סערה בענפי התקשורת והתעופה בארה"ב: פשרה זמנית הושגה בין ענקיות התקשורת וחברות התעופה במדינה, לאחר שהחברות AT&T ו-Verizon הודיעו כי ידחו את הפעלת האנטנות הסלולריות החדשות הסמוכות לנמלי תעופה. ההחלטה מגיעה בעקבות החשש של חברות תעופה רבות מפני סכנה למטוסים, בשל השקת רשת 5G החדשה, כתוצאה זליגת התדרים שלה לתדרי התעופה.
על אף ההחלטה, שהתקבלה ברגע האחרון, אי-הוודאות והחששות הגדולים שגרמה הפרשה – הביאו לביטולן של טיסות רבות בארה"ב, ולשינויים בלוחות הזמנים של חברות תעופה ברחבי העולם. זאת לאחר שניסו להימנע מסכנה בדמות שיבושים בתקשורת במהלך הטיסה. "כ-32 אלף נוסעים של Emirates בלבד עומדים לחוות הפרעות כתוצאה מביטולי טיסות", אמר מנכ"ל חברת התעופה הגדולה לרשת CNN.
בחברות אחרות, הבעיה היא כמובן זהה, וביטולים ודחיות בשיעור כזה או אחר הם מנת חלקן של כמעט כולן. "אותה החלטה בדקה ה-90 קרתה באמת מאוחר מדי, וכבר אי אפשר היה לעצור את צוותי האוויר שנשלחו כדי לנסות ולהתמודד עם המציאות החדשה. זה הפך את הכול לסיוט", סיפר טייס של אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה לרויטרס.
מדוע שדרוג הקליטה הסלולרית מהווה סכנה לטיסות?
חברות התעופה מזהירות כבר זמן רב כי הפעלת רשת 5G בתדר שנרכש על ידי ענקיות הטלקום עלול לפגוע במערכות קריטיות לבטיחות הטיסה. "המעבר לטכנולוגיית 5G, שכולל תדר גדול יותר, מצריך יותר תחנות בסיס", מסביר פרופ' דוד מנדלוביץ' מהמחלקה להנדסת חשמל, סגן הדקאן למחקר באוניברסיטת תל אביב. "בדור הקודם של קליטה סלולרית ניתן היה להרחיק את האנטנות מנמלי התעופה. בהמשך, עם המעבר לדור הבא, זה כבר לא מתאפשר".
לצד זאת, במקרה האמריקני באה לידי ביטוי בעיה נוספת. "מטוסים בנויים באופן כזה שהם לא משתמשים בתדרים של תקשורת סלולרית, אבל ישנן זליגות וחריגות לעניין הזה ולכן נהוג לקחת מרווחי ביטחון. אחד הגלאים החשובים ביותר, בייחוד בעת נחיתה, הוא גלאי הגובה. גלאי זה משתמש בתדר רדיו, שלצערנו קרוב מאוד לתדר של דור 5, וזה מה ששם אותנו באזור הסכנה".
הבעייתיות נובעית מהחלוקה של הרגולטור, שהביאה להפרש תדרים קטן ומדאיג בארה“ב, זאת בשונה ממה שקורה ובאירופה ובישראל נכון להיום. מצד אחד, חברות הטלקום דורשות את התמורה עבר סכומי העתק שהשקיעו ברכישת הזכויות על התדרים, ומן הצד השני - הדרישה החשובה מאין כמותה של חברות התעופה לשמור על בטיחות הנוסעים וצוותי האוויר.
באופן מפתיע למדי, השתלשלות האירועים הבעייתית הזו, שתוצאותיה היו ברורות - לא נמנעה דווקא במדינה שבה בדרך כלל תהליכי הרגולציה ומתן הרישיונות מסודרים, ולרוב חפים מתקלות. כה חמור המשבר - עד שגם הנשיא ביידן התערב וביקש מחברות הטלקום לסגת מעמדתן עד שיימצא פתרון טכנולוגי אצל יצרניות המטוסים שיאפשר לחברות התעופה להנחית מטוסים ללא חשש. בבואינג הודיעו כי הם "עובדים עם כל הצדדים הנוגעים בדבר כדי למצוא פתרון מבוסס דאטה לטווח הארוך".
לאחר שנסוגו מעמדתם הנוקשה, בירך ביידן את חברות הטלקום על דחיית המהלך שתוכנן - להפעיל את האנטנות אשר הוצבו בקרבת נמלי התעופה. ההסכם שאליו הגיעו מאפשר פריסה והפעלה של 90% מהתוכנית המקורית. לעת עתה נמנע משבר שהיה עלול להיות חמור אף יותר, אולם הבעיה נותרה בעיה - ולבטח תדרוש את תשומת ליבם של המעורבים גם בהמשך.