המועצה לניהול משאבי האוויר במדינת קליפורניה (CARB), גוף רגולטורי שמייעץ למושל, הגישה הצעה לתקנה חדשה שתאסור על מכירת מכוניות חדשות שפולטות גזי חממה אחרי שנת 2035. התקנה תחול על מכוניות פרטיות ועל משאיות קלות, ותדרוש מיצרני הרכב לעבור בהקדם למכירת מכוניות "נקיות", שכמעט אינן פולטות גזי חממה, כמו מכוניות חשמליות או מכוניות המונעות במימן, במקום מכוניות מזהמות המונעות בתזקיקי נפט או בגז. מכוניות היברידיות המסוגלות לנסוע על דלק בנוסף לחשמל, גם הן נחשבות נקיות על פי החוק החדש, אבל רק בתנאי שניתן לטעון את הסוללה הגדולה שלהן בעזרת כבל, כך שעיקר האנרגיה שהן יצרכו תגיע מחשמל. 

הצעת החוק החדשה קובעת שכבר משנת 2026 יחויבו כל יצרני הרכב למכור לפחות 35 אחוז מכוניות נקיות מתוך סך המכוניות החדשות שיימכרו בקליפורניה. כיום כ-16 אחוז מהמכוניות החדשות הנמכרות בקליפורניה הן חשמליות, ושיעורן נמצא בעלייה מתמדת. משנת 2026 ואילך, שיעור המכוניות הנקיות מתוך כלל המכוניות החדשות יעלה בהדרגה, ומשנת 2035 והלאה תיאסר מכירה של מכוניות מזהמות חדשות.

מכונית חשמלית בטעינה, קליפורניה (צילום: Reuters)
מכונית חשמלית בטעינה, קליפורניה | צילום: Reuters

לתקנה החדשה המוצעת יהיו השלכות מרחיקות לכת. כלי תחבורה אחראים לפליטה של כמחצית מגזי החממה בקליפורניה, ולמרבית זיהום האוויר. 16 מדינות נוספות בארצות הברית צפויות להצטרף לאיסור המכירה של קליפורניה, כך שהאיסור יחול על כ-40 אחוז מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארצות הברית. התקנות המוצעות צפויות להפחית באופן חד את פליטת גזי החממה והמזהמים במדינה, לתרום לבלימת משבר האקלים, ולשמור על בריאות הציבור. מדינת ניו יורק חוקקה חוק דומה כבר ב-2021.

"תוספת מהירה של כלי רכב נקיים תניב הפחתה משמעותית בפליטות ובזיהום האוויר, שתיטיב עם כל תושבי קליפורניה, ובמיוחד עם אלו שגרים ליד כבישים ראשיים וסובלים מזיהום אוויר קבוע", קובעת ראשת CARB ליאן רנדולף (Randolph). בנוסף, רנדולף מתייחסת לכך שכיום ייצור רכבים חשמליים הוא יקר יותר, מה שמקשה על השכבות המוחלשות להנות מהם: "החוק כולל אסטרטגיות פורצות דרך שיסייעו להביא כלי רכב נקיים לקהילות חדשות, ובהן צרכנים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית".

מרוץ עולמי

מדינות רבות בעולם כבר הציבו יעדים דומים לצמצום מכירתם של כלי רכב המונעים בדלקי מחצבים ולצמצום השימוש בהם. מדובר בעיקר בסין ובמדינות המפותחות באירופה ובמזרח אסיה. נורבגיה, שניצבת בראש הרשימה, מתכננת להתיר משנת 2025 והלאה מכירה של מכוניות חשמליות חדשות בלבד. כבר כיום, יותר מ-90 אחוז מהמכוניות הנמכרות בה הן חשמליות. בסין כ-15 אחוז מהמכוניות שנרכשות הן חשמליות – כמחצית מ-6.6 מיליון המכוניות החשמליות שנמכרו בעולם בשנת 2021.

לפי דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, מדינות העולם מבקשות להמיר כרבע משוק המכוניות הקלות בעולם (במשקל של עד 3.5 טון) למכוניות נקיות עד שנת 2035. עם זאת, השוק העולמי כולו צריך לעבור למכוניות קלות נקיות עד שנה זו כדי לעמוד ביעדי הסכם פריז להגבלת התחממות האקלים ל-1.5 מעלות צלזיוס עד סוף המאה. נוסף על המעבר לכלי רכב חשמליים, יעדי האקלים מחייבים להרחיב במהירות את השימוש בתחבורה ציבורית ולצמצם את פליטות המזהמים על ידי התחבורה הכבדה. מעבר למערכת חשמל דלת פחמן שמטעינה את המכוניות, גם הוא הכרחי לשם עמידה ביעדי האקלים. 

מד דלק, אילוסטרציה (צילום: 123rf)
צילום: 123rf

בישראל החליטה הממשלה לאסור מכירה של מכוניות חדשות מזהמות החל משנת 2030, אך משרד האנרגיה קבע לו ליעד להמיר רק רבע מכלי הרכב הקלים בחלופות נקיות עד שנת 2030, ושואף למעבר מלא רק בשנת 2050. מכירת המכוניות החשמליות החדשות עלתה באופן ניכר בשנת 2021, אך עדיין מדובר ב-7 אחוזים בלבד מכלל מכירות הרכב החדש בישראל. תשתית ההטענה בישראל וחוקים לתעדוף ולסבסוד כלי רכב המונעים באנרגיה נקייה מפגרים גם הם באופן ניכר אחרי מדינות מפותחות אחרות. העיכוב הזה צורם במיוחד אם לוקחים בחשבון שהיקף השימוש בכלי רכב פרטיים בארץ הוא נרחב בהשוואה למדינות ה-OECD האחרות. בנוסף, ממדיה הקטנים של ישראל היו אמורים להקל על המעבר למכוניות חשמליות, שטווח הנסיעה שלהן מוגבל כיום לעומת מכוניות שמונעות בבנזין או בסולר.

נפרדים מהאגזוז?

יצרניות רכב רבות הציבו לעצמן יעדי מעבר לייצור מכוניות נקיות, בדומה ליעדי קליפורניה, וכיום נמכרים כ-450 דגמים שונים של מכוניות חשמליות ברחבי העולם. אחת מכל עשר מכוניות הנמכרות כיום בעולם היא מכונית נקייה, וסך המכירות השנתיות של המכוניות הללו בעולם הוכפל בשנת 2021 לעומת השנה שקדמה לה. עם זאת, העמידה ביעדי המעבר לתחבורה נקיה תהיה אתגר משמעותי. אחד החששות הוא מפני מחסור עולמי בחומרי הגלם שמהם מייצרים את סוללות כלי הרכב, שיוביל להאטה בקצב הייצור, לפגיעה סביבתית, ולהתייקרות המכוניות. חשש נוסף הוא הקושי להגדיל את הספק רשתות החשמל מהר דיו כדי לאפשר את המעבר המהיר.

החוק החדש מצטרף לחקיקה שקידם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לצמצום פליטות גזי החממה במדינתו, ולדעת מספר מומחים, החוקים הללו חשובים במיוחד להתמודדותנו עם משבר האקלים. התקווה, כדברי מושל קליפורניה גאווין ניוסום (Newsom), היא ש"ילדינו יתייחסו למכונית עם אגזוז כמו שמתייחסים כיום לטלפון חוגה מיושן או לזפזופ בין ערוצים בטלוויזיה". 

הכתבה המקורית פורסמה באתר מכון דוידסון