בזמן שבממשלה יש משבר פוליטי סביב עסקה או פעולה ברפיח, השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק אמרה הבוקר (רביעי) כי "ממשלה שמוציאה מאות אלפי אנשים לקרב וזורקת את המטרות שהגדירה לפח כדי לשחרר 22 או 33 חטופים, בעוד רוב החטופים נשארים בעזה ללא סיכוי לשחרור מלבד בעצירת המלחמה - אין לה זכות קיום''. את הדברים אמרה סטרוק לאפי טריגר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגל"צ.
"יעדי הממשלה שנקבעו כוללים את פירוק והשמדת כל היכולות של חמאס בעזה, יצירת תנאים להשבת החטופים והסרת כל איום מעזה כלפי ישראל לאורך זמן רב", אמרה סטרוק, ותקפה: "העסקה הזאת מפנה עורף לשלושת היעדים האלו".
לדבריה של סטרוק, שחרור של חלק מהחטופים בלבד משמעותו "השארה מאחור" של יתר החטופים, שלטענתה "לא יהיה לנו במה לשלם עבורם, אלא בהפסקת המלחמה". היא הוסיפה: "זה עוד לפני שאמרנו שבתשלום הנוכחי אתה מפקיר את תושבי עוטף עזה והצפון". חשוב להדגיש שההצעה המצרית כוללת שלושה שלבים שבסופם מצד אחד תסתיים המלחמה, ומצד שני ישוחררו כל החטופים שבשבי חמאס.
"משמעות של עסקה היא שעשינו עוד סבב", המשיכה סטרוק. על האפשרות שראש הממשלה בנימין נתניהו יסכים לעסקה והתרחיש שמפלגת הציונות הדתית תעזוב את הממשלה ותפרק את הקואליציה השיבה: "אנחנו במלחמה הזאת ויתרנו על הרבה מאוד דברים שהם בלב הערכים והאידיאולוגיה שלנו. אני שואלת את עצמי בכל צעד - האם אני עדיין בתוך יעדי המלחמה".
התגובות אחרי הסערה
במטה משפחות החטופים הגיבו על דבריה של השרה: "מדינה שמנהיגיה שכחו את ערכיה דרכה ואת קדושת החיים שעליה נבנתה - אינה מדינה חפצת חיים. אנו דורשים מרה"מ והקבינט להוכיח במעשים ולא במילים - שכל החטופים, החיים והחללים, הם בראש סדר העדיפויות, ולהשיבם הביתה כבר בעסקה הנוכחית".
במפלגת יש עתיד זעמו: "לממשלה שאחראית על המחדל הגדול ביותר לעם היהודי מאז השואה, עם 1,300 הרוגים ו-133 ישראלים שעדיין מוחזקים בשבי במשמרת שלהם, אין זכות קיום. תתפטרו ולכו הביתה. אתם בושה למדינה, לציונות ולדת".
גם השר חילי טרופר התייחס לדבריה של השרה ותקף: אמירות אטומות. "אפשר לתמוך במתווה לשחרור החטופים ואפשר להתנגד לו, אבל הצו היהודי היסודי של 'כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא' אמור לחסוך מאיתנו אמירות אטומות וקהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם כמו דבריה של השרה אורית סטרוק". הוא הוסיף: "דרכה של היהדות הרבה יותר אנושית ורגישה לחיי אדם, מאשר מי שלפעמים מבקשים לדבר בשמה".