לפטריק ואן לוון חלק לא קטן בהצלחה של הנבחרות הצעירות של ישראל הקיץ. ההולנדי בן ה-53 מונה עוד ב-2016 למנהלת של מחלקות הנוער במכבי תל אביב וכמה מהשחקנים שמככבים ביורו וכיכבו במונדיאליטו עברו במחלקה שהוא ניהל. כעת הוא יכול להסתכל בגאווה על הפריחה שלהם בעוד הוא נח בהולנד לקראת תחילת העבודה בשחטאר דונייצק באוקראינה.
את הראיון קיימנו איתו שעות ספורות לפני ההודעה על מינויו הרשמי. כדרכו, גם כשהכל היה סגור ונעול, לא שיתף. "רציתי להיות בטוח", אמר. בכל מקרה, בעונה הבאה הוא יאמן בשלב הבתים של ליגת האלופות, ואולי בקרוב הוא יפגוש מולו כמה מהחניכים שלו לשעבר.
פטריק, איך זה היה לראות את השחקנים שלך לשעבר חוגגים הישג ענק לישראל ביורו?
"זה התחיל כבר בנבחרת עד גיל 20. נחמד לראות את ההתקדמות של השחקנים ושל הנבחרת. זה המשיך עם היורו. זה היה קיץ טוב עבור הכדורגל הישראלי. העולם רואה שיש הרבה כישרון במדינה קטנה כמו ישראל. כשהכל עובד טוב וכולם עובדים ביחס, אפשר להגיע להישגים. יש הרבה דברים חיוביים שקורים עם שחקנים שאני מכיר מגיל 14 שעכשיו נכנסים לכדורגל הבוגר והמקצועני. לדוגמא, רוי רביבו כבר קיבל דקות בנבחרת הבוגרת".
יש לך תרומה לכך. אתה מכיר בצורה אישית כמה מהכוכבים של הנבחרת
"הם היו חלק מהמערכת שיצרנו במכבי ת"א. תהליך האימונים וסגנון המשחק. ניסינו להתאים את זה לאיכות השחקנים שהיו באקדמיה. אני חושב שזה נתן להם דחיפה בכיוון הנכון. התוצאה לטווח הארוך היא שחקנים יציבים ואיכותיים, והכישרונות הייחודיים תמיד מוצאים את הדרך שלהם. אתה מנסה שהם ימצאו את חלקם בתוך הקבוצה".
"את האקדמיה במכבי ת"א לא הובילו אנשים ספציפיים, אלא המערכת כולה. זה המשיך בכל שנה. זה מוביל ליציבות. השחקנים ידעו מה לעשות על המגרש ולא התרגשו אם היה עליהם לחץ במהלך המשחק. הם הצליחו להתמודד עם זה. לא רק אישית, אלא גם כקבוצה. המאמן הלאומי צריך למצוא את הסגנון המתאים ביותר עבורו".
מה אתה חושב על ההחלטה של אוסקר גלוך לעבור לרד בול זלצבורג
"לא כל אחד שעובר לחו"ל, יכול להצליח. אוסקר ואולי לעוד שחקנים מהדור שלו, היה את הרצון לצאת החוצה ועבדו קשה מאוד מגיל צעיר. המנטליות שלו עוזרת לו להשתפר וזה יהפוך אותו גם למוצלח מחוץ לישראל. יש לו תשוקה להיות מצליח ולהראות את האיכות שלו, וזו תמיד משתלבת עם הצלחת הקבוצה".
כחלק מההתפתחות שלו, החלטתם לספסל אותו במשך תקופה
"בתהליך המעבר של שחקנים צעירים לכדורגל מקצועני, יש כל מיני דרכי פעולה אחרי שאתה מזהה מה הכי טוב עבור השחקן. אתה רוצה שהשחקן יחווה קשיים ויתגבר על זה בעזרת המאמנים וחבריו לקבוצה. לפעמים אתה מקבל החלטות שעוזרות לו או לשחקנים אחרים. אתה שם אותם בעמדה, או גורם להם לשים לב שאם הם לא יעבדו, ויחשבו שהכישרון בלבד יעשה הכל, יש לנו רעיונות איך להשפיע על זה ששחקן ילך בכיוון הנכון. לפעמים הושבנו את אוסקר על הספסל כדי שהוא יבין ששחקנים אחרים גם יכולים לעשות את העבודה. אם הוא רוצה להיות יוצא דופן, הוא צריך לעשות את הדברים הבסיסיים עם הקבוצה, וכך הוא יהפוך ליוצא דופן. לו ולרביבו יש את המנטליות הנכונה, לא רק להיות טובים, אלא להיות טובים עבור הקבוצה ולהיאבק על תוצאות".
איך מתמודדים עם ההורים של השחקנים במצבים כאלה? לדוגמא, אבא של אוסקר לעומת אבא של רוי רביבו
"אלה שתי דוגמאות, הורה אחד שרוצה להיות להיות מעורב כל הזמן והורה שני שמסתכל מרחוק. לשניהם יש את אותה משאלה. הם רוצים שהבן שלהם יהיה שחקן מקצועני ברמה גבוהה. הם גם מלמדים אותם שהם צריכים לעשות את זה בעצמם, שהם צריכים לעבוד בשביל זה. שזה לא בא בקלות. לא להגיע לשם ולא להישאר ברמה זו. זה לא פחות חשוב. כי התוצאות האלה נותנות דחיפה לנבחרת הלאומית, להתאחדות, אבל גם לאיך שרואים את האיכות של שחקנים ישראלים. גם את זה הם משנים".
אתה חושב שזה דור זהב ייחודי של שחקנים ישראלים או שפשוט עבדו עם הדור הזה בצורה נכונה?
"הדור הזה יכול לייצר כמה שחקנים מוכשרים, שיכולים להיות מוצלחים ודומיננטיים ולהשפיע על העתיד של הכדורגל הישראלי, במיוחד בנבחרת הלאומית".
הם יכולים להוביל את ישראל לטורניר גדול אחרי יותר מ-50 שנה, יורו או מונדיאל?
"ההתאחדות צריכה להבין שזו הרמה שהשחקנים הישראלים יכולים לשחק. הם חייבים לוודא שהם שומרים על הרמה הזו גם בליגה, אם זו המקומית או בחו"ל. הם צריכים לקוות שהשחקנים יקבלו את ההחלטה הנכונה. אני חושב, למשל, שאוסקר קיבל את ההחלטה הנכונה בכך שהלך לקבוצה שלא רק מפתחת שחקנים, אלא גם ידועה בקשרים שלה, שעוזרים לשחקנים לעשות את הצעד הבא בתוך המבנה של המועדון. לדוגמא, לעבור מזלצבורג ללייפציג. יש להם את הדרך שלהם לשחקנים המוכשרים. רואים הרבה שחקנים מוכשרים עוברים במבנה הזה. זו היתה החלטה טובה שלו ושל היועצים שלו".
עדן קארצב היה צריך לעזוב את מכבי ת"א כדי לעשות את הפריצה לפני המעבר הגדול לטורקיה. למה?
"כמו שאמרתי שהחלטות של מאמנים יכולות להשפיע על הקריירה של שחקן, גם השחקנים יכולים לקבל החלטה מודעת על הצעד הבא שלהם כדי לוודא שזה יהווה צעד קדימה בהתפתחות שלהם. חלק מההחלטות של עדן עזרו לו להפוך לקפטן ולמנהיג של הנבחרת הצעירה בטורניר הזה".
דור תורג'מן יכול להיות חלוץ פותח בקבוצה הבוגרת של מכבי ת"א בעונה הבאה?
"המאמנים צריכים להחליט איזה תפקיד יהיה לו במכבי ת"א. גם בטורניר הזה הוא הראה את האיכות שלו. עבורו ועבור שחקנים בגיל שלו, חשוב לשחק. ואם הם מקבלים הזדמנות לשחק, הם צריכים להבין שהם חייבים להמשיך לעבוד ולשמור על רמה גבוהה בכל רגע שהם על המגרש ובכל אימון. הם לא יכולים להישען לאחור כי הצלחה עכשיו לא יכולה להבטיח לך הצלחה בעתיד".
הוא יצטרך להיאבק על המקום שלו עם ערן זהבי וג'ורג'ה יובאנוביץ'
"דור הוא חכם מספיק כדי להבין כמה איכות יש לפניו, אבל הוא מאמין באיכות שלו. בזה הוא צריך להתפקס".
הוא קיבל את ההחלטה הנכונה בכך שהוא חתם על חוזה חדש במכבי ת"א?
"אלה החלטות של שחקנים. אני לא יכול להתייחס לזה. כשחקן צעיר, לא צריך למהר לצאת החוצה. חשוב לצבור את הניסיון ברמה המקצוענית לפני שאתה מקבל החלטה. חשוב שהוא יקבל דקות ויראה את הרמה שלו בכל משחק".
רוי רביבו שיחק הקיץ ב-3 נבחרות שונות. אתה חושב שזה צעד טוב להתפתחות שלו?
"מה שטוב בזה, זו העובדה שהוא נותן הופעות טובות בכל רמה. הוא לא 'משתגע' מזה, הוא ממשיך כרגיל. אפשר להגיד שזה סיום מאוד אנרגטי לעונה עבורו. העובדה שהוא נותן תפוקה בכל רמה, מראה על הבגרות במשחק שלו והידע שלו שבכל רמה הוא מצליח לשחק טוב עבור הקבוצה ועבור עצמו".
אתה גם מכיר טוב את סתיו למקין. אתה מאוכזב מכך שרגע לפני הפריצה הוא החליט לעבור להפועל ת"א?
"אני לא יכול להיות מאוכזב מכך. זו החלטה שהוא לקח, אם אני זוכר נכון, במטרה לא להיות כבול לחוזה. זו היתה ההחלטה שלו וההתפתחות שלו בהפועל ת"א ובנוער של הקבוצה גרמה לו להתבלט והעניקה לו הזדמנות לשחק בקבוצה הבוגרת. אי אפשר לפקפק בהחלטה כזו, כי היא הוכיחה את עצמה לא רק עבור סתיו למקין, אלא גם עבור שחקנים אחרים בכל מדינה, הולנד או גרמניה. לקבל החלטה בגיל צעיר ולחזור לרמה הגבוהה בגיל מבוגר יותר. זו החלטה טובה עבור העתיד של הכדורגל הישראלי".
ממה שראית ממנו, הוא יכול להיות שחקן מוביל בישראל? באירופה?
"כל השחקנים שמשחקים טוב ביורו עכשיו ובמונדיאליטו לפני כן, צריכים לעניין את הקבוצות באירופה, כי הם הראו שהם יכולים לספק איכות טובה ברמה גבוהה. אני יכול להניח שיהיה עניין בשחקנים האלה ברמות שונות באירופה. השחקנים צריכים לקחת את ההחלטה הטובה ביותר והחכמה ביותר כדי שתהיה להם קריירה ארוכה ככל האפשר בכדורגל הבינלאומי".
גיא לוזון טען שדניאל פרץ הוא השוער הטוב ביותר לגילו. מה אתה חושב?
"גם השוער של נבחרת אוקראינה עד גיל 21 לא רע (אנטולי טרובין). אני חושב שהוא אפילו צעיר בשנה מדניאל. הוא גם שיחק כמה עונות בליגת האלופות. הטורנירים הבינלאומיים האלה חשובים לדניאל כדי להראות את האיכות שאני והמאמנים שעבדו איתו במכבי ת"א זיהו כבר מגיל 16-17. הוא עושה את הצעד קדימה ברגע הנכון. זו נקודה טובה בהתפתחות שלו, להראות רמה גבוהה בטורניר בינלאומי. הוא שוער מוכשר מאוד בשכבת הגיל שלו. ההתפתחות שלו יכולה להיות בצעד הבא והצעד הבא הזה יכול להיות במכבי ת"א ובנבחרת הלאומית. להפוך לשוער ראשון בנבחרת הבוגרת, לפני שהוא עובר לחו"ל. לשוער אוקראינה יש הרבה משחקים ברמה גבוהה ודניאל צריך לצבור את הניסיון הזה. מבחינת כישרון, הוא דומה. אני אוהב את דניאל פרץ".
אתה חושב שהוא בשל לעבור לחו"ל אחרי שנתיים כשוער ראשון במכבי ת"א?
"לדניאל יש הרבה כישרון. הוא יקבל מה שמגיע לו בזכות העבודה הקשה שלו. מה שיקרה בעתיד... הוא יחליט עם המשפחה שלו. הטורניר הזה פותח אפשרויות לכל השחקנים".
אולי אפילו באוקראינה
"כרגע קשה באוקראינה למשוך שחקנים זרים. אני לא רואה את דניאל חושב על זה כרגע".
אתה חושב שהתחרות בין מכבי ת"א למכבי חיפה במחלקות הנוער עושה טוב לכדורגל הישראלי?
"כמובן. ככל שיש יותר תחרות, ככה ייטב לשחקנים. המועדונים צריכים למצוא עוד דרכים לעזור להם להתפתח וזה תמיד עוזר לשחקנים המוכשרים והטובים לקבל החלטות ולמצוא את הבחירה הטובה ביותר עבורם. ההתאחדות צריכה לדרוש שלכל המועדונים תהיה תכנית פיתוח שחקנים דומה כך שהכדורגל הישראלי ימשיך להשתפר. זה התחיל עם ווילי רוטנשטיינר והמשיך עם יילה חוס. הם עזרו לישראל לקחת כמה צעדים קדימה וייצבו את מחלקות הנוער. התקבלו החלטות כהתאחדות ולא כיחידים. זה צעד קדימה שנלקח בשנים האחרונות. האפקט של זה הוא ששחקנים שונים מפתחים במועדונים ומתאחדים בנבחרת ומביאים גאווה למדינה ולמועדונים".
ממה שראית בהולנד ובאוקראינה, ישראל מתקרבת לרמת פיתוח השחקנים שם?
"לגבי הולנד, אני לא יכול לדבר. הולנד כבר מחוץ ליורו וישראל בחצי הגמר (צוחק..). ישראל צריכה, כמו בהולנד, יציבות מרמת החובבים עד הרמה המקצוענית. ההתאחדות צריכה לעודד את זה. שכל הילדים יקבלו הזדמנות להפוך לשחקנים יותר טובים ובסוף הרמה הכללית של הכדורגל עולה בכל המדינה. זה לא צריך להיות רק במכבי ת"א או מכבי חיפה או ב"ש. יש מספיק כישרון גם בנתניה, גם באיזור סכנין. יש הרבה כישרון בישראל. תמיד אמרתי את זה במשך השנים, אבל המועדונים צריכים לקחת יוזמה, לפתח את השחקנים ולתת להם מוטיבציה להיות חלק מהקבוצה הבוגרת".
אנחנו בכיוון הנכון?
"זו צריכה להיות המטרה של ההתאחדות. שכל קיץ קורה משהו בנבחרות הכדורגל. להיות חלק מטורנירים גדולים וששחקנים יזכו לעניין מקבוצות באירופה. הקבוצות ירוויחו כי אנשים יבינו שיש כישרונות בישראל".
יעניין אותך לעשות תפקיד כמו של יילה חוס?
"כרגע זה קשה, אבל השנים תחת רוטנשטיינר ויילה. הפוקוס על שחקנים צעירים.... אולי המאמנים המקומיים מראים מה הם למדו מהזרים והצליחו לשמור על הרמה הזו ולגשת אליה עם ראייה ישראלית".
מה זו ראייה ישראלית?
"מנקודת המבט שלי, כמי שהיה בשחטאר או בקזחסטן, כשאני עוזב, אני מקווה שמה שלימדת, ממשיך להשפיע על יותר מחצי מהמאמנים. זה אומר שההתפתחות של שחקנים צעירים תמשיך. ואז הם יוסיפו את הניסיון שלהם מטורנירים בינלאומיים או מהשתלמויות, הם יהפכו לטובים יותר כמאמנים. כדי שהשחקנים יתאמנו ברמה הגבוהה ביותר, המאמן צריך לוודא שהוא מעביר את האימונים באופן יומיומי ברמה הגבוהה ביותר. כדי שזה יהיה רגיל עבור ילדים לא רק לעבוד חזק, אלא גם לעבוד בצורה איכותית. בדרך הזו אתה משפיע על 25 שחקנים בקבוצה או 200 באקדמיה וככה אתה משפר את היסודות של כל שחקן באקדמיה. תפקיד המאמן בכדורגל הפך חשוב יותר, אם זה קורה בשפה המקומית, אתה יכול להוציא יותר. אתה תמיד מקווה שמה שאתה מלמד אותם, איך לבנות את האימון ואת המשחק, נשאר איתם והם ממשיכים לפתח את עצמם על ידי דיבור עם מאמנים אחרים. הזרים שהגיעו להתאחדות הביאו את המבנה, את הרמה הגבוהה יותר, את הרעיונות איך להישאר במבנה. עכשיו המאמנים הישראלים צריכים להמשיך עם זה".
מה אתה חושב על מחלקת הנוער של מכבי ת"א אחרי שעזבת?
"אני לא רוצה להגיב על זה. זו הבעיה שלהם... אני מקווה שהמאמנים שיש שם עכשיו עוזרים לשחקנים להוציא את הטוב ביותר מהשחקנים ומעצמם".
מה חושב על החזרה של בן מנספורד והמינוי של רובי קין?
"גם, אין תגובה".