(צילומים: רונן טופלברג) (צילום: ספורט 5)
(צילומים: רונן טופלברג) | צילום: ספורט 5

אחרי שסיטרואן נסוגה (בדיסקרטיות) מקבוצת המשפחתיות המסורתית בשנים האחרונות, הם ישבו על הגדר וניסו לפצח מה יהיה הצעד הבא בגזרה הזו - והאם בכלל הוא נחוץ. אמנם סגמנט C עדיין מגלגל כמויות משמעותיות לדרכים באירופה (כ-30% מסך המכירות) אבל הג'יפונים מכרסמים בפופולריות שלהם בצורה ניכרת, והפכו למוצר המבוקש ביותר בענף הרכב בעשור האחרון.

התשובה של הצרפתים שוב הייתה C4, אבל לא כמו שהכרנו אותה עד כה בגלגוליה הקודמים, והרבה מעבר לפתרון הביניים בדמותה של הקטטוס (שייצורה פסק אשתקד). הפעם מדובר במכונית חדשה מלמטה ועד לתקרה עם השראה מעולם ה-SUV ואפילו כזו שחולקת כבוד למקורות נוסטלגיים כמו סיטרואן GS (בעיקר בתכנון הפרופיל של הרכב והסיומת המוגבהת). התכונות הדומיננטיות שצריכות לבדל אותה הן אלה שכמובן מתנוססות על דגמי סיטרואן מאז הקמתה - שקט, נוחות, שימושיות ואיכות נסיעה.

ה-C4 החדשה, שהוצגה ביוני של השנה הקודמת מבוססת על רצפה מודולארית e-CMP משותפת להרבה מאוד דגמי PSA, כולל ה-2008, 208, רכבי אופל ומגיעה בשלה למערכת הנעה חשמלית. בהשוואה למשל לפולקסווגן גולף, ה-C4 מתהדרת במידות נדיבות ממנה, עם אורך של 4.36 מ', רוחב של 1.8 מ', בסיס גלגלים של 2.67 מ' וגובה של 1.52 מ'. תא המטען צנוע בנפחו (יחסית) עם 380 ל', אולם נחשב למקובל בקטגוריה הזו.

שינוי מהותי עוד יותר טמון בעיצוב הפנימי, שמצד אחד מאפיין את החשיבה היצרתית של המותג בשילוב אלמנטים נוסטלגיים אבל מצד שני גם שומר על פונקציונליות ונגישות לממשקים חכמים. למי שעושה את המעבר מקטטוס זוהי קפיצה מדרגה גדולה - הן מבחינת האבזור והן מבחינת המרחב הפנימי. תא הנוסעים משקף הנדסת אנוש חדשה, שכמעט ואינה מתכתבת עם דגמי 2020. תפעול סביבת העבודה מרוכז אל מסך ראשי 10 אינץ' דרכו מבוצעות רוב הפקודות, אולם מערכת המיזוג זוכה הפעם לקומה נפרדת משלה ותפעול פקדים פיזיים. בין פתרונות האחסון גם תמצאו מעמד ייחודי לעיגון טאבלט מול מושב הנוסע, לצד תאי אחסון רבים נוספים. 

ה-C4 תשווק ברמת אבזור אחת בלבד, בכירה: חישוקי 18 אינץ', מושבי קומפורט משולבי בד ועור, חיישני חניה 360 מעלות, תאורת LED קדמית ואחורית, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג לאחור, כניסה והנעה ללא מפתח, חלונות אחוריים כהים (גם שמשה אחורית כהה), תצוגה עלית, מערכת שמע ששה רמקולים, חיישני תאורה וגשם ורשימה ארוכה של מערכות בטיחות אקטיביות, בכלל זה בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית מרכוז נתיב עד 140 קמ"ש. ניתן לאבזר את ה-C4 גם בגג-פנורמי תמורת תוספת של 4,000 שקלים או 6,000 שקלים בדגמי הבנזין והדיזל. 
 

sportFive1117892 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

הנעה, מתלים
כמו ה-C5 איירקרוס ו-קקטוס היוצא, גם ל-C4 החדשה מערכת מתלים מבוססת כריות הידראוליות בבולמים, המסייעים בגיהוץ כבישים וצמצום השיבושים שעוברים ישירות לקבינה עם פעולה שמנסה לדמות את אפקט השטיח המעופף. אליהם מצטרפים שלוש אפשרויות הינע: דיזל, בנזין ו-מערכת חשמלית 100%.

מנוע הבנזין הוא ה-1.2 ל' טורבו המפיק 130 כ"ס ו-23.4 קג"מ החל ב-1,750 סל"ד, בחיבור אל תיבת 8-מהירויות אוטומטית. זה מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.4 ש' ועד מהירות מרבית של 200 קמ"ש, עם צריכת דלק ממוצעת של כ-12-13 ק"מ לליטר בממוצע. דגם הדיזל הוא ה-1.5 ל' לו 130 כ"ס ו-30.6 קג"מ החל ב-1,750 סל"ד, וזה מאיץ אותה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-9.5 ש', עם צריכת דלק ממוצעת של 21 ק"מ לליטר.

הדגם החשמלי משתמש במערכת זהה לזו השוכנת ב-208 החשמלית: מנוע חשמלי אחד המפיק 136 כ"ס, 26.5 קג"מ, סוללת 50 קווטש ובקרת טעינה מהירה עד 100 קילוואט. זמן ההאצה ל-100 קמ"ש נאמד ב-9 ש', המהירות המרבית היא 150 קמ"ש וטווח הנסיעה הוא 350 קילומטרים עד התרוקנות. בתשתית מהירה נמשכת טעינת הסוללה חצי שעה עד ל-80%, ובקופסא ביתית כ-5 שעות (11 קוטש).  לדגם זה גם מערכת קירור מרחוק, אותה ניתן לתפעל בזמן שהרכב קשור לעמדת טעינה, וכן מגיע עם חימום לגלגל ההגה.

המחירים לסיטרואן C4 החדשה בישראל:

סיטרואן eC4 החשמלית תמורת 165 אלף שקלים
סיטרואן C4 1.2 PureTech תמורת 139 אלף שקלים
סיטרואן C4 BlueHdi תמורת 147 אלף שקלים.

מסגרת האחריות היא 5 שנים או 120 אלף קילומטרים לרכבי הבנזין והדיזל. הדגם החשמלי מושק עם אחריות ל-8 שנים או 160 אלף קילומטרים (המוקדם ביניהם).