ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה שדנה היום (שלישי) בתכנית להקמת שש מרינות חדשות לאורך חופי ישראל, החליטה להמליץ למועצה הארצית, על הקמת מרינה חדשה אחת בלבד, בנהריה. בנוסף להתחיל בתוכנית הרחבה וייעול המרינות הקיימות. עיריית תל אביב ומשרד התחבורה התנגדו להחלטה שעברה ברוב של שמונה תומכים.

משרד להגנת הסביבה ונציגי ארגוני הסביבה התנגדו להקמת מעגנות חדשות, לנוכח השפעתן הצפויה על גריעת החול מהחופים, וצמצום השטח החופי הפנוי שיוותר לציבור הרחב. במסגרת זו הוצג בפני הוועדה מספר המבקרים הרב בחופי הים ובפרט בעונת הרחצה וכן היחס הנמוך כבר כיום, בין מספר התושבים בישראל לק"מ חופי הרחצה הקיימים, כאשר ברקע הדברים הגידול הצפוי באוכלוסייה ובצפיפות בשנים הבאות, אשר כבר כיום הן מהגבוהות בעולם. כן הוצגה לראשונה בדיון עבודה כלכלית שהוכנה לבקשת המשרד להגנת הסביבה, אשר מסקנותיה הטילו ספק בהיותה של המעגנה מקור לפיתוח כלכלי.

מרינה אשדוד (צילום: shutterstock By Michael Stein 121272)
המרינה באשדוד | צילום: shutterstock By Michael Stein 121272

בנוסף, שמעה הוועדה את נציגי הרשויות השונות - נתניה, חדרה, חיפה, נהריה, בת-ים ותל אביב, המבקשות הקמת מעגנות בשטחיהן בשל התרומה הצפויה מהן לתיירות, ספורט ימי ולשימושים עירוניים מגוונים ונשמעה עמדת נציג שרת התחבורה, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים, התומכת בהקמת מעגנות חדשות אלה, לאור המחסור במקומות העגינה, והביקוש הרב לספורט הימי.

לעמדת הוועדה, אין מקום להעדיף הקמת מעגנות המשרתות אוכלוסייה מצומצמת יחסית על פני שימוש ציבורי נרחב. לדברי חברי הוועדה ישנן השלכות החברתיות והחשיבות של השמירה על חופים זמינים, פתוחים ונטולי שימושים מגבילי גישה. הוועדה התייחסה בהחלטתה גם להכפלת האוכלוסייה בשלושים השנים הקרובות והצורך הציבורי המובהק שילך ויגבר במשאב החופי, כפנוי וזמין.

רוחצים בחוף הים בתל אביב (צילום: שירה נודלמן)
צילום: שירה נודלמן

ההחלטה להמליץ על הקמת מעגנה בנהריה נבעה היות ובאזור זה ישנו חשש מופחת לגריעת חולות בשל משטר הסעת הסדימנטים. המעגנה תיתן מענה לביקוש לעגינה במרחב הצפון ותהווה מעגנת קצה במרחב השייט בישראל, ותסייע בפיתוח התיירות בצפון הארץ, אשר תשען על עורף עירוני אינטנסיבי, המאפשר פיתוח מוקד עירוני של חינוך ותרבות ימית ואינו גורע חוף רחצה.

במהלך הדיון אמרה מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, כי "חוף הים הינו 'נחלת הכלל' ומשאב מוגבל, וככזה צריך לשרת את כלל הציבור במדינת ישראל, ולא כמגרש חניה ליאכטות. מדינת ישראל הולכת להכפיל את עצמה, ולכן ההחלטה הזו מקבלת משנה תוקף כדי להבטיח שחופי הים יישארו עבור הציבור והדורות הבאים".

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "אם זו תהיה החלטת המועצה הארצית, אז בהחלט ניתן לומר, שביטול הכוונה להקים חמש מרינות על החופים של כולם זה הישג ציבורי אדיר שממנו ירוויחו הציבור, הטבע, הסביבה וכמובן החופים, שימשיכו להישאר טבעיים, פתוחים ונגישים. עם זאת, החברה להגנת הטבע, תפעל בכלים העומדים לרשותה, גם לביטול המרינה בנהריה. אפשר לתת מענה לצרכי העגינה העתידיים ואף להכפיל את מספר מקומות העגינה הקיימים, רק על ידי ייעול והרחבת המרינות הקיימות, ללא כל צורך להקים אפילו מרינה חדשה אחת".

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג: "אני מברכת על דחיית התכנית להקמת שש מעגנות חדשות. שטחי החוף בישראל מצטמצמים ולחצי הפיתוח גוברים. אין שום הגיון בקידום חניות לסירות ויאכטות, שמשרתות מעטים על חשבון הרבים, ופוגעות אגב כך במגוון הביולוגי החשוב בחופים והים התיכון. בוודאי כאשר ניתן להרחיב את המרינות הקיימות. זו בדיוק מסוג התכניות שצריכות לחלוף מן העולם בימים של משבר אקלים ומשבר אקולוגי. לצד זאת, ההחלטה להקים מרינה בנהריה מצערת, וכולי תקווה שאף היא לא תקודם".