בפרשת השבוע 'שופטים' מזהירה התורה בין היתר, את השופט והדיין לבל ייקחו שוחד, ככתוב: "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים". האזהרה לאיסור לקיחת שוחד מופיעה גם בפרשת 'משפטים' בחומש שמות, אלא ששם יש שינוי קטן בפסוק: "כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים" ולא חכמים. מכאן אנו למדים שלשופט ולדיין היושבים על כס המשפט נדרשות שתי מעלות: עליהם להיות חכמים – חריפים ובקיאים כמובן בדיני התורה והמשפט, אך כמו כן, חשוב שיהיו פיקחים – המבינים בענייני מלאכה ובמנהגי הסוחרים. התורה מזכירה פעם את התואר "חכמים" ופעם את התואר "פיקחים", כדי ללמדנו שהדיינים והשופטים אמורים להיות הן "חכמים" והן "פיקחים". משפט צדק הוא הבסיס לכל חברה מתוקנת והתורה מציינת שיש לאכוף את החוק בצורה שווה, צודקת ומאוזנת, ללא משוא פנים ושוחד.
חד וחלק: עַד שֶׁחוֹשֵׁב הֶחָכָם – חוֹשֵׁב גַּם הַטִּפֵּשׁ
חד וחלק: עַד שֶׁחוֹשֵׁב הֶחָכָם – חוֹשֵׁב גַּם הַטִּפֵּשׁ