בניגוד למה שהבטיחו הבכירים ביורוליג עד לאחרונה, לדובאי תהיה קבוצה ביורוליג כבר בעונת המשחקים הבאה. זה הרעיון עליו עובדים האחראים על פרויקט דובאי וועדת המשא ומתן של היורוליג בנושא זה, המורכבת מנציגי פנאתינייקוס, באיירן מינכן, ברצלונה ופנרבחצ`ה, כך לפי דיווח במונדו דפורטיבו. האישור האחרון לדובאי עשוי להתקיים בפגישה של 13 מועדוני בעלי המניות ביורוליג המתוכננת לחודש פברואר.
מה עומד מאחורי כניסת דובאי ליורוליג? כל הפרטים
ההסכם הכלכלי אושר בישיבה האחרונה בסוף נובמבר 2023, עם ההתנגדות הפנימית היחידה של מכבי תל אביב (אם כי ההצבעה הרשמית הייתה פה אחד). השיח מאוד מתקדם ונותרו רק נושאים בודדים להגדרה על מנת להבטיח את הביטחון המשפטי של הפרויקט.
מנכ"ל היורוליג, פאוליוס מוטיונאס, התראיין הבוקר (רביעי) לבאסקטניוז והרחיב על הנושא: "מעולם לא הכנסנו למפעל קבוצה מהשוק הזה. אנחנו תמיד בשיח מולם, זה יכול לקרות מהר או לאט, המגעים בכיוון מאוד חיובי. אם אני אצטרך להעריך זאת באחוזים, יש סיכויים של 50% שתצטרף קבוצה מדובאי כבר בעונה הבאה. עם זאת, הרבה יכול להשתנות".
כשנשאל מה הקריטריונים להצטרפות למפעל, ענה וסיפק ספק עקיצה להפועל ירושלים ובעיקר העלה תהיות לגבי הפרויקט האמיראתי: "צריכה להיות הישגיות ספורטיבית. אני לא אוהב את פרויקטי ה"שוגר-דדיז", שבעלים משקיע מיליונים ואומר אני רוצה להגיע ליורוליג. קודם כל צריך לעבור ביורוקאפ, להצליח, להראות דומיננטיות ואז תישקל המועמדות".
הנכס העיקרי של דובאי הוא כלכלי, שכן היא מציעה לא פחות מ-150 מיליון יורו בשש שנים, שתהיה דחיפה חשובה לקופת היורוליג ו-13 מועדוני הבעלים שלה (בארסה, ריאל מדריד, באסקוניה, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס, אנאדולו אפס, פנרבחצ`ה, מכבי תל אביב, ז`לגיריס קובנה, מילאנו, צסק"א מוסקבה, באיירן מינכן ווילרבאן). למעשה, ההסכם עם דובאי קובע שכל אחד מ-13 המועדונים הללו יקבל מיליון יורו בכל עונה בחמש השנים הקרובות.
בתמורה, דובאי דורשת שתהיה קבוצה מן המניין במפעל. המועדון מהנסיכות ביקש לארגן שני פיינל פורים, אבל היורוליג דחו את ההצעה הזו. היתרונות הכלכליים חורגים הרבה מעבר למיליון היורו שכל מועדון בעל רישיון יקבל מדי שנה. ההסכם עם דובאי מוערך על ידי בעלי המפעל כבעל השפעה על מותג היורוליג הודות לחשיפה שלו במזרח התיכון. בנוסף, לשני הצדדים יש את הפרויקט של יצירת `מיזם משותף` ליצירת וקידום ליגה אזורית במזרח התיכון שהזוכה בה תוכל לגשת ליורוליג. בתוך כך, אחד מטורנירי היורוליג לנוער העונה יתקיים בעיר מאיחוד האמירויות.
Fly Emirates, חברת התעופה, עשויה להיכנס כספונסר של המפעל אם טורקיש איירליינס לא תמשיך כשהחוזה שלה יסתיים בשנת 2025. הקבוצה החדשה של דובאי תהיה חייבת לעמוד בתנאים מסוימים כדי לא לעוות את מבנה היורוליג עם כניסתה. לדוגמה, תהיה לה מגבלה תקציבית מסוימת כדי שלא תשלוט לחלוטין בשוק. מצד שני, קבוצת דובאי תשחק גם בליגה מקומית, במקרה שלה הליגה האדריאטית.
"פרט חשוב נותר פתוח - בשנת 2025 יפוג החוזה הנוכחי ל-10 שנים עם IMG, שאיתה הקימה היורוליג מיזם משותף לשיפור המפעל שלה", כך נטען ב`מונדו דפורטיבו`, "הסכם זה לא יחודש, ההמשכיות ביורוליג של קבוצות כמו צסק"א מוסקבה או מכבי תל אביב, בעלות מניות נוכחיות שעלולות לא להיות כאלה בגלל המצבים הפוליטיים והגיאו-אסטרטגיים המיוחדים של מדינותיהן, תוטל בספק".