יוצאים לדרך: החללית ג'וס שוגרה היום (שישי) בצוהריים אל כוכב הלכת צדק. השיגור מגינאה הצרפתית היה אמור להתרחש אתמול, אבל ברגע האחרון הוא נדחה בגלל תנאי מזג האוויר. על החללית ניסוי ישראלי שמוביל מכון ויצמן למדע בתמיכה של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

ג'וס תעשה את דרכה אל ירחיו של כוכב הלכת צדק במשך 7.5 שנים ותחקור אם יש שם תנאים לקיום חיים במסגרת משימה של סוכנות החלל האירופית ESA. "המשימה הנועזת של המין האנושי תאפיין את הירחים של צדק, גנימד, קליסטו ואירופה, בעזרת כלים רבי עוצמה כדי לגלות אם היעדים הללו יכולים לשמש בית גידול פוטנציאלי לחיים בעבר או בהווה", נכתב בהודעה של סוכנות החלל האירופית.

פרופ' יוחאי כספי, מכון ויצמן למדע (צילום: עמרי כספי)
פרופ' יוחאי כספי, מכון ויצמן למדע | צילום: עמרי כספי

החללית שוגרה לחלל בעזרת טיל אריאן 5, יממה לאחר שהייתה אמורה לצאת לדרך. מנכ"ל חברת אריאן-ספייס שיצאה את הטיל, סטפן ישראל, התייחס לדחייה ואמר לפני השיגור היום: "החללית הייתה מוכנה אבל המזג האוויר לא היה איתנו. היינו צריכים להעריך את הסיכונים, הייתה סכנה לפגיעת ברק, ולכן החלטנו שלא להמריא אתמול".

המשימה של ג'וס נוצרה בשיתוף פעולה של כמה סוכנויות חלל, בין היתר הסוכנות האמריקנית NASA, הסוכנות היפנית JAXA וכן סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. "מטרת הניסוי שלנו היא ליצור מפה טרמית תלת מימדית של האטמוספירה של צדק", מספר ל-N12 פרופ' יוחאי כספי, ראש המרכז למדעים פלנטריים במכון ויצמן ומוביל הניסוי הישראלי של החללית ג'וס.

הצוות שאחראי על הניסוי הישראלי של ג׳וס
הצוות שאחראי על הניסוי הישראלי של ג׳וס

"אנחנו שולחים קרן רדיו מהחללית שעוברת דרך האטמוספירה. על ידי מדידות מאוד מדויקות של שינויים בתדירות של הקרן, אנחנו יכולים למפות את הצפיפות של האטמוספירה ועל ידי כך את הטמפרטורה. אנחנו חוזרים על הניסוי הזה עשרות פעמים בכל פעם שהחללית מקיפה את צדק וככה יוצרים מפה גלובלית תלת מימדית של האטמוספירה של צדק".

נוסף על הניסוי הישראלי, על הסיפון של ג'וס ייערכו עוד 11 ניסויים, חלקם משתמשים בצ'יפים של חברת רמון ספייס הישראלית. גם המתנד של החללית יוצר על ידי החברה הישראלית אקיוביט.