13 נשים וכ-20 צלמי אופנה מהמובילים בישראל השתתפו השבוע (ראשון) בהפקת אופנה יוצאת דופן בנבכי הפסולת בפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב. המיקום של הפקת האופנה נבחר על מנת להעלות את המודעות לנזק הסביבתי של תרבות הצריכה בשוק האופנה. כיום, עדיין לא ניתן למחזר חלק ניכר מהטקסטיל בישראל ובהיעדר פתרון אחר הוא מועבר להטמנה.
אופנת בגדי היד שנייה, שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, היא הפתרון למחיר הסביבתי של הטקסטיל ומהווה גם הזדמנות להתנהלות כלכלית נכונה עבור כל מי שמעוניין לשלם פחות, להתלבש ולשמור על כדור הארץ. הדוגמניות בהפקת האופנה היו נשים מהדרום, לצד עובדות בפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב.
מי שהובילה את ההפקה ואצרה את התלבושות היא לימור פרייס והתכשיטים הם עבודת יד של זמנאיי טפרה. לימור פרייס היא עובדת מחלקת הרווחה בקרית מלאכי, שהקימה לפני כשנתיים את קהילת הפייסבוק ״דרומיות מכורות ליד שנייה״. הצלם הבין-לאומי יגאל סלבין התגייס גם הוא למהלך יחד עם קבוצה של 20 צלמי אופנה שנקראת ״משפחת הלב״. הדומגניות, הצלמים והמאפרות השתתפו כולם בהפקת האופנה בהתנדבות.
״הפקת האופנה מוכיחה כי בכמה עשרות שקלים אפשר להראות מיליון דולר מכף רגל ועד ראש״, אומרת פרייס בהתרגשות. ״קהילת ׳דרומיות מכורות ליד שנייה׳ מקיימת מדי מספר חודשים יריד אופנה בהשתתפות אלפים מרחבי הארץ, במסגרתו מוצעים בגדי יד שנייה אופנתיים במצב טוב ובמחירים הנגישים לכל אחת. חלק ניכר מהכנסות היריד מועבר לתרומה לקהילה באמצעות תווי קנייה למשפחות מעוטות יכולת, ניצולי שואה, חיילים בודדים ועוד. הגענו לכאן לנבכי הפסולת בדודאים, רגע לפני חג פסח המסמל התחדשות וצרכנות מוגזמת, על מנת לזעוק כי רק אופנת יד שנייה יכולה להוות פתרון סביבתי-חברתי למחירים המאמירים של הבגדים, הן בהיבט הכספי והן בהיבט הסביבתי״.
מדי יום מגיעות לפארק ״דודאים״ כ-500 משאיות מלאות בפסולת, כולל פסולת ביתית ממיליון תושבי הנגב. במקום פועל מפעל המיון המתקדם בישראל לטיפול בפסולת ביתית, שהוקם על ידי החברה הכלכלית בני שמעון ונגב אקולוגיה. המפעל מפחית את שיעורי ההטמנה ומגדיל את שיעורי המחזור ובכל זאת גם כיום אין עדיין פתרון ירוק לחלק ניכר מפסולת הטקסטיל. לקראת חג הפסח נרשם מדי שנה גידול של עשרות אחוזים בפסולת הביתית המושלכת ובה פסולת אורגנית, רהיטים וכמובן – בגדים רבים המושלכים לזבל.
ניר בר דוד, מנכ״ל דודאים - הפארק למיחזור וחינוך סביבתי בנגב, מסר: ״מדינת ישראל מצויה במשבר פסולת שהולך ומחריף וללא הפרדת פסולת במקור, שימוש חוזר וצמצום צריכה, לא נוכל לו. הפקת האופנה בזבל מעבירה מסר ברור – מה שהיה לא יכול להיות מה שיהיה, אסור להמשיך בתרבות הצריכה הבזבזנית ואנו נמשיך לפעול למציאת פתרונות מתקדמים לטיפול בפסולת. בעת הזו של עליות מחירים ויוקר מחייה מכביד, מהווה אופנת יד שנייה לא רק הזדמנות סביבתית אלא גם מעשה חברתי. קונספציות חברתיות על רכישת בגדי מותגים חדשים מהניילונים כסמל סטטוס, צריכות לעבור מהעולם ולפנות את מקומן לאופנה חברתית שנותנת מקום לכל אישה מכל שכבות החברה״.