"זה מסרטן", "כמו הנאצים", "רוצים להרעיל אותנו" - אחד המשפטים האלה, אם לא יותר, אולי הגיעו אליכם בוואטסאפ לאחרונה. בזמן שאתם מרימים ראש לשמיים, יש סיכוי טוב שתראו מטוס מותיר שובל מאחוריו, ואולי אפילו מטוס ריסוס בפעולה. מה שעבור רובנו יכול להיראות כמו רקע יפה לתמונה, אצל אחרים מעורר מחשבות אחרות לחלוטין: "בשמיים שלנו חלקיקי מתכת רעילים כולל גזים רעילים וכל מיני דברים רעים מבית היוצר של ביל גייטס וג'ו ביידן. כל הגלובליסטים והרודנים בתחפושת של מנהיגים". הכתבה פורסמה במקור במגזין N12.
התגובה הזו, שלקוחה מתגובות בעמוד פייסבוק בשם "הנדסת אקלים" (עוד על כך בהמשך) היא רק דוגמה אחת לביטויים הקיצוניים שנכתבים בהקשר לעננות הכבדה שמופיעה מפעם לפעם בחלק משמי ישראל. המטוסים שמותירים שובלים לבנים, לצד עונת המעבר והאובך, הגבירו את התופעה שהייתה כאן מאז ומעולם - אך לאחרונה היוותה גם כר פורה לתיאוריות קונספירציה והסברים משונים על "עננים מהונדסים" ו-"ריסוסים מכוונים מצד גופי ממשל וצבא".
לקריאת כל כתבות מגזין N12 - לחצו כאן
אבל לפני שנצלול לשאלה אם זה באמת מסוכן לאנושות - ואם מישהו מנסה "לדלל אותה מהאוויר" - חשוב קודם כל להבין: מה בעצם אנחנו רואים בשמיים? השובלים הלבנים שמותירים מטוסים בשמיים הם תופעה מוכרת בשם "פסי התעבות", שנוצרים בתהליך השרפה של מנועי הסילון. בכל מנוע בעירה פנימית מתרחש תהליך שרפה, תהליך שחלק קבוע מתוצריו הם פחמן דו-חמצני (שמזהם את האטמוספירה) ואדי מים.
בשכבות הגבוהות של האטמוספירה, שבהן הטמפרטורות נמוכות במיוחד ויכולות להגיע ל-50 מעלות מתחת לאפס, אותם אדי מים שנפלטים ממנועי המטוס קופאים מיד והופכים לשובל קרח - מעין ענני קרח שבולטים גם עבור מי שצופה מהקרקע.
כל מטוס שטס בגובה המתאים יכול ליצור את פסי ההתעבות האלה - למשל מטוסי נוסעים או מטוסי קרב באימון - ולכן בהחלט אפשר למצוא אותם בכל צורה בשמיים (קווים, מעגלים ועוד). כשאדי המים קופאים והופכים לאותם ענני קרח, הם עשויים להישמר באוויר דקות ארוכות ואף שעות לפני הפיזור.
פרופ' קולין פרייס, ראש החוג ללימודי סביבה בבית הספר ללימודי סביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב, מסביר כיצד עובד התהליך שעשוי לעיתים להיראות חשוד - כאילו מישהו מפזר משהו בשמיים: "האוויר מגיע לרוויה, ואינו יכול להחזיק יותר מים, אז אדי מים הופכים למעין ענני קרח – שנראים כשובלים לבנים בשמיים. הטמפרטורה בגובה שבו נמצאים המטוסים היא מתחת לאפס, כך שהאדים, הלחות והמים שיוצאים מהמנוע כתוצאה מהשרפה של הדלק, מייצרים גבישי קרח מאוד קטנים בתנאים מסוימים של האטמוספירה. אותם גבישים מחזירים בתורם את אור השמש וכך אנו רואים אותם כפסים של עננים. לאחר מכן באמצעות האוויר הם יתאדו שוב וייעלמו".
"השובלים הללו מופיעים בימים בהירים כשיש לנו שמיים כחולים", מוסיף פרופ' פרייס, "זה קורה בתנאים מסוימים מאוד של האטמוספירה, בעיקר כשקר מאוד בגובה. ככל שהאוויר יותר קר, הוא יכול להחזיק פחות אדי מים ולכן ככל שמקררים את האוויר, הסיכוי להתעבות או ליצירה של גבישי קרח עולה. מדובר בתופעה די נפוצה ולא כל כך נדירה, אבל לא רואים את העננים הללו מאחורי כל מטוס בשמיים מפני שהטמפרטורות לא מספיק קרות באטמוספירה".
ואולם, יש מי שבטוח שלא מדובר בתופעה טבעית. כבר שנים מופצות תיאוריות קונספירציה על ריסוס מכוון ממטוסים במטרה ליצור "הנדסת אקלים", ואילו לאחרונה אותו שיח תופס יותר ויותר נפח ברשתות החברתיות. הסיבה ככל הנראה נובעת מהעובדה שאנחנו נמצאים בעונת מעבר, שמלווה בעלייה בשכיחות ימי שרב, רוחות מזרחיות שמייבשות ומנקות עננים בשכבות הנמוכות של האטמוספירה - וכך קל יותר לראות את "המטוסים המציירים". בנוסף, אותן רוחות גוררות עימן אבק ואובך מאזורים מדבריים שגורמים בין היתר לקוצר נשימה, אלרגיות ועכירות באוויר.
לצד זאת, הסכמי אברהם וחופש הטיסה שניתן למטוסים משורת מדינות החתומות עליהם לטוס מעל לשטח האווירי של ישראל מגדילים את מספר המטוסים בשמי הארץ. כלומר, יש יותר מטוסים במקביל לעונת מעבר ולכן פחות עננים ואוויר עכור שיוצר בעיות נשימה ואלרגיות. השילוב הזה מהווה מתכון קלאסי לשיח קונספירטיבי, לא מקצועי ולעיתים חרדה בקרב הקוראים ברשת.
שובל לבן בשמיים. צילום: ים לביא
"פוגע בדרכי הנשימה, זה מסרטן"
בעמוד הפייסבוק "הנדסת אקלים" שעוסק בנושא נכתב באחד הפוסטים: "אנו מתריעים על האפשרות ששימוש בטכנולגיות הנדסת אקלים להקטנת אפקט ההתחממות הגלובלית נמצאות בשימוש כאן בישראל ובמקומות רבים בעולם. מהשנים הרבות שאנו עוקבים אחר התופעה, נראה כי דווקא יש קשר ישיר וברור מאוד בין ימים שבהם מופיעים שבילי המטוסים הארוכים לימים עם מזג אויר עכור, אפרורי, חם מהרגיל, יבש ומעורר אלרגיות". לפוסט פורסמו שלל תגובות ובהן תמונות עם שובלי מטוסים לבנים בשמיים.
בעמוד מסבירים את המניע מאחורי אותו "ריסוס כימיקלים" לטענתם: "למעשה בעלי התאגידים לא יכולים לעשות שום דבר בעצמם. הם שוכרים את שרותיהם של מיליונים שעוסקים בהשמדה עצמית תמורת תלוש משכורת. חלקם משרתים בצבאות. כל צבא בעולם עסוק בהשמדה עצמית. מניעים נוספים: רק זרעים מהונדסים גנטית שורדים את החומציות והרעילות של האדמה והמים ותנאי בצורת. דהיינו, שליטה על המזון העולמי. ורווחים לתאגידי התרופות. אם הריסוסים לא ייפסקו, האנושות תוכחד והפלנטה תהפוך לפלנטה מתה עוד בדורנו אנו".
אחד האנשים שעוקב אחר הנושא כתב: "תוך כדי נסיעה לרמת הגולן, השמיים היו כחולים ממש, ראיתי שובלים של מטוסים לבנים שמשאירים אחריהם עקבות רבות, לאחר זמן מה השובלים התפזרו ונהפכו למין עננים מרוחים. המטוס חג במעגלים ויצר מלא שובלים, לאחר מכן האוויר הרגיש מאוד חנוק, השמיים היו כחולים ממש ולאט לאט הפכו ללבנים מרוב עננים מלאכותיים משובלי המטוסים. בהמשכו של היום לא הצלחנו כלל לנשום, נסענו לכיוון הכנרת ושם הרגשנו ריח כימיקלים באוויר".
תנועת מטוס שנטען שמרסס כימיקלים ("המסלול שלו לא הגיוני")
"הסופות שהיו פה בחורף היו מהונדסות ב-100%. היו פה מעט ימי גשם אמיתיים", המשיך, "למי שלא מכיר את נושא הנדסת אקלים, יש מושג שנקרא יודיד הכסף, שמרססים ענני גשם פעילים להוריד מהם גשם, לפי המחקרים אם מרססים את העננים יותר מדי לא ירד גשם. ומה שנשאר באוויר הוא מתכות כבדות וכימיקלים שפוגעים בדרכי הנשימה. החורף הזה פגשתי מלא אנשים שקיבלו אלרגיות נשימתיות כאלה ואחרות והקשר הוא ברור ומיידי".
הוא הסביר: "מרססים אותנו יום אחרי יום, בבוקר ובלילה. הם מתחילים בסביבות הבוקר המוקדמות לתוך הצהריים וגם בלילה. לא נשמנו בחורף האחרון אוויר נקי למעט מספר ימים בודדים. המטוסים הם צבאיים, ממריאים מבסיסים צבאיים ומרססים השכם והערב את אוכלוסיית אזרחי ישראל בכימיקלים! הערים שלנו מפוצצות כימיקלים. תל אביב למעט יומיים בחצי שנה האחרונה לא נראתה ברורה, וזה לא הזיהום אוויר מהרכבים, כי עובדה שזה קורה בלייב. צה"ל, בנט, תפסיקו לרסס אותנו! זה רצח עם! לא פחות מזה. זה פוגע בדרכי הנשימה, לנשום אוויר כזה זה מסרטן!".
בשיחה עם N12 המשיך וטען כי מדובר בריסוס מכוון ולא בעננים שנוצרים מאדים שמשאיר המטוס: "השובלים של 'המטוסים המציירים' זה מטוסים מרססים כימיקלים ולא פסי התעבות. אחרת כל מטוס שעובר בגבהים שמטוסי הריסוס טסים היה משאיר אחריו שובל שכזה". הוא עקב גם אחרי תנועת המטוסים שנעים בשמי ישראל וטען כי המסלול שהם עוברים בו לא הגיוני - ומעיד על כך שהם מרססים את השמיים הלוך ושוב.
הוא הוסיף: "מבדיקות שלי, עם מטוסים שטסים בגבהים זהים ולא משאירים אחריהם שובלים. שניהם ריסוס כימיקלים על אזרחים, לא קביל. הטבע מושלם כמו שהוא". על הטענה שזהו "רצח עם" השיב: "גם הנאצים בסך הכול אמרו ליהודים שייכנסו להתקלח".
תלכי לעזאזל @tamarzandberg תלך לעזאזל גם אתה @yairlapid
— סדי בן שטרית (@sadibenshitrit) April 22, 2022
תלכו לעזאזל ממשלת החירבון תלכו לעזאזל כל כנסת ישראל.איך אין בכנסת אפילו בן זונה אחד שמדבר על זה. pic.twitter.com/C69vHjNwqf
גם פעיל תנועת בלפור לשעבר סדי בן שטרית צייץ בנושא ותקף את שר החוץ ושרת האנרגיה במילים בוטות: "תלכו לעזאזל ממשלת החירבון. תלכו לעזאזל כל כנסת ישראל. איך אין בכנסת אפילו בן ז*** אחד שמדבר על זה". לצד הציוץ צירף תמונות שמראות כיצד השמיים הופכים אפורים ומעוננים בתוך שעות בודדות, כביכול בעקבות ריסוס.
אותן תיאוריות נשמעות גם במדינות אחרות בעולם. בעמוד פייסבוק בגרמנית שעוסק בנושא התייחס אחד המשתתפים לתמונה שבה נראים השמיים מלאים בשובלים לבנים: "עצרתי את ריצת הבוקר הקבועה שלי וזה נראה אותו הדבר. אני חושב שהם רוצים להרעיל אותנו גם בכפרים", כתב.
מהי הנדסת אקלים?
הנדסת אקלים היא תחום שבמסגרתו בין השאר מנסים לקרר את כדור הארץ באופן מלאכותי, למשל על ידי הפחתת כמות אנרגיית השמש שמגיעה לכדור הארץ. סוג נוסף של הנדסת אקלים הוא הוצאת גזי החממה (בעיקר CO2) מהאטמוספירה באופן מלאכותי.
פרופ' קולין פרייס מאוניברסיטת תל אביב חידד: "השובלים מהמטוסים, ענני הקרח, לא קשורים לקירור כדור הארץ וזה לא נעשה באופן יזום. אלא זהו תהליך טבעי שמתרחש כתוצאה מפליטת אדי מים ממטוסים. לעומת זאת, ישנם תהליכים יזומים שנעשים במסגרת הנדסת אקלים. אחד מהם נעשה במשך עשרות שנים ובו משתמשים ביודיד כסף באופן מלאכותי כדי ליצור גרעיני התעבות בעננים - וכך להגביר את כמות הגשם".
"תהליך אחר שנעשה הוא יצירת 'הר געש מלאכותי' בכדור הארץ במטרה לקרר אותו", הסביר, "במסגרת התהליך מחדירים גזים וחלקיקים לסטרטוספירה (שכבה שנמצאת בין 20 ל-30 קילומטר מעל הקרקע). מדובר בחלקיקים מוצקים או טיפות של חומצה גופרתית. כך נוצרת תגובה שנגרמת באופן טבעי בחלק מהתפרצויות של הרי געש בכדור הארץ. זהו תהליך שלא ניתן לראות בעין, משום שמדובר בחלקיקים מאוד קטנים".
"מקרים כאלה התרחשו באופן טבעי בשנת 1991 בהר הגעש פינטובו שבפיליפינים וגם באל צ'יצ'ון בצ'יאפאס שבמקסיקו ב-1982. אז החלקיקים הגיעו עד לגובה של 20-30 קילומטר וכך הם יכולים להחזיר חלק מקרני השמש חזרה לחלל. כמו מעין מראות קטנות בשמיים שמונעות מאנרגיית השמש להגיע לקרקע – ובכך גורמים לקירור של כדור הארץ. אחרי למשל ההתפרצות בהר הגעש פינטובו ב-1991 אכן ראינו התקררות של כדור הארץ בחצי מעלה באופן גלובלי במשך כמה שנים".
פרופ' פרייס התייחס לטענה שהחומרים שנפלטים מהמטוסים הם כימיקלים שמרוססים בכוונה: "שובלי המטוסים הם פליטה טבעית של כלי תחבורה, כמו רכב. לא מדובר בריסוס מלאכותי, אותן פליטות בקושי מגיעות לקרקע. באופן כללי אלה פליטות שלא כל כך בריאות עבורנו, כמו הפליטה מאגזוזי הרכבים - אך זהו לא ריסוס מכוון שנעשה בכוונה לפגוע באנשים".
פרייס מוסיף: "השובלים הללו נמצאים בשטח די קטן בשמיים, והם לא נעשים במסגרת הנדסת אקלים, כי הם כלל אינם מסייעים בקירור כדור הארץ. אם כבר, העננים הגבוהים שיוצרים המטוסים עלולים לעשות דווקא את הפעולה ההפוכה, ולחמם את כדור הארץ כי הם בולעים את החום שנפלט מכדור הארץ. אז אם כבר יש אפקט של חימום".
הבעיה המרכזית הנעוצה באותם פוסטים לא נובעת מהכותבים שמושפעים ממידע לא נכון ברשת, אלא דווקא מהעובדה שהמידע הלא מקצועי ברשתות החברתיות מקבל חשיפה גבוהה (אלפי שיתופים). זאת בעוד שהבעיה האקלימית האמיתית: ההתחממות הגלובלית שמושפעת מכלל זיהום האטמוספירה (כולל זה של המטוסים המציירים) נותרת עמומה.
לאחרונה התפרסם דוח חריף של הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים בנוגע להשפעות ההרסניות של זיהום האוויר על ידי כל אחד ואחת מאיתנו כמו גם של התעשיות הגדולות. דווקא בעת הזו, הגיע הזמן להגביר באופן מכוון את העיסוק בסיבה האמיתית לשינויי האקלים הצפויים.