במבט ראשוני התערוכה החדשה שנפתחת בגן הבוטני בירושלים עשויה להיות מתעתעת - הסיבה? הם לא באמת קיימים. 13 מיצגים ניצבים בתערוכה "לראות את הבלתי נראה", אבל אף אחד מהם לא נמצא בשטח הגן, לפחות לא פיזית. כדי לחזות בהם המבקרים צריכים לשלוף את הטלפונים הניידים, להוריד אפליקציה ייעודית ולסרוק את השטח עם המצלמה - אז המוצגים יופיעו על מסך הטלפון בעזרת טכנולוגיית מציאות רבודה - AR.
כבר שנים שענקיות הטכנולוגיה שוקדות על פיתוח גאדג'טים למציאות רבודה, כשהידועה בהן היא גוגל שמפתחת את ה-Google glass שלא זכו להצלחה לה ציפו בחברה, ואליה הצטרפו לאחרונה גם פייסבוק ואפל שעובדות על משקפיים חכמים משלהן. משתמשים שמרכיבים משקפי מציאות רבודה רואים את המתרחש סביבם, ומסוגלים לעשות פעולות נוספות באמצעות המשקפיים, כמו למשל לצלם תמונות או לחזות בנתונים המתגבשים על גבי העדשות.
אחת העבודות שניתן "לראות" בגן הבוטני היא זו של האומנית הישראלית סיגלית לנדאו, שמציגה מפל מעוטר בקריסטלים. לצורך עיבוד היצירה לתוך מוצג תלת-ממדי, האמנים שיצרו את המודלים התלת-ממדיים המוצגים בתערוכה קיבלו מלנדאו גבישים מים המלח: "הם יכלו להסתכל מקרוב על זה, לראות את קרני השמש נחות על המוצג הזה, להבין איך הוא 'מתנהג' בזויות שונות", מספר ל-N12 פיטר פישר, מייסד שותף בחברת ההפקות התלת-ממדיות Khora. "כך הצלחנו להתאים בין הטכנולוגיה לבין האופן שבו ניתן להציג את הקריסטל בצורה מיטבית בתלת-ממד". טל הרינג, אחד האוצרים בתערוכה מוסיף כי "השילוב של עבודות ה-AR בסביבה רווית טבע, מפורר את ההפרדה בין מה שבדרך כלל נחשב 'טבעי' לבין 'דיגיטלי', ומאפשר למבקרים לחוות את התערוכה בצורה שמחוברת יותר לאופן בו אנו חיים כיום".
התערוכה החדשנית משלבת עבודות של אמנים ישראליים ובין-לאומיים ומוצגת במקביל לא רק בירושלים אלא בעוד 11 גנים בוטניים ברחבי העולם, בין היתר בארצות הברית, אוסטרליה, סקוטלנד וקנדה. "זה משהו שמנגיש את האומנות במקומות שלא יכולנו לחשוב עליהם", אומר ל-N12 מנכ"ל הגן הבוטני תום עמית, ומוסיף כי הוא מקווה שהתערוכה "תסלול את הדרך לשיתופי פעולה נוספים בעתיד".
נוסף על הדרך החדשנית להפיץ רעיונות ברחבי העולם, מנהלת מחלקת האומנות בגן הבוטני מירב שנפ מספרת ל-N12 כי התערוכה נוצרה עם טביעת רגל פחמנית קטנה: "תחום האומנות הוא תחום מדהים, אבל אנחנו גם משחקים עם המחשבה של איך אפשר ליצור תרבות שמצמצמת את הפגיעה בטבע - אין פה שינוע, אין פה טיסות".
החיבור בין טכנולוגיית המציאות הרבודה לבין תחום האומנות נמצא בפיתוח בשנים האחרונות, אך עדיין לא צריך להספיד את המוזיאונים והגלריות. "אנחנו לא חושבים שזה יחליף את האומנות הממשית", אומר פישר. "אני מקווה שיום יבוא ונוכל לראות את האומנות הנעשית במציאות וירטואלית או רבודה, באותו האופן שבו אנו רואים אומנות ממשית בכל מדיום אחר".