קבוצתכם האהודה מגיעה למשחק גדול? יופי, אתם בבעיה. תופעה שרבים מאוהדי הספורט בארץ מכירים: קבוצתם האהודה מגיעה למשחק גדול, חצי או גמר של מפעל או משחק ליגה מכריע, והם צריכים לרכוש כרטיס אותו משווק משרד הכרטיסים לאן, מפיץ הכרטיסים הגדול בישראל שעוסק לא רק באירועי ספורט אלא גם באירועי תרבות והופעות מהגדולות בישראל. אלא שזה הרבה פחות פשוט ממה שזה נשמע.

הערב (חמישי, 21:00) יתקיים גמר גביע המדינה בכדורסל בין הפועל תל אביב לבני הרצליה – משחק שכמובן מעורר עניין רב בקרב הקהל הגדול של הפועל ת"א. אלא שהדרך של האוהדים האדומים להשיג כרטיס למשחק הכמעט היסטורי רצופת ייסורים – ולעיתים אף מסתיימת ללא כרטיס כלל, למרות המתנה של שעות ארוכות.

מבט מהאוויר על שכונת יד אליהו ועל אצטדיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש/90 )
היכל מנורה מבטחים שיארח את הגמר | צילום: מרים אלסטר, פלאש/90

עם פתיחת המכירה ביום שלישי נדרשו האוהדים לזמן המתנה ארוך בכניסה לאתר: "המכירה נפתחה באיחור של שעתיים, מה שאומר שעד ההגעה למצב שאפשר לקנות כרטיס כבר עברו לפחות שעתיים על מי שהמתין", מתאר אלון שלום, אוהד הפועל ת"א שעבר את המסע לרכישת הכרטיסים לגמר. "לא הגיוני שאוהד צריך לפנות חצי יום עבודה רק בכדי לרכוש כרטיס למשחק – מה גם שצריך לזכור שבדרך כלל האתר גם דורש עמלה של עשרות אחוזים פר כרטיס!".

שלום ממשיך: "לאחר שכבר מצליחים להיכנס לאתר ולהגיע לאיזור המכירה, שיועדה תחילה לחברי העמותה ולמנויים, חלק מהאוהדים לא הצליחו לרכוש בגלל שהמערכת של לאן לא הייתה מסונכרנת עם המערכת של חברי העמותה והיא לא זיהתה אותם. אלה שכן הגיעו למעמד המכירה גילו שהכרטיסים הזולים, על סך 55 שקלים, נגמרו והם יכולים לרכוש רק כרטיסים בעלות של 105 שקלים".

"לא הייתי משתמש באתר אם לא הייתי חייב"

אורי ירושלמי, אוהד ותיק של הפועל ת"א, מספר על 'באגים' נוספים במערכת מכירת הכרטיסים של לאן: "הבעיות באתר לאן קורות כל הזמן וזה לא משהו חדש. לפעמים אתה לוחץ כדי לקנות כרטיס לשער מסוים ואחר כך מגלה שהפנו אותך לשער לא נכון. לפעמים אתה רואה שיש כרטיס זמין במחיר מסוים ואחרי שאתה לוחץ עליו המחיר עולה. האתר קורס לא מעט. לפעמים אני עושה ניסוי עם שני מחשבים: במחשב אחד רשום שעה ובמחשב השני 20 דקות – והשעה יגיע קודם לקניית הכרטיס. אני כבר שנים הולך למשחקים וחייב להשתמש בלאן כי הם מפיצים את הכרטיסים כמעט לכל האירועים שאני רוצה – אבל אם הייתה לי ברירה לא הייתי משתמש באתר הזה".

טענות נוספות עלו על אופן מכירת הכרטיסים. אוהד אחר של הפועל ת"א, שהעדיף שלא לחשוף את שמו, תהה מדוע לא מפורסם מידע מדויק על ידי מנהל האירוע, שהוא איגוד הכדורסל במקרה הזה, או משרד הכרטיסים עצמו, על אופן מכירת הכרטיסים: "כאדם שהוא לא מנוי ורוצה ללכת עם הילדים שלי למשחק כמוהו לא חווה המועדון מעל 20 שנה – אני לא יודע מתי ואם בכלל אני אוכל לקנות כרטיסים. ישבתי מול המחשב מהבוקר שאחרי הניצחון בחצי הגמר בגלל שלא ידעתי ולא היה ברור באיזה שלב תיפתח המכירה גם לקהל הרחב".

אבי מסינג, מבעלי משרד הכרטיסים לאן, הגיב: "בהפועל ת"א הוחלט לתת קדימות לחברי עמותה ובעלי מנויים. לכל אחד מהם יש סיסמא וגישה לרכישת כרטיסים. יש בעלי זכות קניה שהרבה זמן לא היו במשחקים ולא הצליחו להסתדר עם המערכת, עבור אנשים כאלה יש לנו מטה טלפוני. כשמתקשרים מקבלים הדרכה איך לפנות אלינו בוואטסאפ ובפייסבוק. לצערי, אין מספיק מקומות ישיבה באולם עבור כל בעלי זכות הקניה".

על העובדה כי לאחר שמתקשרים למוקד הטלפוני אי אפשר להגיע למענה אנושי, אמר: "יש לנו מוקד וכשאתה מתקשר אליו הוא מנחה אותך איך לפנות אלינו בוואטסאפ ובפייסבוק. זה משחק גדול וחד פעמי עם אלפי אנשים, אם הציפייה שלצורך משחק אחד נעמיד מוקד עם עשרות טלפנים – זה לא יקרה".

"המחירים מאוד זולים לעומת דברים אחרים"

על העובדה שהכרטיסים נגמרו לפני שחלק מהלקוחות שהיו בהמתנה הספיקו לקנות, הגיב: "מכירת הכרטיסים עובדת על עיקרון כל הקודם זוכה. אנחנו מקווים שהרצליה תשחרר חלק מהכרטיסים שהיא מחזיקה ואוהדי הפועל יוכלו לקנות אותם".

על העובדה כי חלק מהאוהדים התלוננו על המחירים הגבוהים: "את המחירים איגוד הכדורסל קובע. דרך אגב, לעומת דברים אחרים שהמשרד מוכר – המחירים מאוד זולים. כרטיסים להופעה של ג'סטין ביבר, למשל, עולים 400 שקל".

על העובדה שבזמן העומס לקוחות נוספים לא יכולות לקנות כרטיסים לאירועים אחרים: "יש לנו מגבלה של 2,500 גולשים באתר בכל זמן. אנחנו מפעילים מערכת מיוחדת של ניהול תורים ומקסימום תוך שעתיים זה עובר. מי שבזמן המכירה לגמר גביע המדינה רוצה לקנות כרטיסים לבית"ר נגד חדרה – יצטרך לחכות טיפה יותר".