בעוד כמה שנים, כשנקבל משלוח פיצה ברחפן, רצוי מאוד שהרחפן הזה יהיה ירוק ולא מזהם, שהרי להתקדמות הטכנולוגית יש גם אחריות כלפי הסביבה בה אנו חיים.
פרופ' ליאור אלבז, מהמחלקה לכימיה ומרכז האנרגיה והקיימות באוניברסיטת בר-אילן, פיתח טכנולוגיה שהיא חלק מהניסיון להפחית את הפליטות באוויר. הטכנולוגיה שיכולה כיום להפעיל רחפנים, צפויה בעתיד להיכנס לשימוש, רכבים, רכבות, אוטובוסים אפילו בצוללות של חיל הים. למעשה, בימים אלו ישנן 3 משאיות על הכביש בישראל שעובדות עם הטכנולוגיה.
"יש לנו כמה מקורות אנרגיה נקיים, כמו רוח ושמש, אבל הם לא כל הזמן זמינים: השמש לא כל הזמן זורחת והרוח לא תמיד נושבת" מסביר פרופ' אלבז. "האתגר הוא לאגור את האנרגיה הזו בכמויות גדולות בכדי לספק מספיק ממנה לשימוש של בני אדם בעולם".
אוגרים אנרגיה לשימוש עתידי
אחת הדרכים לאגירת אנרגיה נקראת כלכלת מימן. במעבדה של פרופ' אלבז, הצליחו לייצר תאי דלק שבעזרתם ניתן להמיר חלקיקים של מימן לחשמל נקי, יעיל וגם זול. כמה, אתם שואלים? הטכנולוגיה המדהימה הזו צפויה להיות יעילה פי 4 או 5 מהסוללות הקיימות היום.
"ייצור מימן הוא די פשוט. את המימן שיצרנו אפשר לדחוס לתוך מיכל קטן שנכנס לרחפן ובעת ההפעלה מתרחשת עוד תגובה כימית שהתוצר שלה הוא חשמל ומים. החשמל שנוצר הוא זה שמפעיל את הכלי החשמלי".
תוך כמה זמן הטכנולוגיה תהיה שמישה ותוכל להשפיע על משבר האנרגיה?
"יש לנו עוד הרבה עבודה בכדי שנוכל לספק חשמל לכל האנושות. אנחנו כל הזמן מנסים לייעל את הטכנולוגיה ולפתח חומרים זולים יותר ועמידים יותר. המטרה היא שנראה מהפכה רצינית עד סוף העשור הזה".