג & אולפסן" (16 רמקולים, 685 וואט) כוללת גם מערכת נטרול רעשים.

מערך הבטיחות מקיף וכולל את כל המערכות שהייתם מצפים למצוא בג'יפון יוקרתי כולל זיהוי תנועה חוצה מלפנים, סיוע לנהג בהתחמקות ממכשול, בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת בתיאום זיהוי התמרורים ועוד. בנוסף באאודי יציע את ה-Adaptive Driving Assistant plus המסונכרנת עם מערכת הניווט ומקבלת דיווחים מרכבים אחרים של הקונצרן ובכך מתאימה את מהירות הנסיעה והניווט ליעד בצורה אופטימלית.

כרגע עם מנוע בנזין ודיזל. הפלאג-אין תוצג בהמשך (צילום: ספורט 5)
כרגע עם מנוע בנזין ודיזל. הפלאג-אין תוצג בהמשך | צילום: ספורט 5

יחידות הנעה וביצועים
עם תחילת השיווק יוצעו שלוש יחידות הנעה ל-Q5 החדש. ראשית, כולם בעלות תמיכה מיקרו-היברידי פלוס, עם סוללת 1.7 קוט"ש. גרסת הכניסה בעלת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר המספק 204 כ"ס, מומנט של 34.6 קג"מ ומשודך להנעה קדמית או כפולה. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 8.6 שניות (7.2 שניות בקוואטרו) וצריכת הדלק עומדת על 13.7-15.6 ק"מ לליטר (13.1-14.7 ק"מ לליטר בקוואטרו).

לגרסת הדיזל נפח והספק דומים, אך מומנט גבוה ב-6.1 קג"מ (40.7 קג"מ) והשידוך להנעה כפולה בלבד. ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.4 שניות וצריכת הסולר המשולבת עומדת על 15.1-16.9 ק"מ לליטר.

בראש ניצב ה-SQ5 עם מנוע בנזין V6 בנפח 3.0 ליטר המספק 367 כ"ס, אך בשלב זה משום מה אאודי בחרו שלא לפרסם את שאר הנתונים הטכניים.

כל המנועים משודכים לתיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים (מחוזקת ב-SQ5) ובעתיד תוצג גם גרסת פלאג-אין בדומה לזו החדשה של קונצרן פולקסווגן (מנוע 1.5 ליטר והספק משולב של 204 כ"ס, סוללת 25.7 קוט"ש עם טווח נסיעה של כ-100 ק"מ).

ל-Q5 החדש מתלים רגילים (ספורטיביים ב-S) בשילוב מערכת FSD (Frequency Selective Damping) המתאימה את שיכוך הבולם בהתאם לתנאי הדרך וכאופציה תוכלו לבחור במתלי אוויר.