תעשיית האופנה נחשבת לאחד הגורמים העיקריים לצריכת יתר. אנחנו משתמשים בהרבה יותר בגדים מאשר אנחנו זקוקים להם. ולצריכת היתר הזאת יש מחיר כבד לאיכות הסביבה, דבר שלא תורם כמובן לשינויי האקלים שאנחנו עדים לו בשנים האחרונות. אתמול (שלישי) בשעות הערב הצליחה פעילה למען איכות הסביבה להסתנן לאחת מתצוגות האופנה היוקרתיות בעולם – שבוע האופנה בפריז – ולהניף שלט שעליו נכתב "צריכת יתר שווה הכחדה".

התצוגה של בית האופנה היוקרתי לואי ויטון בקפה מארלי הצמוד למוזיאון הלובר במרכזה של פריז, בה הציג המעצב ניקולה גסקייר את קולקציית הקיץ הופרעה לפתע כאשר לצד הדוגמניות המפורסמות הופיעה צעירה נוספת עם המסר המחאתי. כל זאת כשבשורה הראשונה יושבים השחקנית קתרין דנב, בראנר ארנו המיליארדר והבעלים של LVMH שמחזיקה בלואי ויטון, עורכי אופנה ובלוגרים - שהביטו בתדהמה על המתרחש. 

פעילי איכות סביבה מתפרצים לתצוגת אופנה (צילום: reuters)
פעילים למען הסביבה מתפרצים לתצוגת אופנה | צילום: reuters
פעילי איכות סביבה מתפרצים לתצוגת אופנה (צילום: reuters)
פעילי איכות סביבה מתפרצים לתצוגת אופנה | צילום: reuters
_OBJ

לרגע הפריצה למסלול קדמה הכנה מוקדמת של שלושה ארגוני סביבה: ExtinctionRebellion, Friends of the Earth ו-Youth For Climate- . בסך הכל כ-30 איש היו אחראים למבצע שנועד לאפשר לה לעשות זאת. הצעירה נתפסה על ידי המאבטחים ונעצרה מיד, יחד עם פעיל נוסף. בארגון הסביבה Amis de la Terre France הסבירו כי התצוגה של לואי ויטון נבחרה מתוך מטרה לאפשר להם להדליק זרקור חזק ככל שניתן על סוגיית צרכנות היתר.

הארגונים קוראים לממשלת צרפת להחיל באופן מידי קיצוץ במכסות הייצור של ענף האופנה, וציינו כי ב-2019 נמכרו 42 פרטי לבוש לאדם בצרפת. ארגוני הסביבה, שבשבוע באחרון היו פעילים מאוד ברחבי העולם בספירה לאחור לקראת ועידת האקלים בגלזגו בתחילת נובמבר, רואים בתעשיית האופנה כהתגלמות תרבות השפע והעודף, שאחראית לפליטה מוגברת של גזי חממה ולהתחממות הגלובלית. אכן, תעשיית האופנה הפכה בשנים האחרונות לאחת מהתעשיות ״הבזבזניות״ ביותר, עם כמויות של פריטים שמיוצרים מדי עונה - ומוצאים את עצמם נמכרים בסופה במחירים זולים משמעותית בגלל היעדר ביקוש. כל זה קורה לא רק ברשתות הקמעונאות, אלא גם בקרב מותגי העל ומעצבי האופנה העילית.

מ-LVMH שמחזיקה בלואי ויטון לצד רשימה ארוכה של מותגי יוקרה, נמסר: ״החברה היא חוד החנית בכל הנוגע ליוקרה, ויש לה אחריות לשמור על סטנדרט של חדשנות בלתי פוסקת וייצור של עוד פריטים - למען השמירה על הטרנדים ומגמות האופנה״.