האיחוד האירופי התכנס לישיבה חשובה ביום רביעי, ובסופה הוחלט ואושר סופית כי השלב הבא של תקנות הזיהום ממנועים בעלי בעירה פנימית שהיו אמורות להיכנס לתוקף בשנת 2025, נדחו בחמש שנים לשנת 2030.
אמנם, ההחלטה התקבלה כבר בנובמבר 2022 אבל היא לא אושרה עד עכשיו. יש הטוענים כי הלחץ שמפעילים יצרני הרכב על האיחוד לנוכח הכניסה של מכוניות סיניות חשמליות הוא אחד הגורמים החזקים ביותר לשינוי בכניסת התקנות לתוקף. מכוניות בקטגוריה מיני כבר לא נמצאות בפורטפוליו של היצרניות באירופה כי אין הגיון כלכלי בפיתוח מנועים זעירים ולא מזהמים עבורן ושורת הרווח על הדגמים הללו נמחקה לחלוטין ואין כדאיות כלכלית לייצר אותן.
אירופה מתארגנת בתקופה הזאת לכניסה של היצרניות הסיניות והדיונים סביב המיסוי של הדגמים הללו נמצא בשיאו וזאת במטרה להגן על התוצרת המקומית, אבל איגוד יצרני הרכב באירופה לא הסתפק בכך ודרש לדחות את התקנות למרות שחלק מהיצרנים כבר עבר את השלב הזה והממוצע של הפליטה מהמכוניות שלהם נמוך מאוד ואחת המובילות בתחום היא סטלנטיס (פיג'ו, סיטרואן, אופל, פיאט, ג'יפ).
זיהום ממערכות הבלמים והצמיגים
התקנות שהוצעו היו אמורות להיכנס ביולי 2025 ביחס למכוניות פרטיות, וכעבור שנתיים גם לכלי רכב מסחריים גדולים יותר וכפי שאמר קרלוס טבארס מנכ"ל סטלנטיס, התקנות הללו מיותרות ויש להביט רחוק יותר לשנת 2035 אז המכוניות תהיינה חשמליות או עם דלק תחליפי סינתטי או מימן. ובכל זאת, אחד הסעיפים החשובים ביותר בתקנות החדשות דווקא לא נוגע למנועים אלא לזיהום המסוכן שמגיע ממערכות הבלמים והאבק שעולה מהרפידות בכל בלימה, אבק של חומרים רעילים ומסוכנים, וגם מהזיהום של חלקיקי הגומי ורכיבים אחרים שמתפוררים ועולים לאוויר מהצמיגים של המכוניות בעת הנסיעה וכמובן בכל פעם שהמכוניות נדרשות לעצור בחריקת צמיגים.
כמה זה יעלה לנו?
אין חולק על כך שהלקוחות הם אלה שיישאו במחיר השינויים והכנסת חומרים חדשים ולא מזהמים לבלמים ולצמיגים, אבל האנליסטים בתחום מעריכים שהמחיר יהיה שולי או אולי אפילו שקוף. מדוע? גם היצרנים של הצמיגים ורפידות הבלמים כבר ערוכים לכך, והקשר בינן לבין יצרניות הרכב יוביל ככל הנראה לצמצום ככל האפשר של מחירי הטכנולוגיה והחומרים החדשים שייכנסו לשימוש.
בשורה התחתונה של כל הסיפור הזה, תעשיית הרכב באירופה נושמת לרווחה ומניחה בצד את ההתעסקות עם התקנות החדשות מתוך מחשבה וכוונה כי עד לכניסתן לתוקף בעוד 7 שנים, פני הדברים יהיו שונים ולא יהיה צורך בתקנות הללו. מאידך, האיחוד האירופאי לא מתכוון להניח לעניין לגמרי והמחשבה על תקנות ופעולות להקטנת זיהום האוויר ושמירה על האוזון כמו גם על איכות חיים גבוהה ושימוש בחומרים לא מזהמים במערכות רכב כמו שמנים ונוזלי קירור/חימום לרבות כניסה לעומק העניינים של ייצור חלקים שונים ומחזור שלהם ובראש הדברים הסוללות שהולכות ומתרבות מידי יום וברר לכולם כי בעוד 4-5 שנים יצטרכו לטפל בהן בצורה משמעותית.