מלבד האילוצים הפוליטיים והלחצים מתוך הכנסת ומהרחוב, ככל שמתקרב רגע ההצבעה על ביטול עילת הסבירות - כך גם אילוצי הלו"ז הופכים משמעותיים יותר ויותר. האם יש סיכוי לשינוי ההצעה ברגע האחרון? N12 עושה סדר בתרחישים.
תרחיש 1 - שימוש בהסתייגויות
במהלך הדיונים בוועדת החוקה, האופוזיציה הגישה כ-27 אלף הסתייגויות. חלק מההסתייגויות מהותיות וחלקן לא. אם הקואליציה תרצה להסתמך על חלק מההסתייגויות האלה ולשנות את הצעת החוק על סמך ההצעות שמופיעות בהן, היא תוכל לעשות זאת מבלי לעכב את ההצבעה בכנסת. בתרחיש כזה, הקואליציה תוכל להספיק לקיים את ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה לפני היציאה לפגרה.
הקושי באפשרות הזאת היא למצוא הסתייגויות מתאימות שאפשר להשתמש בהן כפי שהן. מצד אחד, הוגשה כמות גדולה במיוחד של הסתייגויות. מצד שני, לא כל ההסתייגויות מהותיות ולא בטוח שאלו שכן יתאימו בדיוק לשינוי שירצו לבצע בהצעת החוק.
תרחיש 2 - החזרת ההצעה לוועדה
כל עוד לא החלה הקריאה השנייה, ח"כ שמחה רוטמן יכול לבקש להחזיר את ההצעה לדיונים בוועדת החוקה, ולבצע שם שינויים בהצעת החוק. גם לאחר תחילת הקריאה השנייה ועד הקריאה השלישית - ניתן לעשות זאת, אך אז יידרש אישור של הכנסת.
בתרחיש הזה, השינויים לא צריכים להיות מבוססים בהכרח על הסתייגות שהוגשה, ולכן מרחב התמרון יהיה גדול יותר. הבעיה היא שבמקרה כזה יצטרכו לקיים שוב דיונים בוועדת החוקה, ולא נראה שסדר הזמנים יאפשר לאשר את הצעת החוק לפני היציאה לפגרה.
תרחיש 3 - הסכמה רחבה
נכון לעכשיו התרחיש הזה לא נראה באופק מבחינה פוליטית, אבל ברמה התיאוריטית אם תובא הצעה מוסכמת על הקואליציה והאופוזיציה - ניתן יהיה להתמודד עם הקשיים מבחינת לוחות הזמנים. בקואליציה ובאופוזיציה יכולים לקבוע בהסכמה דיונים בפגרת הקיץ.
ככל שיובא נוסח מוסכם - הדיונים בוועדת החוקה על ההצעה יהיו קצרים יותר. לכן, ככל שיגיעו להסכמות לפני הקריאה השלישית, ניתן יהיה להחזיר את ההצעה לוועדת החוקה של הכנסת ולהעביר את הנוסח המוסכם תוך זמן קצר יחסית. עם זאת, לא נראה שמבחינה פוליטית התרחיש הזה נמצא על הפרק.