מה ההבדל בין דלק מסוג בנזין לבין סולר? ההבדל נובע מדרך פעולת המנוע של המכונית שצריך לתדלק. ככל הנראה ברכב שלכם יש מנוע בעירה פנימית, המונע בדלק בנזין. לכן כשאתם נכנסים לתחנת הדלק אתם מרימים את הידית "בנזין 95". ומה המספר 95 אומר? מדובר בציון מספרי, המכונה אוקטן, ליכולת של הבנזין לעמוד בפני הצתה עצמית. שימו לב, אומנם זו טעות נפוצה, אבל אין קשר בין מספר אוקטן לבין כמות האנרגיה שבדלק. סוג אחר של מנוע, שנקרא מנוע דיזל על שם וין דיזל מסרטי ''מהיר ועצבני'' (סתם, הוא קרוי על שם הממציא רודולף דיזל), צורך דלק סולר גם לסולר יש מדד, המכונה ''מספר ציטן'', שמציין עד כמה הדלק נוטה להצתה מהירה, פשוט הוא מדד פחות פופולרי. מנוע דיזל נמצא בחלק קטן מהמכוניות הפרטיות בישראל ובעיקר ברכבי עבודה וכלי רכב כבדים כמו משאיות, רכבות וספינות, בגלל שתי סיבות החשובות יותר לנהגים מקצועיים: הדיזל נחשב לחסכוני יותר כלומר נסועה גבוהה יותר לכל ליטר דלק - יותר קילומטרים לליטר - ויש לו זמינות כוח גדולה יותר.
כדי להשיג פעולה מיטבית של המנוע, קודם חשוב להבין שיש סוגי בעירה שונים: יש בעירה בעודף חמצן לעומת בעירה לפי שוויון סטוכיומטרי. לכן, במנוע בנזין נרצה לעכב את הבעירה עד לרגע הניצוץ, ואילו במנוע דיזל נרצה שתתרחש הצתה מיידית בעת ריסוס הדלק לתוך האוויר הדחוס, וכך סוג הדלק מתאים לסוג בעירת המנוע. בנוסף דלק הסולר מפחית חיכוך בין חלקים המתחככים זה בזה במנוע הדיזל . כוח חיכוך מתנגד לתנועה בין שני גופים הנוגעים ונעים אחד ביחס לשני.
בנזין במקום סולר
נעבור לחלק המעניין - מה יקרה אם נתדלק הפוך, כלומר בדלק לא נכון? ראשית, חשוב מאוד לא להניע את הרכב כלל אלא להזמין גרר או מוסך נייד מייד. אל תדאגו, בדרך כלל זה לא יכול לקרות כי בתחנות הדלק פיות התדלוק שונות זו מזו בצבע ובגודל, קוטר פיית הסולר גדול יותר. מנוע בנזין שתודלק בדלק סולר - לא מומלץ כמובן, אבל לא גרוע כל כך כמו האפשרות ההפוכה. מה יתרחש ברכב עצמו? ראשית חשוב להבין כי סולר צמיג יותר מבנזין, כלומר המשקל של יחידת נפח של סולר גבוה יותר, גרם למ"ל חומר. לכן משאבת הדלק תתקשה להזיז אותו, הוא יכול לגרום לסתימה במסנני הדלק, וגם אם איכשהו הוא יצליח להגיע למזרקי הדלק במנוע - הוא כנראה ייתקע שם. זה כמו להזרים בצנרת הביתית שלכם פלסטינה. בנוסף, מכיוון שלסולר נדרשת דחיסה בשביל ההצתה,וזה לא קיים במנוע בנזין, המנוע לא יניע כלל או יפסיק לפעול די מהר לפני שייגרם נזק רציני. נכון שלאחר מכן יידרש טיפול שיכלול החלפת מסננים, ניקוז הסולר, שטיפת המערכות ועוד, אבל לא צפוי נזק בלתי הפיך.
המקרה ההפוך של תדלוק בנזין במנוע דיזל בעייתי הרבה יותר. אם הרכב הונע אזי יקרה מה שמכונה בעגה המקצועית "אוי געוואלד", בכמה סימני קריאה. ייגרם נזק רציני למגוון מכלולי הרכב כי תכונות הבנזין שונות מהסולר: המנוע יינזק בגלל לחץ וטמפ' עבודה שלא מתאימות למשטר העבודה של המנוע; ייגרם נזק בלתי הפיך למערכת הזרקת הדלק למנוע; משאבת הדלק תישחק, תייצר שבבי מתכת שיזיקו למנוע ועוד. התופעה בדרך כלל תלווה בעשן שחור וגיצים מאזור צינור המפלט וקריאות שבר של הנהג, וכמו כן קללות והאשמות ממי שיושב לידו.
מכוניות יכולות להתפוצץ?
אם כבר אנו עוסקים בדלקים ובמכוניות, בואו נדבר על מכוניות מתפוצצות בסרטים. בסרטי פעולה רבים רואים רכב נוסע במהירות במהלך מרדף ופתאום עף מצוק, מתנגש בקיר או ברכב אחר, ומתפוצץ בפיצוץ גדול ומרשים. ואם הגיבור נמצא בסביבה הוא יתרחק מהאזור בהילוך איטי ולא יביט לאחור.
אבל, האם זה בכלל אפשרי? אפשר להירגע - במציאות מדובר באירוע נדיר מאוד. כדי שמכונית תתפוצץ אדי הדלק צריכים להידלק בתוך המיכל. כלומר מצב ייחודי שבו האדים יילכדו בחלל מיכל הדלק ולהבה כלשהי תגיע אליהם. בדיוק למניעת מצבים כאלו יצרניות הרכב מקפידות להתקין במכלי הדלק שסתומים חד כיווניים לפריקת הלחץ, כך שאדי הדלק לא יצטברו במכל אלא יתפזרו. הכול טוב ויפה, בהנחה שהתכנון תקין כמובן. בסרט "מועדון קרב" מסופר על מקרה שבו חברה גדולה ידעה שהמכוניות שלה עלולות להתפוצץ אפילו בתאונה קלה. מה הכוונה? שהחברה הייתה מודעת לטעות קריטית בתכנון המכונית, אבל חישבה חישוב קר והגיעה למסקנה כי עדיף לה לשלם פיצויים לקורבנות מאשר לתקן את הטעות. הסיפור מומצא, נכון?
אז למרבה ההפתעה מדובר בסיפורה האמיתי של המכונית פורד פינטו. בעקבות לחץ לייצור מהיר של המכונית התכנון בוצע בזמן קצר ביותר, 25 חודשים במקום 43 לתכנון ובנייה. בגלל קיצורי הדרך, התכנון היה לקוי ומכל הדלק מוקם בחלק האחורי של המכונית. ולכן נוצרו סדקים במכל גם בתאונות קלות, ובכמה מקרים הם גרמו להתפוצצות המכונית ולמוות של 27 איש. בדיעבד התגלה שהחברה ידעה על התקלה, אבל כמו בסרט חישוב מתמטי קר ושיקולים עסקיים הותירו את המכוניות הלקויות. דבר נוסף - גם אם חלילה וחס תתפוצץ המכונית , זה לא ייראה כמו במסך הקולנוע.
לסיכום, מקווים שבפעם הבאה שאתם נכנסים לתחנת דלק תחשבו טוב טוב על ההבדלים בין סוגי הדלק ועל מכוניות מתפוצצות, אבל תיזהרו לא לשקוע יותר מדי במחשבות ושלא תתבלבלו בין פיות התדלוק.
מאת: מיכאל לוי, בעל תואר ראשון בהנדסת מכונות ותואר שני בהנדסת מערכות (שניהם בטכניון). כיום, לאחר הסבה להוראה, מלמד בתיכון ועוסק ביזמות בתחום ה-STEM, ומתנדב בעמותת מדע גדול, בקטנה. עריכה לשונית: רעות קמחי-גבריאלי - מדע גדול, בקטנה