אחת ממכוניות המימן הסדרתיות המוכרות ביותר היא כמובן טויוטה מיראי, מכונית גדולה יחסית שכבר חובקת דור שני, גם ליונדאי יש היום את ה"נקסו", רכב פנאי קומפקטי ואפילו לאופל יש את המסחרית ויוארו e היידרוג'ן. לצידן יצרניות שונות הציגו רכבי תא-דלק לאורך השנים, מאז עשתה זו שברולט לראשונה בשנת 1966 עם ה"אלקטרוואן".
כעת, במסגרת שיתוף פעולה יפני בין טויטה, סוזוקי, הונדה, ימאהה וקוואסאקי - פותח באגי ייעודי שיתחרה במרוץ ה"דקאר" הקרוב שיפתח ב-5 בינואר 2024 בערב-הסעודית, זאת במטרה לבחון את עמידות המנוע בתנאים קשים ובעתיד התקנה שלו בכלי רכב קטנים יותר, כגון מכוניות סופר-מיני, מיני ואופנועים.
הבאגי יענה לשם המורכב HySE X1 על שם איגוד המחקרHydrogen Small mobility & Engine technology. לעומת פולאריס RZR טורבו R ספורט, אורכו של ה-X1 המימני על 353 ס"מ (+28 ס"מ), רוחבו 207 ס"מ (+19 ס"מ), גובהו 170 ס"מ (-19 ס"מ) ומשקלו 1.5 טון (+587 ק"ג).
והבאגי המימני יעשה שימוש במנוע תא-דלק שנבחן בעבר באופנועים ובשלדה מותאמת שנבנתה ע"י יצרנית שלדות מרוץ בלגית, Overdrive Racing, שאחראית בין היתר על ההיילקס GR DKR של נאסר אל-עטייה, זוכה ראלי דקאר 2023 ו-2022. בנוסף, "אוברדרייב רייסינג" תספק לבאגי המימני גם את שירותי תדלוק המימן והאחזקה במהלך המרוץ.
הבאגי ה"ירוק" יתחרה במסגרת "משימה 1000" של מרוץ הדקאר, מעיין מעבדה חיה לבחינת הנעות חלופיות, כגון אופנועים ומשאיות בעלי הנעה חשמלית מלאה. מרוץ זה מתקיים במקביל למרוץ הקשוח, אך ב"משימה 1000" אין מנצחים ומפסידים, אלא המשתתפים בו מקבלים דירוג הנוגע לאמינות כלי הרכב וההנעה, צריכת האנרגיה וטביעת הפחמן שלהם.
שיתוף הפעולה המרשים בין היצרניות היפניות מדגיש בראשונה את מחויבותה של טויוטה למימן, לצד יצרניות קטנות יותר כגון סוזוקי המייצרת מכוניות קטנות ויצרניות האופנועים המוכרות. האם זהו צעד נוסף שידחק את הנעות החשמל החוצה? עוד מוקדם לדעת, אך הוא ללא ספק צעד מעניין.