(צילום: יצרן) (צילום: ספורט 5)
(צילום: יצרן) | צילום: ספורט 5
לקסוס LC קונברטיבל בתערוכת ז'נבה 2019  (צילום: ספורט 5)
לקסוס LC קונברטיבל בתערוכת ז'נבה 2019 | צילום: ספורט 5

אחרי הצלחת תערוכת הרכב במינכן, המארגנים של תערוכת ז'נבה היו משוכנעים שהשגרה שבה לחייהם, ואף קבעו תאריכים למועד פתיחתה. אלא שכעת מסתמן שהקורונה שוב קלקלה את החגיגות, שכן תערוכת הרכב השוויצרית בוטלה ולא תתקיים בכלל במהלך שנת 2022. כך הודיעה בימים האחרונים קרן Comité permanent du Salon international de l'Automobile, שדחתה את האירוע לשנת 2023 וגם זה עוד לא חקוק באבן. "ההחלטה לדחות את תערוכת הרכב בז'נבה היא אינטרס של יצרני הרכב וחובבי הרכב כאחד. הנושאים הישירים והעקיפים הנוגעים למגיפה המתמשכת של קוביד -19 לא הותירו למארגנים שום חלופות", כך נמסר.

הקשיים שנובעים מהתפשטות המגיפה כרוכים במגבלות נסיעה מתמשכות עבור מציגים, מבקרים ועיתונאים בינלאומיים. מצד שני, הבעיות העקיפות של המגיפה, כמו מחסור במוליכים למחצה, גורמות ליצרניות הרכב לאמץ סדרי עדיפויות חדשים ולרכז את כל מאמצם בשרשרת האספקה המקרטעת. בעיות אלו הובילו לכמה ביטולים אחרונים של יצרני רכב גדולים (אלו שעוד רצו להגיע) עד לאישור הסופי של ביטולה, ודחיה לשנה הבאה.

"דחפנו חזק וניסינו הכל כדי להפעיל מחדש את תערוכת הרכב הבינלאומית בז'נבה בשנת 2022", אומר מוריס טורטיני, נשיא קבוצת המארגנים. "למרות כל המאמצים שלנו, עלינו להתמודד עם המציאות: המצב במגיפה אינו בשליטה ומציג את עצמו כאיום גדול על אירוע פנימי בסדר גודל של תערוכת רכב. אבל, אנו רואים בהחלטה זו דחייה ולא ביטול. אני בטוח שהיא תחזור חזק מאי פעם בשנת 2023".

עוד הוא אומר, "מציגים רבים הסבירו כי אי הוודאות הנגרמת כתוצאה מהמגיפה לא מאפשרת להם להתחייב לשום דבר בז'נבה. משבר השבבים צפוי להימשך לשנה הבאה, עם השלכות כספיות שליליות על היצרנים. בזמנים לא בטוחים אלה, מותגים רבים אינם מסוגלים להשקיע באירועי ראווה. בהתחשב בכל הגורמים,עלה הצורך לדחות את התערוכה ולהודיע ​​על החדשות במוקדם או במאוחר, כדי להימנע מביטול בהתראה קצרה".

מספרים

תערוכת ז'נבה הוקמה ב-1905 והיא מתקיימת בעשורים האחרונים במתחם פלקספו בסמוך לשדה התעופה של העיר. זהו אירוע שנתי,  ושטח התערוכה (תלוי בכמות המציגים) משתרע על 120 אלף מטר רבוע. ממוצע המבקרים הוא בערך 690 אלף בני אדם (לפני שנתיים כ-600 אלף), לא כולל 11 אלף עתונאים מ-87 מדינות. בשנים מוצלחות מאוד, המארגנים מארחים לפחות 260 מותגים, משיקים בין 100-135 כלי רכב חדשים וזו התערוכה שבה מוכרזת 'מכונית השנה באירופה'. ימי התערוכה בד"כ נמשכים 10 ימים בחודש מרץ (השנה ניסו לקיימה בפברואר), ובאשר לעלויות - כרטיס כניסה למבוגר (נכון ל-2019) עמד על 50 שקל, כרטיס כניסה לילד בין גיל 6 ל-16 הוא כ-30 שקלים.