הסבב עוצר בתחנה השלישית לעונת 2022, מלבורן שבאוסטרליה. הפעם האחרונה הייתה ב-2020 עם פרוץ משבר הקורונה ברחבי הגלובוס. עצם קיומו של המרוץ הוטל בספק אך באותה התקופה עוד לא היה ברור כיצד מתמודדים עם הנגיף המסתורי מסין. בסופו של דבר, המרוץ בוטל בדקה ה-90 למורת רוחם ואכזבתם של אלפי מעריצים שהגיעו למסלול. אחרי שלוש שנות היעדרות חוזרים לאוסטרליה למסלול אלברט פארק בגרסה משודרגת שצפויה לשנות את אופיו של המרוץ ששימש עד לא מכבר, לפחות עד פרוץ המגיפה, כיריית הפתיחה לעונת המרוצים. המרוץ הסעודי, נזכיר למי שאולי שכח, הסתיים בניצחונו של ורסטאפן (רדבול) אחרי קרב צמוד עם יריבו שארל לקלר (פרארי). הקרב ממשיך במלוא העוצמה במלבורן וצפוי להיות צמוד מתמיד.
על המסלול
מסלול אלברט פארק הצטרף לסבב משנת 1996. מסלול זה הוא מסלול רחוב שמשמש ככביש ציבורי וכפארק בשאר ימות השנה. בשנים עברו שימש כמרוץ הפתיחה לעונה, המדיניות הנוקשה שנקטה אוסטרליה בנושא הקורונה לא אפשרה את קיומו של המרוץ בשנתיים האחרונות. יחד עם זאת, מארגני המרוץ ניצלו את היעדר המרוצים כדי לערוך שינויים דרסטיים במסלול במטרה לשפר את יכולת העקיפה שבו וכפועל יוצא את המרוצים.
בין השינויים שנעשו, בראש ובראשונה כל המסלול נסלל מחדש, יש לכך מספר השלכות בנוגע לאחיזה במסלול, על כך בחלק הטכני של הסקירה. שאר השינויים במסלול מסתכמים בהרחבת פניה מספר 1 כדי לצמצם את אפקט המשפך שנוצר בפניה הצרה הקודמת, ויצר לא מעט בלגן בהקפה הראשונה, וכן לאפשר למכוניות להתחרות זו לצד זו. פניות מספר 3, ו- 13 הורחבו ולחלקן נוספה גם זווית הטיה קלה כדי לעודד מספר קווי מרוץ לאורך הפניה וכמובן לייצר הזדמנויות עקיפה נוספות. פניה מספר 6 הוסבה והפכה לפניה מהירה, כתוצאה מכך מהירות הפניה צפויה לעלות ב-70 קמ"ש. השינוי הגדול ביותר בתוואי המסלול מתבטא בביטול של העיקול של פניות 9 ו-10 שהוחלף בישורת.
ישורת הפיט הורחבה והגבלת המהירות בה עלתה מ-60 ל-80 קמ"ש - מה שצפוי לקצר את זמן השהות ברחבת הטיפולים, הזמן הנדרש לעצירה בפועל, ובעצם להשפיע באופן ישיר על אסטרטגית המרוץ. נקודה חשובה מתבטאת בתוספת של אזור נוסף, רביעי במספר, ל-DRS, ר"ת של Drag Reduction System, או מערכת הפחתת גרר. שם מאוד מפוצץ ליכולת של הכנף האחורית להיפתח כמו תיבת דואר תחת תנאים מסוימים, במידה והרכב הרודף נמצא בפער של שניה מהרכב שמלפניו.
הפתיחה של הכנף האחורית מקטינה את התנגדות האוויר ומאפשרת את הגדלת המהירות של המכונית הרודפת בסדר גודל של כ-20 קמ"ש, נתון זה משתנה ממסלול למסלול בהתאם לתנאים השונים ישנם מסלולים בהם הוא יותר דומיננטי (אוסטריה) ויש כאלה שקצת פחות (מונאקו). אז כאמור, לטובת העניין הוקצו ארבעה אזורים ברחבי המסלול אך יחד איתם ישנם רק שני אזורי גילוי בהם מתבצעת מדידה של הטווח. אם הפער בין המכוניות עומד על פחות משניה אחת, הנהג הרודף זכאי להשתמש בDRS וכן לקבל שדרוג קל למהירות הסופית של המכונית שלו כזה שעשוי להציב אותו בעמדה טובה לביצוע עקיפה על יריבו שמלפנים.
למה זה משנה בעצם?
בצמד המרוצים הראשונים של העונה, ראינו כיצד ה-DRS הופך לכלי טקטי בידיהם של לקלר וורסטאפן. כאשר ישנם 2 אזורי גילוי בצמוד ל4 ישורות יכולים לקרות כל מיני מצבים מעניינים. אז לידיעתם של הקוראים שארל ומקס, נהג שזכאי ל-DRS ויצליח לבצע עקיפה באזור הראשון עשוי לעשות בו שימוש באזור השני כדי לברוח מירבו שזה עתה עקף. האם זה יוביל למרוצים צמודים וחילופי מקומות תכופים? או שמא לרכבות כאלה ואחרות בהובלתו של קטר איטי בהרבה משאר ה"קרונות", שיעכב מכוניות מהירות בהרבה מאחור רק בגלל כיול מתאים שמטיב עם מהירות סופית בישורת. בנוסף, ישנה אפשרות לגרירה די משמעותית מפניה 6 ועד לפניה 11, לא ברור עד כמה תהיה משמעותית בתנאי המרוץ, נצטרך לחכות ולראות. הזדמנויות עיקריות לעקיפה: פניות 1, 3 ו-11.
מזג אוויר
נכון לכתיבת שורות אלה, מזג האוויר צפוי להיות מעונן לאורך הסופ"ש, עם 23 מעלות בממוצע. אחרי שבועיים רצופים במזרח התיכון אמנם הספקנו לשכוח מקיומו אבל אני רק מזכיר שישנה אפשרות גם לגשם, גם אם היא לא גבוהה במיוחד זה עדיין נמצא על הפרק ויכול לטרוף לגמרי את התנאים במסלול. ובעיקר עשוי "לאפס" את מידת האחיזה שתצטבר לאורך הסופ"ש ככל שגומי יצטבר על גבי קו המרוץ.
צמיגים
עבור המרוץ האוסטרלי, פירלי הקצתה 3 תרכובות צמיגים בסדר לא אופייני: C2, C3, C5. ההסבר הרשמי על פי פירלי הוא שהפער בין תרכובת C4 ל-C3 זניח ביחס על פי הנתונים שברשותם. מאז 2019, הוחלט על שיטה חדשה לסיווג תרכובות הצמיגים וזאת במטרה להנגיש את המידע ביתר קלות. בשונה מקשת הצבעים שאפיינה את התרכובות עד אז.
כלל ההיצע מחולק לטווח שמשתנה ממסלול למסלול בהתאם לדרישות, וממנו נבחרות בכל פעם 3 תרכובות שונות. במרכז הסקאלה נמצאת C3, היא התרכובת הבינונית בטווח, ככל שמרחיקים ל-C1 התרכובות הופכות עמידות בהרבה אך מציעות אחיזה נמוכה יותר. בקצה השני, מידת האחיזה עולה ואיתה גם מידת השחיקה. בעקבות כל השינויים שנעשו במסלול, לרבות הפניות החדשות ובעיקר הסלילה מחדש של תוואי המסלול מציבים סימן שאלה גדול בנוגע לשחיקה הצפויה.
הצפי הוא שלפחות בשלב הראשון של הסופ"ש וכיאה לאספלט חדש, מידת האחיזה במסלול תהיה נמוכה יחסית ותגבר באופן משמעותי ממקצה למקצה עם הגידול בפעילות המסלול. כל זמן שלא יירד גשם שצפוי להחזיר את תנאי המסלול כמעט לנקודה ההתחלה מהבחינה הזאת. מארגני המרוץ טוענים שהאספלט בבסיסו צפוי להיות מחוספס מאשר בעבר אולי מתוך תקווה שהמרוץ יסתכם ביותר מעצירה אחת להחלפת גלגלים בראשון. נותר לנו רק לחכות ולראות.
כיול המכונית
מסלול הצמדה בינונית. ישורות ארוכות לצד שילוב בין פניות איטיות למהירות. היעדר המידע על המסלול המחודש, לצד הצמיגים והמכוניות החדשות הוא אחד האתגרים העיקריים של הקבוצות בסופ"ש. עבור הפניות האיטיות בהן ההצמדה פחות משחקת תפקיד, חשובה האחיזה המכנית, שמקורה בצמיגים. לצד יכולת יציאה מהפניות בצורה מהירה וחלקה, זה בעיקר תלוי ביכולת של המנוע לעשות זאת בצורה אופטימלית. בפניות המהירות ובישורות, ישנה השאלה הקבועה, האם עדיף להתחרות עם כנף אחורית עבה יותר, כזאת שתאפשר ביצועים טובים בפניות עם פגיעה מסוימת בישורות, קרי: האסכולה של פרארי מג'דה, או לחילופין כנף אחורית דקה יותר כדי להרוויח בישורת על חשבון הפניות, כפי שרד בול בחרה לעשות עד כה.
במשפט, האם עיקר הזמן מגיע מהמהירות הסופית, או שמכונית שמתעדפת הצמדה גבוהה תצליח לסגור את הפער ע"י מהירות יציאה גבוהה מהפניות לצד יכולת לבלום מאוחר יותר. הבחירה השנייה עדיפה בכל הנוגע לשחיקת הצמיגים במרוץ, אך המחיר בישורת גבוהה מדי עשויה להתברר כשגויה, כפי שפרארי גילתה בג'דה. באוסטרליה מרובת ישורות ה-DRS יהיה מעניין לראות את הבדלי הגישות בין הקבוצות.
מדור סטטוס קבוצות יחזור באימולה. עד אז מספר נקודות מעניינות לסופ"ש:
א. מרצדס הייתה אמורה להביא עדכון לאיזור הכנף האחורית שישפר את הביצועים שלה בישורות. אחרי שנוכחה לגלות שבהן יש לה יותר מדיי התנגדות אוויר. בשלב זה מסתמן שעיקר העדכונים יגיעו באימולה.
ב. בעיות אמינות באלפין - פרננדו אלונסו יעבור למנוע השלישי, האחרון שמותר לו בהקצאה השנתית, בעקבות תקלה במשאבת מים שהובילה לפרישה שלו מהמרוץ בערב הסעודית, לפי חלק מהדיווחים כנראה שגרמה לפרישה תוקנה במנוע החדש. המנוע הקודם, השני במספר, לא ניתן לתיקון ולכן יצא מסבב המנועים. במנוע הראשון שאיתו התחרה בבחריין ישתמשו במהלך העונה. העונשים בהמשך העונה הם רק עניין של זמן.
מה דעתכם על המסלול המחודש? מי ינצח במרוץ? ספרו לי בתגובות, וכמו תמיד אנחנו מזמינים אתכם להצטרף לקהילת הפורמולה 1 הישראלית בפייסבוק.