ארגוני הסביבה החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין וצלול, שלחו אתמול (שני) הודעה לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, על כוונתן להגיש תביעה בגין הדליפה מצינור הנפט של קצא"א בחוף אשקלון שאירעה לפני כשבועיים. במכתב שהועבר לשרה הסבירו הארגונים את הסיבה להגשת התובענה נגד קצא"א, תוך שהם מדגישים את הפער בין ההודעה הרשמית של המשרד עצמו, לבין הדיווח הראשוני של קצא"א: "על פי הודעת דוברות המשרד להגנת הסביבה, מדובר באירוע חמור ביותר, וזאת בניגוד לדיווח הראשוני של קצא"א, כי מדובר ב'דליפה בכמות קטנה'".

עוד הדגישו הארגונים הסביבתיים בהודעה את הטרמינולוגיה בה השתמשה השרה עצמה כדי לתאר את המפגע. “מדובר באירוע חמור ביותר", כתבה השרה זנדברג בהודעה שיצאה לאחר הדליפה. "אסור בתכלית האיסור לאפשר לתקלות לקרות בסמיכות לאזורים רגישים, ביבשה או בים", זאת כשהיא מתייחסת לשונית האלמוגים באילת, אשר לה ייחודיות וחשיבות עולמית. עוד לאחר האירוע פתחה המשטרה הירוקה בחקירה פלילית, ואף פונו 5,000 טונות של קרקע מזוהמת מהמקום. 

מתקן קצא"א. ארכיון (צילום: ד"ר אבישי טייכר)
קו צינור אשקלון-אילת | צילום: ד"ר אבישי טייכר

את התובענה מתכננים להגיש הארגונים בתום 60 ימים אם לא תחול התקדמות משמעותית בטיפול בעניין, בשל מה שהם רואים כהיעדר תגובה מספקת שעלולה להביא להישנותו של אירוע חמור נוסף. עוד הוסיפו הארגונים כי הדליפה קרתה זמן קצר לאחר שקצא"א דחתה טענות לפיהן צנרת הדלק הישנה שלה מאבדת מחוזקה באופן שעלול להוביל לאירועים שכאלה. בפנייתם לשרה זנדברג ציינו כי מניעת דליפה עתידית תתאפשר על ידי ביטול ההסכם שנחתם בין קצא"א לחברת Red-Med מהאמירויות: ”הסכם שעתיד להגביר במאות אחוזים את היקף שינוע הנפט מאילת לאשקלון דרך צנרת קצא“א“. 

במשרד להגנת הסביבה מציינים בתגובה כי מרגע הדליפה האירוע מלווה על ידי גורמי המקצוע של המשרד ועל ידי מומחים בתחום. באשר להחזרת הפעילות של הצינור הם מסבירים: ”המשרד הורה לקצא"א לנקוט בכל האמצעים התפעוליים הנדרשים כדי לטפל בנזקי דליפת הנפט ולמנוע דליפות עתידיות. האישור לחברת קצא“א לחדש את ההזרמה בקו, ניתן על ידי המשרד להגנת הסביבה בתנאים חדשים ומגבילים לתקופת ביניים, עד אשר יושלמו בדיקות התקינות לאורך כל הקו. זאת, לאחר השלמת נקיטת פעולות מתאימות, עמידה בתנאים ובדרישות של המשרד להגנת הסביבה והחלפת מקטע הצינור שנפגע“. עוד מבהירים במשרד כי חזרה למצב פעילות בהיקפים ובלחצים שהיו טרם האירוע, תיעשה רק לאחר השלמת בדיקת התקינות לאורך תוואי הקו והנחת דעתו של המשרד.

תמר זנדברג, המשרד להגנת הסביבה (צילום: מתוך אינסטגרם, tamarzandberg)
צילום: מתוך אינסטגרם, tamarzandberg

באשר להסכם שנחתם עם החברה מהאמירויות, חוזרים במשרד להגנת הסביבה על העמדה בה החזיקו מאז היוודע על קיומו, וטענו כי יש לקיים בעניינו דיון דחוף עם כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה, שם יאה שתיבחן גם הזווית הסביבתית. 

מקצא“א נמסר: “קצא"א הינה חברה ממשלתית מפוקחת ומבוקרת, הפועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים. החברה עומדת בכל דרישות התקנים המחמירים ביותר, כולל תקנים בין-לאומיים (API) והרגולציה וכן נבדקת באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים. ההסכם עם חברת Red Med הוא חלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה, וההסכם אינו שונה ממאות הסכמים אחרים שנחתמו. השיח סביבו הוא פופוליסטי ולא ענייני, לא מסתמך על ניהול סיכונים מחושב ומקצועי, ולא מתייחס לפגיעה האנושה הגלומה בביטולו - פגיעה בביטחון האנרגטי של מדינת ישראל“.

בקצא“א אומרים כי בהמשך השנה תיערך בדיקה רובוטית שנועדה לוודא את תקינות מעטפת הצינור. עוד ציינו כי במהלך שנת 2020 נערך סקר סיכונים לכל הקווים, מה שאפשר את קבלת אישור המשך הפעילות על ידי המשרד להגנת הסביבה.