בכל הכרוך במעבר להנעה חשמלית, קונצרן פולקסווגן מקפיד להיות מפוכח בנוגע למותגי הליבה שברשותו והיעדים האסטרטגיים שהציב עבורם. ויחד עם זאת, בשנתיים האחרונות עלו הרבה סימני שאלה לגבי מיצובה של חברת 'סיאט' במהפכה החשמלית והאם 'קופרה', שמגדילה את רווחיה בצורה תלולה, תייתר את החברה שמקרביה היא בכלל הוקמה.
ווין גריפיתס, מנכ"ל קבוצת סיאט, דוחה את הפרסומים, התאוריות, לפיהם סיאט תדחק לשוליים ולא תהיה בעלת תפקיד משמעותי בשורות הקונצרן על רקע המראתה של קופרה. "זה לא יהיה אחד על חשבון האחר. סיאט פשוט תלויה בקצב של החשמול, ויכול להיות שהיא בסופו של דבר תהיה מותג "כניסה" לרכבים חשמליים קטנים. לפחות, זו מטרה מוגדרת", אומר גריפתיס.
סיאט משווקת כיום רק רכבים חשמליים למחצה, כלומר רכבי פלאג-אין הייבריד לאחר שמכירות דגם סיאט מיי החשמלי הופסקו לאחר תקופה לא ממושכת. ב-2018, לסיאט היו תוכניות (מקוריות) לחשוף את 'בורן' כרכב חשמלי מלא תחת מיתוגה אך אלה השתנו אחרי שקופרה זינקו במכירות והמותג הספורטיבי צבר תאוצה תדמיתית בגפו; שני הדגמים הבאים, חשמליים, כבר יצאו תחת סימול קופרה: ראוול, ורכב הכביש שטח טאווסקן. סיאט, מכוונת למקום אחר.
"אין היום שום סיכוי לקצור רווחים מרכב חשמלי קטן בקטגוריות הקלאסיות של סיאט", אומר גריפתיס. "על מנת שזה יהיה אפשרי, אנחנו צריכים פלטפורמה חשמלית אחרת, זולה יותר וסוללות הרבה יותר זולות. אלו תהליכים שכרוכים בזמן ומשאבים. צריך גם לבחון אם יש הגיון ברכבים כאלו לצד דגמים מקבילים מבית סקודה וחטיבת הפרטיות של פולקסווגן".
אז מה הלאה? בינתיים, אומרים ב-VW, סיאט תמשיך לייצר רכבים קונבציונלייים בשווקים המבוססים שלה. "אנחנו זקוקים להם לפחות לעוד כמה שנים. דגמים חשמליים מלאים, שימלאו את מקומם יהיו חיוניים רק כאשר יאסר השימוש במנועי הבערה - ויש לנו זמן לפחות עד 2035" (לאחר דחיית תקנות יורו-7).
בסיאט בוחנים, בינתיים אפשרויות לרכבים מיקרו חשמליים מקבוצת L7, כמו למשל המיקרולינו אותה פגשנו לפני כמה חודשים. הצהרות אלה עומדות בקנה אחד עם אמירותיו של יו"ר הקונצרן תומס שייפר שרמז בקיץ החולף שסיאט אכן תתמקד בניידות עירונית חשמלית קלה בעתיד הרחוק יותר.
כך או אחרת, שמות כמו איביזה, לאון, מיתוגים שבנו את היסודות של סיאט והפכו אותו למוצר מאוד מחוזר בקרב צעירים ובוגרים, עדיין רחוקות מלהגיד את המילה האחרונה בפורמט המקורי שלהן.