הפיליפינים: מכלית נפט דולפת אותרה בשבוע שעבר בעומק של כ-400 מטרים מול חופי אי הנופש הפופולרי Mindoro הממוקם דרום מערבית במדינה והציפו את חופי הים הסמוכים בשמן. האירוע מאיים לפגוע במגוון ביולוגי הימי העשיר באזור ומעורר דאגה גם גורמים רפואיים בעקבות דיווחים על בעיות בריאותיות בקרב התושבים המקומיים. הממשלה הפיליפינית הכריזה על האזור כמוכה אסון ועל איסור דייג מה שמוביל לפגיע בפרנסתם של אלפי דייגים מקומיים.
על פי הדיווחים מדובר במכלית הנפט Princess Empress אשר טבעה ביום שלישי הקודם. הספינה איבדה את כוחה לתמרן בשל כשל במנועים בעקבות מזג אוויר סוער. ספינת משא אשר חלפה בסמוך חילצה את 20 אנשי הצוות שהיו על הסיפון אך הספינה עצמה שהכילה מטען של כ-800,000 ליטר שמן תעשייתי שקעה. החשש מפני דליפת השמן התממש יחד עם הדלק שהניע את המנוע שלה וכעת מאיים כאמור בפגיעה חמורה ב-360 קמ"ר של שוניות אלמוגים, יערות מנגרובים ומשטחי עשב ים, כך לפי מדעני ים מאוניברסיטת הפיליפינים.
על פי הדיווחים, בעיירת החוף פולה 14 מתושביו החלו להרגיש רע וסבלו מהתכווצויות, הקאות וסחרחורות עקב הדליפה. לפי דיווח של שדרן ABS-CBN, גורמים רשמיים עוקבים אחר רעילות האוויר והמים. בעיירה הוטל עוצר על אנשים מתחת לגיל 21 והוכרז על מצב חירום.
המחלקה לאיכות הסביבה והמשאבים הטבעיים (DENR) אמרה כי "ייתכן שזיהתה את האתר האפשרי בו נמצא כלי השיט בפועל. האתר ממוקם בערך מצפון-מזרח לעיירה פולה אבל אנו מאמינים שהוא נע לדרום-מזרח מהמיקום האחרון הידוע שלו".
הנפט כאמור זוהה במימי החוף ליד יותר מ-60 כפרים וחופים ובמספר אזורים נצפתה בוצה בעלת ריח רע. קהילות מקומיות ותעשיית התיירות צפויות אף הן להיפגע כתוצאה מהדליפה ופעולות ניקוי חופים על ידי משמר החופים המקומי יחד עם מתנדבים נערכות ממש ברגעים אלו.
מושל מינדורו המזרחי, הומרליטו דולור, אמר בתדרוך ביום שני כי יבקש פיצוי על הנזק והוצאות אחרות. "הרשו לי להבטיח לכם, הנזק שנגרם ישירות לאיכות הסביבה ולפרנסת עמנו יינתן פיצוי מתאים בהתאם לקבוע בהנחיות הפיצויים".
ד"ר מיכל שטרן מנהלת הרשת הארצית לחירום ים עמותת אקואושן: "לצערנו הרב, אירועי דליפת נפט כאלו מתרחשים ברחבי העולם בתדירות גבוהה הרבה יותר ממה שנדמה לנו. למרות כל הכוונות הטובות, לא נראה בעתיד הקרוב שינוי משמעותי לטובת השימוש באנרגיות ירוקות לא מתכלות אלא להפך, מומחים מתעשיית הנפט מעידים דווקא על עלייה בביקוש והמשך הסחר בנפט ונגזרותיו השונות.
גם בישראל קיימים מקורות פוטנציאלים רבים לאירועי זיהום כאלה – החל מכלי שיט ומכליות מפט שהתעבורה שלהן לאורך חופי ישראל, כולל מפרץ אילת מהווה איום מתמיד, דרך תאונות צנרת ומקשרי נפט ימיים ועד אסדות נפט וגז שהולכות ומתרבות מול חופי ארצנו. המוכנות הלאומית מנגד, רחוקה מלהיות אופטימאלית, ללא חוק תלמ"ת (תכנית לאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום שמן בים) שמתעכב כבר 15 שנים, חוסר בתקני כח אדם, ציוד ותקציב הולם למשרד להגנת הסביבה".