(צילום: משטרת ישראל) (צילום: ספורט 5)
(צילום: משטרת ישראל) | צילום: ספורט 5
עו
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף) | צילום: ספורט 5

האכיפה נגד בריונות בכביש ונהיגה ברכבים משופרים במגזר הערבי מתהדקת מאוד בזמן האחרון. במרוצת החודשים האחרונים, הגבירה משטרת ישראל את האכיפה כנגד נהגים שמבצעים עבירות תנועה קשות ומסכנות חיים, כמו גם כנגד נהיגה ברכבים שנעשו בהם שינויים לא חוקיים. "החלטנו להעלות הילוך בכל הנוגע למאבק בנגע תאונות הדרכים ותופעת כלי רכב הפוגעים באיכות חייהם של האזרחים בגרימת מטרדי רעש שלא לצורך", מציינים במשטרה.

וכך, לפני כשבועיים, במסגרת פעילות משולבת של שוטרי תחנת באקה אלגרביה, שוטרי משטרת התנועה של מרחב מנשה, לוחמי יס״מ מנשה, יצא לפועל מבצע ממוקד באזור. הכוח נפרש בכביש 6 במחלף באקה אלגרביה ותחנת הדלק הסמוכה, ובדק מאות כלי רכב. התוצאה: 14 דוחות, בנוסף לתשעה כלי רכב שהורדו מהכביש לאחר שהתגלו בהם ליקוי בטיחות/ שיפורי מנוע ושינויי מבנה בניגוד לחוק.

גם אזור נשר וצומת הצ'ק פוסט, סומנו על ידי משטרת ישראל: במהלך השנה האחרונה, הפך האזור למקום כינוס של בעלי כלי רכב משופרים. לאור כך, לפני כחודש, פשטו שוטרי תחנת זבולון בהובלת אגף תנועה זבולון ובשת"פ משטרת התנועה הארצית על המתחם, שם התאספו 30 בעלי כלי רכב משופרים. השוטרים ערכו בדיקות לחלק מכלי הרכב לגביהם עלה חשד כי עברו שדרוגים לא מותרים. סוגי הליקויים העיקריים שנתגלו בכלי הרכב: הנמכות שלא כחוק, מערכת פליטה לא מאושרת, משבש רדאר שהותקן במנוע, צמיגים שלא מותאמים לרישיון הרכב, שמשות כהות, לרבות שמשה קדמית של הרכב.

לחלק מבעלי כלי הרכב חולקו קנסות ומספר כלי רכב הורדו מהכביש והושבתו למשך 30 ימים. השוטרים עצרו במקום את מארגן המפגש, תושב טייבה בן 25 והחרימו את רכבו, בו נמצאו שיפורים רבים בניגוד לחוק, לצורך השמדה והוא שוחרר בימים האחרונים בתנאים מגבילים. תופעה נוספת שנמצאת על סדר היום של משטרת ישראל היא תופעת מרוצי המכוניות בכבישים הציבוריים. "לא נאפשר זאת ונפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו. אירועים אלו כבר גבו חיי אדם", ציינו במשטרת ישראל.

ככלל, סוגיית הנהיגה במגזר הערבי מהווה האתגר מורכב ביותר עבור משרד התחבורה והמשטרה; על פי דוח של עמותת אור ירוק, אזרחי החברה הערבית מהווים כ-21% מהחברה בישראל, אך נהרגים בתאונות דרכים בשיעור של כ-32%, נתון אשר נשמר לאורך השנים האחרונות ללא שינוי. כלומר, הסיכוי של אזרח מהחברה הערבית להיות  מאושפז עקב תאונת דרכים בישראל במהלך חייו הוא 1 לכל 7 תושבים, ואילו הסיכוי בקרב יהודים הוא 1 לכל 12 תושבים.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר ל'עולם הרכב': "יש להגביר את הנוכחות המשטרתית ואת אכיפת חוקי התנועה בתחומי היישובים הערביים ובסביבותיהם במטרה לייצר התרעה אפקטיבית. יש להגדיר יעדי אכיפה ותוכניות אכיפה- תוך התמקדות בקבוצות הסיכון. לכן לחיזוק האכיפה המשטרתית ובעיקר המצאות קבועה של ניידות שוטרים בתוך הכפרים והישובים כגורם מרתיע היא כלי חשוב בצמצום היפגעותם בתאונות דרכים".

כאמור, כל שינוי במבנה הרכב ללא אישור ובדיקה הוא מהווה כיום סיכון, כמו גם שיפורי כלי הרכב ובעיקר המנועים. "מדובר בעבירה על החוק. נהגים רבים משפרים את המנועים ולמעשה מגבירים את העוצמה והמהירות של כלי הרכב. לעתים קרובות זה מלווה גם בעריכת מרוצי מכוניות. זוהי תופעה מסוכנת שמטילה אימה על שאר משתמשי הדרך ומסכנת את החיים של כולנו", מוסיף עו"ד יניב יעקב. עוד אומר אומר כי "במקרה של תאונה כלי הרכב עלול להות מלכודת מוות לנוסעים בו כי הוא לא מותאם לאותם שיפורים ולא מותאם למהירות הגבוהה. כל שינוי במבנה משנה למעשה את חוזק הרכב והיכולת שלו להגן על הנוסעים בזמן תאונה".

תחום שיפור כלי הרכב בישראל טעון ולא מוסדר, אך בנוסף לנושא הפלילי בצידו, חשוב לדעת כי מי שעוסק בשיפורי מכוניות, גם אם ברמה גבוהה, אפילו בטיחותית, עלול ליפול "בין הכסאות" בכל מה שכרוך בהיבט הביטוחי. עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכה, ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום זה מסביר כי לשון פוליסת חובה מחריגה מכיסוי ביטוחי נזק שנגרם בעת שימוש ברכב מנועי למטרות מירוץ בניגוד להוראות חוק הנהיגה הספורטיבית: "היה והנהג בכלי הרכב המבוטח נפצע בנסיבות כאלו, וחברת הביטוח הצליחה להוכיח זאת, היא תסרב לשלם לו פיצויים. כך גם אם התאונה הסתיימה בפציעה של הולך רגל או רוכב אופניים. במקרה כזה הנפגע יאלץ לתבוע את קרנית (קרן שנועדה לפצות נפגעים בנסיבות בהן לא היה ביטוח חובה), אולם לאחר שזו תשלם לו, היא תגיש תביעה כנגד הנהג על מלוא הסכום".