כבר תקופה ארוכה ששוק העבודה בהייטק משתנה באופן משמעותי משנה לשנה. אז על מה המעסיקים ישימו דגש בשנה הקרובה? ואיפה חברות ההייטק צריכות לגלות אומץ מול העובדים? הכתבה מבוססת על ריאיון בפודקאסט של גיא קצוביץ' "עוד פודקאסט לסטארטאפים" - האזינו.
"כמו כל משבר, גם המשבר הנוכחי שעובר על תעשיית ההייטק שונה מקודמו. חוויתי משברים בהייטק בעבר, התחלתי את הקיירה ב-2008 אז הייתי מגייסת צעירה, התחושה הייתה אחרת והכל היה נראה שחור משחור. היום נראה שהדורות החדשים מנהלים את המשבר אחרת", אומרת יעל אשד שאבי, סמנכ"לית משאבי אנוש בכירה בחברת קלטורה.
איך מתמודדים במשבר הנוכחי עם האטה, שכל תהליכי הגיוס משתנים?
"גם אנחנו בדומה לחברות אחרות עברנו מתוכניות צמיחה למצב של האטה. אבל החלטנו לנצל את השינוי כדי לרענן את תוכניות ההשקעה בקריירה של העובדים שלנו. בנוסף, היה חשוב לשמוע את העובדים שלנו דרך סקר ארגוני. יש באקוסיסטם חברות שבגלל רוח התקופה מדלגות על סקרים שיכולים לעורר גם תשובות לא נעימות כלפי הארגון המעסיק. אבל היינו בטוחים שדווקא עכשיו שקשה צריך לשמוע את דעות העובדים, לא רק בתקופות בהן הכל קל. וזה מהלך שהשתלם, קיבלנו פידבקים מדהימים שהעובדים רוצים להצליח, שהם רוצים שהחברה תצליח. צריך את האומץ והאחריות לנהל את הקריירה גם שקשה."
לדברי נועה גלבוע, Senior Talent Acquisition Partner בחברת זיפרקרוטר: "אחד השינויים המשמעותיים בתחום הגיוס הוא שבתקופה האחרונה החברות רואות את המועמדים שהן מגייסות. בשנת 2021 כולם חיפשו לגדול מהר ולא הצליחו לראות את מי הם מכניסים לחברה. כיום הגיוס יותר ממוקד, רואים גם עליה במועמדים אקטיביים, זאת אומרת אנשים שמגישים מועמדות."
האם יש המלצות שאפשר לחלוק עם אותם מועמדים מחפשי עבודה?
"כן, חיפוש עבודה זה מסע מאתגר והוא עורך זמן, אבל תמיד מוצאים בסוף משרה. לפני פגישות תלמדו את המוצר ואת החברה, תדעו לאן אתם באים. אם יש תפקיד שנראה מושלם ולא מסתדר לכם להתקבל אליו אז אל תיקחו את זה אישי. תלמדו גם מניסיונות שלא צלחו, תבקשו ביקורת."
בקורונה הטשטשו הגבולות בין עבודה ובית, איך אתם מתייחסים לכך עכשיו בתקופה הזו?
לדברי אורלי קוז'וקרו אלפסי, מנהלת מיתוג מעסיק בחברת mavens: "אנשים נוטים להתנהל שיש להם ישות מקצועית וישות אישית. מחוץ למקום העבודה הם עוברים ארועים משני חיים, כמו גירושים, לסעוד משפחה מקרביה ראשונה, תקופה ארוכה של טיפולי פוריות. בדרך כלל מעסיקים מעדיפים לא לקחת צעד קדימה כדי להיות מעורבים בחיי העובדים מעבר לקריירה. כדי להכיל את העובדים באופן מלא ולא רק את החלק מחייהם הקשור לעבודה. הגישה שלנו היא איך אנחנו כמעסיק יכולים לראות גם את הצד המוחשך של העובד כדי לתת חוויה מותאמת."
ומה אפשר לעשות פרקטית?
"החלטנו ליצור תוכן כמו פודקאסט וסרטוני רשת שמנרמלים דברים שבדרך כלל נשארים מחוץ למקום העבודה. אנחנו מנסים להעלות מודעות ולעודד עובדים לשתף בדברים. יש חושבים שאם נשתף בקושי מסוים את מקום העבודה אז יצא מזה משהו רע, אנחנו רוצים לשדר שזה בדיוק הפוך. אחרי שעובד נפתח ויש תקשורת ושקיפות, אפשר לתקשר בצורה בונה מה העובד צריך עכשיו ממקום העבודה ומה מקום העבודה יכול לתת."