אבק כוכבים: בגלקסיה בשם NGC 7392 שממוקמת 137 מיליון שנות אור מכאן, תועד חור שחור מאסיבי "אוכל" כוכב, כלומר מתמזג איתו. מדובר בתופעה שלא תועדה כמעט בידי מדענים, ולכן זהו תיעוד נדיר, אף על פי שככל הנראה התופעה נרחבת יותר ממה שידוע במחקר. "מבחינה סטטיסטית, חייבים להיות עוד מקרים, אבל יכול להיות ששיטות המחקר המסורתיות עיוורות להם", אומר האסטרופיזיקאי כריסטוס פאנגיטיוס מ-MIT שחשף את התגלית במאמר שפורסם השבוע בכתב העת Astrophysical Journal Letters.

"חורים שחורים זה גופים מאוד מאסיביים ששום דבר לא יכול לברוח מהם, אפילו לא האור, לכן הם נקראים חור שחור", מסביר ל-N12 ד"ר יגאל פת-אל, מהמרכז הישראלי למידע אסטרונומי, קוסמוס טלסקופים. עם זאת, במקרה הזה מדובר לא סתם בחור שחור, אלא בחור שחור מאסיבי. "החור השחור שגילו עכשיו שהוא חור שחור סופר מאסיבי – הוא מאוד גדול, הוא יכול להיות בעל מאסה של מיליארדים של שמשות", מוסיף פת-אל.

כמובן שאין מה לחשוש, החורים השחורים הללו נמצאים במרחק גדול מאוד מכדור הארץ ולכן לא כלל לא מאיימים על קיום המין האנושי. בעזרת מדידות של טלסקופ החלל האבל, בסוכנות החלל האמריקנית NASA מעריכים כי ביקום קיימים יותר מ-100 חורים שחורים סופר מאסיביים. "החורים השחורים הופכים לכה מאסיביים כשגלקסיות מתנגדות, ואז החורים השחורים שבמרכזן עלולים להתמזג", אומר ג'רמי שטינמן ממרכז החלל של נאסא במרילנד.

סרטון חדש שמפרסמת סוכנות החלל האמריקנית מסביר כיצד נוצרים אותם חורים שחורים סופר מאסיביים, וזאת בעזרת 10 דוגמאות, בהן גם משביל החלב. הסרטון מתחיל מהשמש שלנו ולאט-לאט מתרחק ממנה תוך סקירה של 10 חורים שחורים.

החור השחור בלב הגלקסיה שלנו נקרא Sagittarius A והמאסה שלו היא כ-4.3 מיליון שמשות. בסרטון של נאסא ניתן להבחין ב-2 חורים שחורים שרחוקים כ-1,600 שנות אור אחד מהאחר, והם ממוקמים בגלקסיה שמכונה NGC 7727. חור שחור אחד שוקל כ-6 מיליון שמשות, והשני יותר מ-130 מיליון שמשות. אסטרונומים מעריכים כי שני החורים השחורים הללו יתמזגו ב-250 מיליון השנים הקרובות.