sportFive1208904 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

שבוע בלבד לסיום הטור דה פראנס והמתח עדיין נבנה ועוד לא הגיע לשיא. בניגוד לשנה שעברה, המאבק על החולצה הצהובה רחוק מלהסתיים וכל טעות, נפילה או התקפה יכולה לערבב את כל הקלפים מחדש. יונאס וינגגור מסומן כפייבוריט לשמור על ההובלה עד לפריז עם יתרון נהדר של 2:22 דקות על טדיי פוגצ'אר, אבל הרוכב הסלובני, האלוף בשנתיים האחרונות, עוד יכול לשלוף איזה שפן או שניים בפירנאיים ולגרום לעוד זעזוע בדירוג הכללי. ננסה לנתח מה ראינו ומה צופן לנו השבוע השלישי:

המאבק על הפסגה
וינגגור, שחולם להפוך לדני הראשון מאז ביירנה ריס ב-1996 שזוכה בטור, מגלה בשבועיים האחרונים יציבות מרשימה והתקפה אחת קטלנית בקול דה גראנון באלפים הקנתה לו את החולצה הצהובה ומאז פוגצ'אר לא מצליח לנער אותו. אלא שהנפילה ביום ראשון האחרון גרמה לחוסר ביטחון יחד עם איבוד שני הדומסטיקים בהרים - פרימוז' רוגליץ' וסטיבן קרוויסביק (פציעות), שדיללו את הסגל של הקבוצה הטובה ביותר בטור לשישה רוכבים בלבד. עיקר המעמסה תיפול כעת על ספ קוס, שיצטרך לנווט את דרכו של וינגגור בהרים הגבוהים. בעצם גם יומבו וגם UAE, קבוצתו של פוגצ'אר, עומדת אותה מצבת רוכבים לקראת השבוע האחרון.

פוגצ'אר, שצפוי לשמור על החולצה הלבנה עד סיום המרוץ, סבל מיום רע במיוחד באותה עליה לקול דה גראנון ואיבד למעשה 3 דקות באלפים. זו היתה הפעם הראשונה אחרי שלוש שנים שהמטאור בן ה-23 הראה שגם הוא יכול להיות אנושי. מאז, הרוכב של UAE, הטעין את הסוללות ונראה הרבה יותר טוב עם ניסיונות התקפה באלפ דואז ובמנד, שאומנם לא צלחו אך מעידים על ביטחון גדול ואמונה בעצמו.

אנדי שלק, אלוף הטור לשעבר, ביקר את פוגצ'אר כשאמר כי "הוא היה יכול להיות עם החולצה הצהובה אם לא היה מבצע התקפות מטופשות בשבוע הראשון בשלבים המישוריים". יוהאן ברנייל, הדיירקטור ספורטיף האגדי, הוסיף כי "הטעות הגדולה של פוגצ'אר היתה שהוא חיפש להגיב להתקפות של רוגליץ' בקול דה גראנון במקום לתת לאחרים לעשות את העבודה". בכל מקרה, פוגצ'אר כבר הוכיח שביום נתון הוא יכול לגבור על כל מתחרה בהרים והשאלה היא כמה זמן יוכל לקחת לווינגגור אם בכלל בפירנאיים.

עוד משתנה חשוב בסיפור הוא אינאוס. גיירנט תומאס שמדורג במקום השלישי 2:43 דקות מווינגגור איננו רוכב אקספלוסיבי כמו השניים שמובילים את הדירוג. עם זאת, יש לו את הקבוצה שצפויה להיות הכי דומיננטית בהרים. לאינאוס נותרו כל 8 הרוכבים שזינקו לטור והקבוצה הבריטית יכולה להשתמש בהרבה קלפים בפירנאיים. אחד מהם הוא אדם ייטס, שמדורג חמישי בדירוג (4:06 דקות), ויכול לעשות הרבה נזק אם ישלח להתקפות על המובילים. בכל מקרה גם תומאס וגם ייטס נחשבים לרוכבי נג"ש בכירים ומבחינה טקטית כל הרודפים האחרים אחרי הפודיום - רומן בארדה (3:01), נאירו קינטאנה (4:15) ודויד גודו (4:24) - צריכים להתחיל לבצע התקפות כדי לשמור על הסיכוי לפני השלב נג"ש בשבת.

המסלול
אחרי יום המנוחה למעשה כל הפרשנים מדברים על שלושה שלבים בהם יכול הטור להפתח, או להיות מוכרע, תלוי איך מסתכלים על זה, כאשר משתנה נוסף הוא החום המעיק בדרום צרפת, שהגיע בשבוע האחרון גם ל-40 מעלות. השלב הראשון בפירנאיים מסתיים בירידה לפואה (קטע 16) ולכן, עם כל הכבוד לשתי עליות בקטגוריה 1 שיגיעו לפני, יהיה קשה מאוד לנאבקים על החולצה הצהובה לפתוח פער אחד על השני ב-25 ק"מ של גלישה לכפר המפורסם. אלא אם כן מישהו מהדירוג הכללי חושב אחרת והוא יותר ממוזמן להצהיר על כך בעליה האחרונה של השלב. בנוסף, שלבים 19 ו-21 שמסתיימים בספרינט פיניש, כלל לא רלוונטים למטפסים.

לכן שני השלבים הבאים בפירנאיים (קטע 17 וקטע 18) הם אלו שיכולים לטרוף את הקלפים: השלב ביום רביעי כולל 4 עליות קשות לאורך 80 ק"מ - הקול דה אספין, הורקט דאנזיקן, קול דה ואן לורון אזה וכמובן הפיניש בפסגת הפיירגודה (8 ק"מ, 7.8 אחוז שיפוע). בפעם האחרונה ב-2017, רומן בארדה זכה בניצחון, כאשר כריס פרום איבד זמנית את החולצה הצהובה לפאביו ארו. השלב של חמישי יהיה מפלצת של ממש - 143 ק"מ עם שלוש עליות מתישות - הקול דה אוביסק, קול דה ספנדל והקינוח ההוטוקאם (13.6 ק"מ, 7.8 אחוז שיפוע) מקטגורית העל - אחד מהטיפוסים המיתים של הטור דה פראנס. 

צמרת הדירוג הכללי (צילום: ספורט 5)
צמרת הדירוג הכללי | צילום: ספורט 5

פוגצ'אר יקווה לצמצם את הפער כמה שיותר בשלבים ההללו כדי לחלום על החולצה הצהובה. הקטע ה-20 הוא המכריע - שלב אישי נגד השעון ברוקמדור - 40 ק"מ שטוחים יחסית עם שתי עליות קצרות. הסלובני נחשב לרוכב נג"ש מעט יותר טוב מווינגגור ולקח לו 8 שניות ב-13 הק"מ הראשונים בנג"ש בקופנהגן בקטע הראשון. בהערכה גסה שהוא יכול במקרה הטוב לקזז 30-40 שניות מהדני בשלב הלפני אחרון, עליו להגיע לשם אחרי שקיזז לפחות דקה וחצי מווינגגור בפירינאים. אין לדעת איך הטור הזה יסתיים, אבל מה שבטוח זה שהוא צמוד ומותח בדיוק כמו שחובבי האופניים היו רוצים לראות.

הקטעים שנותרו לסיום
16. שלישי, 19.7, קרקאסון - פואה (178.5 ק"מ) - גבעות
17. רביעי, 20.7, סנט גודן - פיראגודה (129.7 ק"מ) - הרים
18. חמישי, 21.7, לורד - הוטאקם (143.2 ק"מ) - הרים
19. שישי, 22.7, קסטלנו-מגנואק - קאהור (188.3 ק"מ) - שטוח
20. שבת, 23.7, לקאפל-מריבאל - רוקאמדור (40.7 ק"מ) - נג"ש אישי
21. ראשון, 24.7, נאנטר - פריז (115.6 ק"מ) - שטוח