״מה זה היה עכשיו? מה זה היה??? לא ציפיתי לדבר הזה.. בחיי שאין לי מלים. הרגשתי כאילו רכבתי מסלול פאמפ טרק על סלעים... נכנסתי לבור אחרי בור ושכל שניה האופניים יתרסקו לאלף חלקים. וזה רק אימון הכנה. מה הולך לקרות כשהדבר האמיתי יתחיל מחר עם כל המפלצות מסביב״?
״הדבר האמיתי״ הוא כמובן ״הפריז רובה״ או בשמו הלא רשמי ״הגהינום מהצפון״, ככל הנראה מרוץ האופניים האכזרי והתובעני ביותר בעולם שיחל מחר (ראשון) בעיירה הצרפתית קמפיין, ויסתיים 260 קילומטרים ושש שעות מאוחר יותר בוולודרום של העיר הקטנה ״רובה״ – עם מנצח אחד ואלו ששרדו את המסע כדי לספר, מפויחים, מותשים, בלתי ניתנים כמעט לזיהוי ממעטה האבק והבוץ שצברו מ 55 קילומטרים על אבני דרך עתיקות שהשתמרו מימי הכרכרות.
ובליל המלים הזה שבפתיחה, בתערובת של אימה אמיתית אבל גם צחוק מתגלגל של התרגשות וציפייה, ניתז מפיו של רוכב האופניים הישראלי הצעיר (23) נדב רייסברג שטעם כמה דקות קודם לראשונה את חווית המפגש עם תוואי האבנים המחודד והסלעי על המסלול ביער הארנברג, מקטע הדרך האימתני והמפורסם מ-29 הסקטורים על המסלול כולו – ברכיבת האימון של קבוצת ״ישראל פרמייר טק״ לקראת המרוץ.
אז מה עושה כאן הצעיר מקיבוץ דפנה שרק לפני חודשיים וחצי החל את העונה הראשונה שלו כמקצוען בקבוצה? זו בדיוק השאלה ששאל עת עצמו רייסברג כאשר הצוות המקצועי של הקבוצה הודיע לו כבר במחנה האימונים לקראת העונה שיש סיכוי רציני שייזרק למים הכי עמוקים שיש. ״אני״?? היתה התגובה הראשונה שלו. ״התקשרתי לאבא שלי והוא היה המום כמוני. אני, הילד הקטן, בלי שום ניסיון, עם ה-66 קילו מול רוכבים גדולים ועוצמתים כאלה״.
All hail the Queen of the Classics!
— Israel – Premier Tech (@IsraelPremTech) April 5, 2024
Meet our team ready to take on @parisroubaix #ParisRoubaix #YallaIPT pic.twitter.com/svIAe7HMWz
אבל אחר כך קלט שזו הדרך של הקבוצה להביע בו אמון. ״הוא רוכב מאד מגוון, מאד טכני כמי שגדל כרוכב שטח, מאד מקצועי, מאד מחויב לחברים שלו, ובעיקר מאד רעב. ״הסביר ספ וואן מרק, אחד משלושת הדירקטורים של הקבוצה במרוץ, שעשה לו שם גדול במרוץ הזה, כשסיים חמש פעמים בטופ 5. וואן מארק מודה שלא היה מאושר ממנו לו יכול היה להחזיר את הגלגל לאחור לימיו כרוכב. ״אני כמעט מקנא בהם״ הוא אומר. כתחליף, הוא הצטרף לאימונים על הסקטורים הקשים ביותר, מעניק טיפים לנדב ולצעירים.
רייסברג הצדיק את האמון כאשר הרשים במרוץ דרכי העפר הקשוח של ״הסטראדה ביאנקה״, מה שנתן לו מעט יותר בטחון שיוכל להתמודד גם עם המירוץ האימתני הזה. "אני עדיין מרגיש פה קצת כמו ילד קטן. קצת מבולבל. קצת לחוץ, יודע שאני הולך לסבול כאן כפי שלא סבלתי בחיים אבל בכל שעה שעוברת לקראת הזינוק, אחרי כל אימון שעשינו כאן, התחושה מתחלפת מפחד להתרגשות חיובית. אני אומר לעצמי, מה יש לך להפסיד? רק תלך פה עד הסוף״.
הדרך שלו להתמודד עם תחושות החשש היתה בהסתערות על כל פרט ופרט. הוא העביר יומיים שלמים בין האימונים בישיבה מול המחשב ובשינון כל פרט במסלול ובעיקר 29 מקטעי האבנים.
השיבוץ של רייסברג הלא מנוסה משקף את הגישה של הקבוצה לקראת המרוץ כאשר הפעם משוגר הרכב מעורב של וותיקים עתירי ניסיון כמו תום ואן אסברוק הבלגי וגיום בוייווין הקנדי והצרפתי הוגו הופסטטר, עם צעירים מוכשרים ובראשם ריילי שיהאן האמריקני שנחשב לאחד הכישרונות העולים המבטיחים בעולם הקלסיקות.
ואן אסברוק שנמצא בעצמו בכושר שיא, חושב שלמרות הצעירים הפחות מנוסים, לקבוצה סיכוי להשיג תוצאה מפתיעה, אולי טופ 10 של אחד מרוכביה: ״זה לא רק המרוץ הקשה בעולם, זהו גם המרוץ הכי לא צפוי בעולם. הוא יכול להיות סיוט או הזדמנות. הוא יכול להתהפך עבורך בשנייה, וזה בדיוק מה שאני אוהב בו.״.
הקבוצה מזנקת מחר למרוץ על אופניים יוצאות דופן, מהדורת הגראבל של אופני ״פקטור״, אופניים שתוכננו במיוחד לעמוד בעונשי מקצועי האבנים ומאפשרים לרכוב עם צמיגים רחבים יותר.
רייסברג מבין שעליו לפחות לא מוטל כל לחץ מלבד מה שהוא מטיל על עצמו. היום, בסיום האימון האחרון וכאשר המרוץ כבר בפתח, הוא הרשה לעצמו להנות משפע הודעות העידוד שקיבל מאוהדים וחברים בישראל. ״אני מתחיל לתפוס עד כמה זו זכות להיות חלק מזה. זה אולי הדבר הכי מרגש שעמדתי לפניו. אז ברור שאני עומד לסבול המון אבל זו הולכת להיות חוויה. אני רק מקווה שאוכל ללכת איתה כמה שיותר רחוק״.