תשתו יותר - תקנו יותר: מחקר שבחן השפעת קפאין על הרגלי הצריכה שלנו הראה כי שתיית משקאות עם קפאין כמו תה, קפה, סודה ומשקאות אנרגיה גורמים לקנייה מתוך דחף וחוסר שליטה עצמית. על פי הממצאים, מי ששתה קפאין נטה משמעותית לקנות יותר מוצרים שהוא הגדיר אותם לאחר מכן מיותרים והצטער שקנה אותם, כי אין לו צורך בהם.

"קפה מהווה חומר ממריץ חזק שגורם לשחרור חומר בשם דופמין במוח, מה שמביא לתחושת ריגוש", מסביר פרופ' דיפאין ביסוואס, חוקר באוניברסיטת דרום פלורידה. "זה משחרר אנרגיה בגוף, מגביר את האימפולסיביות ומקשה על השליטה העצמית".

החוקרים שפרסמו את המאמר בכתב העת Journal of Marketing בחנו את הקשר בין צריכת קפאין לבין קנייה אימפולסיבית. הם הציבו מכונת קפה בכניסה לשני מרכזי קניות - האחד בצרפת והשני בספרד - וחילקו כוסות קפה בחינם ליותר מ-300 לקוחות, שהתבקשו בתמורה להראות את הקבלות שלהם עם יציאתם מהחנות. למחצית מהלקוחות ניתן קפה שהכיל 100 מ"ג קפאין ולמחצית השנייה ניתן קפה נטול קפאין או מים.

"השפעות בלתי צפויות"

מי ששתה את הקפה הרגיל בזבז כסף מזומן בשיעור של 50% יותר מאלה ששתו קפה נטול קפאין או מים וכן קנו 30% יותר מוצרים מאלה שלא צרכו קפאין. גם רשימת המוצרים שנרכשו הייתה שונה לחלוטין בין הקבוצות. מי שצרך קפאין קנה הרבה יותר מוצרים לא-חיוניים כמו נרות ריחניים ובשמים מאשר אלה שלא שתו קפאין.

קניות אונליין באשראי (אילוסטרציה: 123rf)
"הוא פרסם שני פוסטים בלבד בפרופיל שלו ויש לו רק 12 חברים" (אילוסטרציה) | אילוסטרציה: 123rf

ניסוי נוסף שנעשה במסגרת המחקר בחן קנייה ברשת והראה תוצאות דומות. 200 סטודנטים למנהל עסקים חולקו לשתי קבוצות – חברי קבוצה אחת שתו קפאין, השנייה לא – והוצגו להם עשרות מוצרים ברשת שהם יכולים לקנות. התוצאות הראו כי אלה שצרכו קפאין נטו לקנות יותר מוצרים מיותרים כמו מכשיר עיסוי לעומת הקבוצה השנייה שקנתה מוצרים חיוניים.

"בעוד שצריכת קפאין בכמות מתונה היא בעלת יתרונות בריאותיים, אם צורכים אותו לפני קניות יכולות להיות לכך השפעות בלתי צפויות", מסביר ד"ר ביסוואס, "המשמעות היא שמי שמנסה לשלוט בדחפים ובחוסר שליטה עליו להימנע מלשתות משקאות עם קפאין לפני שהוא הולך לקניות".