מסלול ג'דה קורניש הצטרף לסבב בסוף העונה שעברה, ממוקם לחופי הים האדום, תוכנן ונבנה תוך פחות משנה ע"י משרד התכנון הרשמי של הסבב בהובלתו של הרמן טילקה. על אף שמדובר במסלול רחוב, ובשונה ממסלול קבוע הוא אינו מתפקד כמסלול בשאר ימות השנה. כל התשתיות מהמסלול מהאספלט ועד לחשמל וצנרת נבנו במיוחד לאירוע.
מסלול ג'דה מחזיק במספר תארים: הוא השני באורכו רק לספא, המסלול הארוך בסבב. נחשב למסלול הרחוב המהיר ביותר, שני רק ל"מקדש המהירות" – מסלול מונזה האיטלקי. מדובר מסלול רחוב מהיר ומאתגר, סוג של שילוב בין מונזה לבאקו. קירות צמודים, בעיקר בסקטור השני והשלישי, וראות מוגבלת בפניות העיוורות לא משאירים הרבה מקום לטעות.
כל אלו, מגדילים את ההסתברות שנראה את מכונית הבטיחות במהלך הסופ"ש יותר מפעם אחת. בכל הנוגע להיערכות הקבוצות לסופ"ש, מאחר ומדובר במירוץ לילי, התנאים דומים לאלו שהיו בבחריין. מקצה האימונים הראשון והשלישי מתקיימים בשעות היום, בטמפ' גבוהה ובתנאי מסלול שונים מאלו שיהיו בדירוג ובמרוץ. מכאן מגיעה חשיבותו הגבוהה של המקצה השני שמתקיים בשעות הערב. בעיקר בזכות הדמיון בתנאי המסלול, מידת האחיזה, ומידת השחיקה של הצמיגים.
השנה נעשו מספר שינויים במסלול שמטרתם שיפור בטיחות הנהגים וזאת בהמשך לריבוי התאונות המסוכנות שהיו בפעם שעברה בקטגוריות השונות. הפניה האחרונה, פניה 27, והכניסה ליישורת הראשית הורחבו. בפניות 2, 3 ו-14 גבולות המסלול הורחקו כדי להגדיל את שדה הראיה המוגבל ממילא של הנהגים. בנוסף בחלקים מסוימים מהמסלול קירות הבטון יכוסו במטרה למנוע מכל מפגש קצר איתם להפוך לתאונה רצינית. בנוגע לעקיפות על המסלול, השינויים במסלול, לצד התקנות החדשות עשויים להוסיף הזדמנויות נוספות לעקיפה. באופן כללי, ההזדמנויות הטובות ביותר יגיעו בפניה 1 בסוף היישורת הקצרה או בפניה 27. לא מן הנמנע שנראה מספר נהגים אמיצים מנסים לעקוף באיזורים נוספים.
מזג אוויר
מכיוון שמדובר בערב הסעודית הגשם לא צפוי לקפוץ לביקור. באופן כללי הטמפ' צפויות לנוע בין 25-31 מעלות ביום ו-17-19 מעלות בלילה. יום המרוץ צפוי להיות החם ביותר בסופ"ש. הקרבה לים מכניסה למשוואה גם את נושא הרוחות ובעיקר את החול שנסחף למסלול ויפגע במידת האחיזה, בעיקר בשלבים המוקדמים של הסופ"ש.
המדור הטכני
למרוץ הסעודי נבחרו התרכובות הבינוניות על הסקאלה: C2-C4. בדומה לעונה שעברה בשינוי קל, הפעם מדובר בצמיגי ה-18 אינץ' החדשים. הבחירה בתרכובות אלו התבססה על סמך המידע שנאסף בשנה שעברה, לצד תנאי המסלול הצפויים. מידת האחיזה באספלט החדש צפויה להיות גבוהה ואף צפויה לגדול בקצב מהיר ככל שיתחרו על המסלול בשאר הקטגוריות השונות: פורמולה 2, פורשה סופרקאפ והיתר. למרות זאת, סוגיית הצמיגים היא בגדר סימן שאלה גדול, מידת השחיקה שלהם והעמידות לאורך הסופ"ש תעמוד למבחן.
זה לצד המעבר לחימום הצמיגים ב-70 מעלות במקום 100 מעלות שהיו נהוגות בעונות הקודמות. מה שיגדיל את הזמן הדרוש להבאת הצמיגים למצב המיטבי. הצעד עצמו הוא כחלק ממגמה הדרגתית שתוביל בסופו של דבר לביטול שמיכות החימום בשנים הקרובות, כחלק מחסכון בעלויות לצד הגדלת היעילות האנרגטית. בבחריין זה ניכר במיוחד אחרי העצירות כאשר בשלב הראשוני הייתה מעט מאוד אחיזה. מעניין כיצד זה ישפיע על הדירוג במסלול צפוף כמו סעודיה, נקווה שלא נזכה למראות של עומסי תנועה על המסלול שהם תוצר של ניסיון למצוא מרווח מספיק כדי לצאת להקפה תחרותית ללא הפרעות.
כיול המכונית
במסלול מהיר כמו סעודיה עם ישורות ארוכות ופניות מהירות ישנה חשיבות יתרה לכח המנוע ולמהירות הסופית בישורת לעיתים על חשבון ההצמדה, שכן מדובר במסלול הצמדה נמוכה. אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו עם יותר מדי גרר, מידת ההתנגדות עם האוויר, באחד מצמד הישורות בסעודיה. לכן לא מעט קבוצות ישתמשו בכנפיים אחוריות דקיקות, בייחוד אלה שמתקשות כמו מרצדס. ישנן קבוצות שינסו פתרון ביניים, כנף בצורת קשת שמייצרת פחות מערבולות בקצוות ומאפשרת פשרה בין ביצועים טובים בפניות לבין מהירות סופית גבוהה בישורת. פשרות מסוג זה שמורות לרוב שמורה לקבוצות שהמכונית שלהן במצב טוב ואינן מתמודדות עם שלל בעיות כמו היתר: קופצנות, חימום יתר של הבלמים והמנוע ושלל מרעין בישין.
מתלים
בסעודיה הכיול צפוי להיות קשיח כדי שיטיב עם הפניות המהירות ובזכות העובדה שמדובר באספלט חדש בלי הרבה בליטות ומהמורות בדרכו. עובדה זו עשויה להטיב עם מרצדס שמתקשה לפתור את בעיית הקופצנות ולהסוות במידה מסוימת את החולשות של המכונית שלה. בכל הנוגע לסטטוס הקבוצות, מסלול ג'דה המהיר שונה ממה שראינו עד כה בברצלונה ובחריין ועשוי להראות את היכולת של חלק מהקבוצות בפניות המהירות אבל בעיקר לחשוף את אלו שיתקשו בהן.
מובילות הטבלה
פרארי. ממה שראינו עד כה, פרארי הפגינה יכולת גבוהה בכל חלקי המסלול בבחריין, וזה עוד לפני שהזכרנו את המנוע החדש שלה שמטיל אימה ברחבי הפאדוק שעל פי חלק מהטענות שעלו, פעל במצב יותר שמרני בבחריין. במסלול כמו ג'דה ישנה חשיבות יתרה למנוע לאורך ההקפה. כך שסביר להניח שהתמונה מבחריין לא תשתנה הרבה בנוגע ליכולת של הסקודריה על המסלול.
רד בול. רד בול פתחה את העונה באכזבה גדולה עם פרישה כפולה של צמד הנהגים שלה, כחלק מבעיה באספקת הדלק למנוע שאותה רד בול טוענת שהצליחה לפתור. למרות זאת, רד בול צפויה להיות חזקה במיוחד בסעודיה ולהתחרות באופן ישיר עם פרארי על הניצחון.
מרצדס. למרצדס היו שתי בעיות עיקריות בבחריין: טמפ' גבוהות של המנוע, שפגעו גם בלקוחות שלה והיעדר אחיזה כללית. הטמפ' הגבוהות אילצו את מרצדס לעבוד במצב יותר שמרני של המנוע. האחיזה הנמוכה מקורה בבעיית הקופצנות שטרם נפתרה במרצדס. כחלק מזה מרצדס נאלצה להגביה מעט את גובה המכונית על חשבון הביצועים רק כדי לצמצמם את ממדי התופעה.
כבונוס, היעדר האחיזה גרם להחלקה נוספת בפניות וכפועל יוצא לשחיקה גבוהה בצמיגים. כדי לפצות על היעדר ההצמדה, מרצדס השתמשה בכנפיים בתצורת הצמדה גבוהה יותר לטובת הפניות אף שילמה על כך מחיר בגרר, מידת ההתנגדות עם האוויר, גבוה שפגע בה בישורות. בקבוצה מאמינים שיימצא פתרון כולל כבר במרוצים הקרובים כזה שעשוי להזניק את הקבוצה קדימה, או לפחות לאפשר לה למצות את הפוטנציאל הטמון ב-W13 שלה עד תום.
מרכז הטבלה
אלפין – ניקוד כפול בבחריין אמנם נחשב לפתיחה טובה לעונה אבל מקבוצת יצרן כמו אלפין הצפי הוא ליותר, לפחות להוביל את מרכז הטבלה, לזנב מפעם לפעם במובילות וכמובן לסגור אליהן את הפער. שחיקה גבוהה של צמיגים בבחריין עשויה לחזור גם בסעודיה. בתום המרוץ הראשון אלפין נמצאת במקום טוב באמצע, כך שגם בסעודיה יש מצב טוב להגיע לניקוד.
אלפא רומיאו. אחרי התצוגה המבטיחה שהציגה בבחריין מצמד הנהגים שלה, בייחוד מהמצטרף החדש לסבב גוואניו ז'ו. מלווה במנוע החזק של פרארי, לאלפא יש סיכוי לא רע לתוצאה טובה הסופ"ש. השיפור שעשתה בנוגע לבעיית הקופצנות שפגעה בה במהלך המבחנים ניכר במיוחד.
אלפא טאורי. מלבד התקלה שהובילה לפרישתו של גאסלי, ככל הנראה ב-MGU-K, כזאת שתגרור לבטח עונשים בהמשך העונה. קבוצת האחות של רד בול הציגה ביצועים לא רעים שממצבים אותה כמתחרה עיקרית במידפילד הצפוף על המקומות האחרונים ל-Q3.
האס. בסקירה הקודמת, כתבתי שהאס עשויה להיות הפתעת העונה בכל הנוגע למרכז הטבלה. הקבוצה ששמה את כל הביצים בסל של 2022 הוכיחה שהמאמץ שלה השתלם. עד כדי כך שעלו קולות ברחבי הפאדוק שהטילו ספק בשיתוף הפעולה שלה ושל פרארי. ההצטרפות של קווין מגנוסן הזכירה לנו ש"אין חכם כבעל ניסיון" ובהינתן מכונית יציבה יותר מאמין שיכל לעשות לא מעט כאב ראש לקבוצות שמובילות את מרכז הטבלה כרגע ובראשן מרצדס.
חובת ההוכחה מוטלת על מיק שומאכר שנמצא בשנתו השניה בקבוצה, הוא ידוע כנהג שלוקח לו זמן להסתגל אך אם הוא רוצה לשמר את סיכויו להגיע לקבוצה מובילה בעתיד יצטרך להוכיח את עצמו לאורך העונה לצד נהג מנוסה בהרבה. גם כאן בדומה לאלפא רומיאו, המנוע החזק של פרארי צפוי לתת לקבוצה יתרון בישורות השונות.
תחתית הטבלה
המשותף לכל החברות במועדון האקסלוסיבי הזה הוא שכולן לקוחות של מרצדס. יש לזה משקל מסוים אבל זה לא הסיפור כאן. בבחריין כולן, כולל מרצדס, התקשו עם טמפ' גבוהות למנוע, מה שאינו צפוי להשתנות בסעודיה. הקבוצות מקבלות את דרישות הקירור מהיצרנית אך את מערכות הקירור הן נדרשות לתכנן בעצמן. כולן מתקשות בדרך כזו או אחרת ולכן הן מצאו את עצמן בתחתית הרשימה.
מקלרן. מי חשב שנדבר על הקבוצה הזאת במונחים של קבוצת תחתית, גורמים בקבוצה חושבים שהמכונית עובדת כמתוכנן אבל חסרה לה האחיזה וההצמדה הנדרשת. יכול להיות שהגוף הצר שתכננה אינו מצליח להתמודד בצורה מיטבית עם המערבולות המזיקות שמגיעות מהגלגלים ופוגעות במידת ההצמדה הכללית. נקודה נוספת שעלתה מבחריין היא, כי אחת החולשות של המכונית היא בפניות האיטיות. נוסף על כך, מקלרן התקשתה מאוד עם בעיות חימום של הבלמים והתחרתה בבחריין עם פתרון זמני בלבד. גם בג'דה זה צפוי להיות פקטור אז יהיה מעניין לראות קצת תתמודד עם הבעיה.
וויליאמס. שחיקה גבוהה של הצמיגים לצד היעדר אחיזה כללית מציבים את וויליאמס במבחן משמעותי, האם תצליח לפתח את המכונית לאורך העונה ולסגור את הפער למרכז הטבלה או שמא היא נידונה לשנה נוספת בתחתית. בכל מקרה מרוץ הפתיחה של אלבון היה טוב בהתחשב בנסיבות, אחרי שנה על הספסל נראה שלא איבד את הרצון ואת היכולת שלו וכבר התחיל להוכיח את עצמו למול בן קבוצתו ניקולס לטיפי.
עוד לא הצטרפתם לקהילת הפורמולה 1 הישראלית בפייסבוק? למה אתם מחכים.