ההפרש בין רדבול לשלושת הקבוצות שאחריה: אסטון מרטין, מרצדס ופרארי, מאסיבי ברמה שלא תאפשר סגירה בצורה שתאיים על התארים. יותר מכך, הפערים בין שלושת הקבוצות הללו קטנים כך שהן בעיקר תיקחנה ניקוד זו מזו, לפחות בחצי הראשון של העונה.
הפרש הביצועים של רד בול יאפשר לה להתמודד עם הפחתה נוספת במשאבי הפיתוח שתיכנס לתוקף לגבי רדבול במהלך העונה. למעשה, רדבול תוכל בקרוב מאד לטעמי להפנות משאבי פיתוח מהעונה הזו למכונית של העונה הבאה; אין ספק שזה יאפשר לקבוצות האחרות לסגור את הפער אבל זה גם יאפשר לרדבול לשמור על היתרון שלה בעונה הבאה. הדברים ברורים וידועים לכולם וייתכן מאד שמרצדס ואפילו פרארי, יעדיפו לחטוף בראש העונה כולל מאסטון מרטין בכדי לעבור להתרכז בעונה הבאה בצורה שלא תאפשר לרדבול לשמר גם שם את היתרון שלה.
הבעיה של כל הקבוצות, מלבד רדבול, מעבר לזה שאין להן את אדריאן ניואי הוא שנראה כי באופן "מפתיע" ניואי מצא עבור רדבול את הקונספט האווירודינמי הנכון ביותר עבור מכוניות האפקט הקרקעי הנוכחיות. מאחר והצוות של ניואי ברדבול עוסק בפיתוח הקונספט הזה, מההתחלה הם מקדימים את כולם, לפחות בשנה (נניח מול אסטון מרטין) או שנתיים פלוס (מול רוב הקבוצות האחרות). נכון שברגע שקונספט מנצח מתגלה אזי התועלת השולית מפיתוחו הולכת ופוחתת, כך שלכאורה, לקבוצות הרודפות יש אפשרות לסגור פער. אבל סגירת פער לא מספיקה - צריך ליצור יתרון.
על כל זה תוסיפו את העובדה שפיתוח יחידות הכוח הוקפא מלבד לעניין האמינות, ותבינו, מדוע, אם פרארי או מרצדס רוצות לעקוף את רדבול הן צריכות להקריב קורבן ענק, כמו כל העונה הזאת. ומה יגידו הנהגים כמו המילטון או לקלר?
ראסל בוודאות יכול להעדיף קורבן עכשיו עם אופציה לרווח עתידי - אבל כמה זמן נותר ללואיס? אם כל זה קורה במרצדס היעילה אז תארו לעצמכם מה קורה במפעל במארנלו. כשתרבות הקבוצה, היא עריפת ראשים, מי ייקח את האחריות? כשאמרתי בשנה שעברה, ששום דבר טוב לא ייצמח מהחלפת בינוטו, ולהפך, הבכירים, צריכים לתת לו את כל התמיכה האפשרית - ההיסטוריה של הסקודריה ותאוריית הניהול הנכון, היו הבסיס. אפנה שוב לספרו על רוס ברו, ועל מה שגילה כשהגיע לקבוצה ב-97, ומה עשה בכדי להפוך אותה מכישלון ללא אליפות מ-79 לאלופה הדומיננטית בתחילת שנות האלפיים.
ברחבי המדיות השונות ניתן למצא טענה שהאליפות של וורשטאפן מאויימת על ידי סרחיו פרז א-לה האליפות של רוזברג ב 2016. על כך נאמר מיד שההפרש בין מקס לסרחיו גדול משמעותית מההפרש שהיה בין לואיס לניקו. על זה תוסיפו שרדבול שמה את כל הביצים שלה בסל אחד של וורשטאפן, ובכדי שבמצב כזה, מקס לא יוביל, הוא צריך לשבור רגל כמו שכבר כתבתי והשוויתי לשומאכר ב-99. לא הורנר ובטח ובטח שלא הלמוט מרקו, יאפשרו לפרז לדגדג אפילו את וורשטפאן.
זה ברור לי, ולא יהיה כאן שידור חוזר של ה"מולטי 21" ברדבול בין פטל לוובר. בברזיל 22 וורשטאפן הסביר לקבוצה, בנוכחות כל העולם, מי מכתיב למי תנאים פה, בוודאי ביחס לפרז. בג'דה, ראינו את זה שוב, בסוף המרוץ, כאשר הקבוצה הורתה לסרחיו להאט, אבל אפשרה למקס לקחת בקלות את ההקפה המהירה ביותר, כך שלא חו"ח ייווצר שיוויון, ולו זמני באליפות הנהגים. מצחיק אותי לדמיין מה וורשטאפן היה אומר ברדיו, אם הצוות שלו היה שוכח להזהיר אותו בזמן, להגביר מהירות בסקטור מסויים תחת מכונית הבטיחות הוירטואלית וכתוצאה מזה, היה מפסיד מיקום כמו שקרה בג'דה ללקלר.
הסכנה היחידה לאליפות של רדבול ומקס, נותרה, השאלה, האם עמדו במגבלת התקציב בעונה שעברה. כתבתי על זה כבר, אבל אזכיר שרדבול חרגו ברמה הקלה מבין שתי רמות החריגה שקיימות בתקנות בשנת 2021. על כך נענשו בהליך של הסדר מוסכם, בעונשים קלים יחסית, למורת רוחן של מרצדס ופרארי. אם רדבול חרגה שוב במהלך 22, ואפילו אם זו שוב חריגה ברמה הקלה יהיה קשה מאד להצדיק הסדר מוסכם, שהוא פחות משלילת התארים. אני לא רואה את רדבול מסכימה להסדר כזה אלא אם ממש תפסו אותם מרמים, ואז הם חשופים לעונשים שיכולים לרסק ממש את הקבוצה, כמו שהיה עם מקלארן ב-2007. בכל אופן, נדרשת שערורייה בסדר גודל שכזה, בכדי לאיים על האליפויות של רדבול וורשטאפן.
אם אנחנו חוזרים למצב הנוכחי, הרי שלעניות דעתי, אני מסכים עם סיכום יחסי הכוחות העכשווים של מארק יוז ממוטורספורט, שבתמצית שם את רדבול בראש בהפרש ניכר. בדירוג, פרארי או לפחות לקלר, מסוגלים להיות בהפרש שמאיים על פרז אבל לא על מקס כמובן. אלא, שבמרוץ עצמו, יש יתרון לאסטון מרטין על מרצדס ועל פרארי, בסדר הזה, כך ששלושת הקבוצות הללו רק מעכבות האחת את השנייה.
פרארי סובלים מבעיית אמינו, ששוב לא תאפשר להם לנצל יתרון תאורטי שיש להם בהספק. מעבר לזה, נראה כי מערכת המתלים האחוריים סובלת לבעיה שגורמת לשחיקה מוגברת של הצמיגים האחוריים ופוגעת מאד בביצועים שלהם במרוץ עצמו (ובל נשכח את הפאדיחה של הצוות של לקלר תחת מכונית הבטיחות הוירטואלית). מרצדס איטיים מפרארי בדירוג, אבל שומרים על הצמיגים טוב יותר ואילו אסטון צמודים למרצדס בדירוג, אבל עם יתרון בשחיקת הצמיגים במרוץ. בדיוק המצב האידאלי עבור רדבול.
כל עוד לקלר ידורג לפני אסטון ומרצדס בדירוג - ואז יעכב אותם במרוץ, רדבול, ישייטו לאחד – שניים, בכל מרוץ, ובגלל היתרון שלהם, הם אפילו יכולים להפחית מהדרישות מהמכוניות ובכך לשמר אותן ואת יחידות הכוח במצב טוב יותר. מאחורי 4 הקבוצות הללו מצויות לדעתי אלפין ואלפא טאורי שהתחילו את העונה עקום, אבל תסדרנה את עצמן.
האס מפתיעה בביצועים, ויש לה שני נהגים שמסוגלים להביא נקודות. אלפא רומיאו נחותה בביצועים מהאס, וויליאמס נמצאת במאבק בעיקר מולה. אנו מגיעים למסלול באלברט פארק שהוא נטול ישורות נוסח בחריין או ג'דה אבל עמוס בפניות מכל הסוגים: איטיות, בינוניות ומהירות, כך שאני מהמר שדווקא אסטון מרטין תוביל מאחורי רדבול, ואולי אולי, אלונסו יוכל לאיים על פרז אם יהיה ממוקם ממש לידו על הגריד.
כרגע מזג האוויר במלבורן, בסופ"ש הקרוב נראה הפכפך, עם סיכוי לגשם קל. זה מסלול חלקלק במיוחד במצבים כאלה, עם הבדלים באחיזה בין החלקים מוקפי העצים, לחלקים היותר פתוחים. תוואי המסלול שונה במהלך ההיעדרות בתקפות הקורונה בכדי לתרום לאפשרות לבצע עקיפה תחרותית, ובכך המסלול הפך למהיר יותר, מבחינה שיש בו יותר פניות בינוניות ומהירות, מאשר איטיות.
אבל עדיין, בין אם המרוץ יהיה יבש, ובין אם בתנאים משתנים (ובמיוחד אם יהיה על מסלול ירוק), שחיקת הצמיגים תהווה גורם מכריע בין אסטון, מרצדס ופרארי, למרות שטמפרטורת המסלול אינה צפויה להיות גבוהה.