בזהירות הנדרשת מיצרן עממי, פורד החלה לרקוח שורה של מיזמים הרפתקניים עבור האקספלורר וגם עבור גרסת ST, ה-SUV החזק ביותר שלהם מאז הווסדותו של רכב ה-4X4 המשפחתי. גם אם אלה אינם נחשבים על ידי רואי החשבון "מכונות מזומנים", בטח לא כמו הגרסאות הבסיסיות שמרכיבות את נתח הרווחים העיקרי של המותג בצפון ארה"ב, ראשי פורד מקדישים לחטיבת 'פרפורמנס' משאבים גדולים, ולמעשה משיקים כאן סוג של Muscle car ("מכונית שרירים") בגודל של דינוזאור וללא מערכת AWD.
זו מהווה המשך ישיר לאותו מודל עסקי שמאפשר לתפור ללקוחות וריאציות שונות לדגמים המבוקשים ביותר של פורד; במאי האחרון למשל, הכריזה פורד על ה-Explorer Timberline למי שרוצה לגלח ממנו את ערפילי הפיח העירוני ומעוניין להרחיק עמוק מעבר לשטחים הסלולים עם יכולת שטח מהוקצעת. כעת לעומת זאת, פורד מפנה את תשומת לבה בחזרה אל האספלט המתפתל עם גרסת ST חדשה שמגיעה בלעדית עם הנעה אחורית, ומשיקה לצידו גם גרסה קוסמטית אותה אנו מכירים מהפוקוס, ה-ST ליין.
הדגם בעל הסממנים הוויזואלים מיועד לאלה שאוהבים רק את המראה הספורטיבי, אך אולי אינם רוצים או זקוקים לעוצמה הנוספת מתחת לחרטום ולהגדרות ממוקדות בעלות השפעה ישירה על ניהוג או נוחות (מה שבדרך כלל קורה כאשר נאלצים לפשר בין חדות לאיכות נסיעה). דגם זה, בדומה למהדורות הכניסה מצויד מנוע ה -2.3 ליטר Ecoboost עם 300 כוחות סוס מחובר אל גיר 10-מהירויות אוטומטי המאיץ בו ל-100 קמ"ש בסביבות 6.5 ש'.
גולת הכותרת היא כמובן הגרסה שמאחורי כיתובי ה-ST שלה יש הרבה מאוד "בשר", ולא רק חתימות חיצוניות. פורד אקספלורר ST עם הנעה אחורית נשמע, על הנייר כמו אופציה עתירת קילוגרמים שיכולה לאתגר נהגים די מיומנים. הליבה היא מנוע ה-3.0 ליטר אקובוסט V6 המפיק 400 כוחות סוס ומומנט של 57 קג"מ ו-10 מהירויות עם תפעול מנופים מגלגל ההגה שמשגרים אותו מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6 שניות ועד מהירות מוגבלת של 255 קמ"ש. עם זאת, המותג לא ציין את מהות הכיול של גרסה הזו, כך שנוכל רק לשער שבוצעו שינויים שאמורים לדאוג לכך שהזנב לא יצא לטיולים בלתי מבוקרים.
במקביל לכך, פורד גם הודיעה כי גרסאות 'קינג ראנץ' ו'פלטינום' של האקספלורר יגיעו כעת כסטנדרט עם מנוע 400 כוחות סוס וחבילת הטכנולוגיה, הכוללת מערכות כגון מסך מרכזי 10.1 אינץ', מערכת שמע B&O 14 רמקולים ואפשרות שורה שנייה של מושבי ספסל או כסאות עצמאיים (כסאות קפטן). המחיר לדגם ה-ST הנעה אחורית צפוי להיות זול יותר מה-ST הנעה כפולה בשיעור של 2,000-2,500 דולר (בארה"ב הוא מתומחר בסביבות ה-50 אלף דולר). כך שאם יגיע לישראל, ייתכן ויתומחר דרומית ל-385 אלף שקל, מהם תיפרדו תמורת דגם ה-ST כפול ההנעה נכון להיום.