אם יש אשם עיקרי במגפה הגדולה של העידן הנוכחי, זהו הכיסא. האדם המודרני, ובעיקר זה המערבי, הפסיק ללכת - ומקרי הסוכרת, השמנת היתר ומחלות הלב וכלי הדם נוסקים לשמיים. איך בכל זאת אפשר לגרום לנו להיות קצת יותר פעילים? עם השאלה הזאת בדיוק התמודדה יוביטל, והיא מצאה שלושה תמריצים עיקריים: כלכלי, חברתי ופסיכולוגי. את שלושתם היא מיישמת דרך אפליקציות ייעודיות, כשהמטרה היא להשפיע הן על משתמשי קצה והן על ארגוני בריאות, ו חברות ביטוח ומעסיקים להנהיג אורח חיים בריא.
כתמריץ כלכלי, משתמשי האפליקציה יכולים להמיר מדדי בריאות והישגי כושר למיניהם במטבעות דיגיטליים בעלי שווי כספי, שניתן לקבל באמצעותם הטבות והנחות לרכישת מוצרים. כתמריץ חברתי אפשר לפתוח קבוצות, להתחרות עם חברים, לאתגר בני משפחה ולהזמין קולגות להשתמש באפליקציה. כאן נכנס גם התמריץ הפסיכולוגי, שמתחזק באמצעות שימוש והטמעה של תיאוריות משחק (גיימיפיקציה), כלכלה התנהגותית ופסיכולוגיה חברתית בכל הודעה, כפתור או מסר שמופיעים באפליקציה. כידוע, Show off ותחרות, הרצון לראות ולהיראות, מדרבנים פעילות ספורטיבית, עם פוטנציאל ממשי להוביל לשינוי התנהגותי.
במוצרים של יוביטל משתמשים כיום כשני מיליון חברות וחברים מארגוני בריאות מובילים בעולם ומחברות בינלאומיות. עם המשתמשים נמנים גם מאות אלפי ישראליות וישראלים, שנהנים מהטבות ברכישת מוצרים, בעיקר מוצרי ספורט, דרך מדדי בריאות ופעילות גופנית באפליקציית Rumble. על פי נתוני החברה, ועל פי מחקרים רשמיים שבוצעו על ידי לקוחותיה - זה עובד: מדדי שינוי אורחות החיים בפועל גבוהים בעשרות אחוזים בקרב המשתמשים ביחס לממוצע העולמי לפתרונות דומים.
יוצאים לאזרחות ומתחילים להתנוון
הרעיון לתמרץ פעילות ספורטיבית נולד במוחו של אלון זילברברג, מייסד ומנכ"ל החברה, עת השתחרר מצה"ל. הוא שם לב לשינוי התהומי שבין אורח החיים הצבאי לזה של רובנו באזרחות. "אחרי שנים של פעילות פיזית הבנתי שהחיים האמיתיים זה להיכנס לאוטו, להעביר שעה בפקק ואז לשבת עוד תשע שעות במשרד, רק כדי לחזור מותש הביתה דרך פקק ארוך עוד יותר - ולרבוץ על הספה מול הטלוויזיה".
מה שהחל אצל זילברברג כדרך אישית לתמרוץ פעילות גופנית, הפך לימים למוצר הראשון של החברה - אפליקציית Rumble. לאחר שחבר לליאור קליבנסקי וירון לוי, מייסדים שותפים ביוביטל (קליבנסקי הוא ה-CTO ולוי ארכיטקט תוכנה ראשי), המוצר הורחב. כיום הוא נותן מענה לארגונים המעוניינים לשפר את ביצועי החברה ורווחיותה, לשמר עובדים ולטפל גם בבריאות הכללית שלהם. קהל יעד נוסף הוא חברות ביטוח וארגוני בריאות, שמקבלים הזדמנות לחסוך בעלויות טיפול עתידיות ולשפר את סל השירותים הדיגיטליים.
מנכ"ל יוביטל מונה מספר דוגמאות לתוכניות מוצלחות שהופקו סביב המוצר וכך תרמו לפיתוחו: הסתדרות העובדים בישראל השיקה בשנת 2020 תוכנית ראשונה מסוגה בארץ, שהיוותה כלי בשיפור אורחות החיים של חברי ההסתדרות. בשוק קופות החולים הייתה זו שירותי בריאות כללית, הקופה הגדולה בישראל, שבחרה להנהיג את השוק והחלה מציעים החל בינואר 21' להציע למבוטחי השב"ן שירות מניעתי מתגמל. ואף פורסם קמפיין ייעודי בנושא. גם המרכז הרפואי שיבא, שהוגדר כאחד מעשרת בתי החולים הטובים בעולם זו השנה השלישית ברציפות, הטמיע יצא עם תוכנית ייחודית להנגשת הטיפול בהשמנת יתר בקרב ילדים ובני נוער לפריפריה החברתית והגיאוגרפית, תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע בהובלת פרופ' גל דובנוב ובסיוע ARC, זרוע החדשנות של המרכז הרפואי.
חוויית Wellness מלאה
יוביטל הוקמה באוגוסט 2017. כיום יש בה 30 עובדים. המשרדים נמצאים בראשון לציון והפעילות מקיפה מספר מדינות, תומכת במגוון שפות וכאמור, מנהלת כשני מיליון חברים רשומים. הצפי הוא להתרחב לעוד ועוד שווקים במקביל להמשך הצמיחה בשוק המקומי בישראל. במקביל, לשלב מדדים נוספים שעליהם ניתן יהיה לתגמל את המשתמשים, מניתוח הפעילות הגופנית ועד התממשקות למכשור חכם מכל סוג כדי לספק חוויית Wellness מלאה.
בחברה מתגאים בכך שנשים מהוות בה יותר ממחצית כוח האדם. כחלק מתפיסת עולם ציונית-חברתית, יוביטל מקפידה להעסיק לוחמים משוחררים ועולים חדשים. ההשקפה הזאת ניכרת כבר בשמה: יוביטל בריאות בע"מ כונתה על שם יובל (יובי) דגן וטל יפרח זכרם לברכה, שהיו פקודיו של זילברברג ונפלו בקרב בסג'עייה במצע "צוק איתן". "אנחנו מנסים להפיץ טוב ולשפר את העולם שבו אנו חיים בשמם ולזכרם", אומר המנכ"ל המייסד.
"בסופו של דבר", ממשיך זילברברג, "החזון של יוביטל הוא להוות כלי בידי כל ארגון ואפילו כל אדם כדי לשפר את הבריאות ואת איכות החיים על ידי התאמת המוצר לצרכים ולרצונות של כל חבר או חברה. בראייה לטווח ארוך, אנחנו מבינים שאורח החיים ה'יושבני', המערבי או איך שנבחר לקרוא לו הוא מגפה לכל דבר ועניין. יותר מכך: זו תופעה שהולכת ומחמירה, והיא מביאה איתה מחלות ומצבים רפואיים מורכבים וקשים. את ההשלכות שלה על האוכלוסייה, הכלכלה וגופי הבריאות לא ניתן להבין מבחינת סדרי הגודל. המטרה שלנו היא לאפשר לארגוני בריאות, חברות מסחריות, מוסדות, מעסיקים ולמעשה כל אחת ואחד מאיתנו לבחור להשקיע את המשאבים במניעה, ולא בטיפול".