זו תיבת האוצר הכי מפתה שמקבלים לידיהם הפוליטיקאים: חברות ממשלתיות עם תקציבים של מיליארדים והרבה ג'ובים שרק מחכים שמישהו יאייש אותם. כמה מהשרים בממשלה ממש חיכו לרגע שישימו ידם על התיבה הנחשקת, ומהר מאוד היא הפכה מתיבת אוצר לתיבת פנדורה. האם חברות ממשלתיות יחזרו להיות מפעל הג'ובים של הפוליטיקאים?
המנכ"ל של רגב - והקשר לנמל אשדוד
חדר אחד בנמל אשדוד עבר לאחרונה הסבה. יושב ראש ועד העובדים, עמית שרף, יצא למבצע לפקוד כמה שיותר עובדים למפלגת השלטון. עובד בחברה סיפר ל"חדשות 12": "הוא הצליח להכניס כמה מאות, מעריכים בין 400 ל-500".
מדוע החליטו דווקא עכשיו לפקוד לליכוד מאות עובדים בנמל אשדוד? האם יש לכך קשר לכוונה להפריט את הנמל? שר האוצר הכריז עוד לפני הבחירות שיקדם הפרטה, היא אפילו נכנסה לקווי היסוד של הממשלה. אבל מאז הבחירות, מירי רגב ודודי אמסלם לא מקדמים את התהליך.
למירי רגב יש גם אינטרס ברור באשדוד, אינטרס פוליטי. בפריימריז האחרונים בעיר ניר ברקת ניצח בגדול ורגב יצאה מאוכזבת. לדברי אחד העובדים בנמל אשדוד, ידוע כי יו"ר הוועד הוא חברו של המנכ"ל של מירי רגב. הם תועדו יחד בחגיגות המימונה, בבית של מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן.
העובדים לא מעזים לצאת בגלוי נגד המפקד של יושב ראש הוועד לטובת הליכוד, אבל בהתכתבויות הפנימיות הם חושפים את התחושות שלהם: "איימו והלחיצו".
אורי יוגב, לשעבר מנהל רשות החברות הממשלתיות הסביר את הבעייתיות: "בכל המקומות שבהם יש ג'ובים, כשאלה מתפקדים הם בוחרים אותך לכנסת, אחר כך לממשלה. אתה מחזיר להם במינויים שמחזקים אותם, חברות נרקבות וחוזר חלילה".
דואר ישראל - והמטרה של שר התקשורת
גם חברת דואר ישראל אמורה לעבור תהליך הפרטה. חברה שהפכה שם שני לחוסר יעילות, בזבוז כספים ושירות גרוע, עשתה מתיחת פנים בתקופה האחרונה רגע לפני הכוונה למכור אותה לשוק הפרטי. מי שהוביל את המהלך הוא יושב הראש, מישאל וקנין, והוא כבר שבועות על הכוונת של שר התקשורת.
בכירי האוצר ניסו להגן על היושב ראש וקנין וגיבו את העבודה שהוא עושה. מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים גם נעמדה על הרגליים האחוריות, אבל השר קרעי בשלו. הליך השימוע נגד וקנין החל והעובדים בדואר כבר מבינים מי בעל הבית האמיתי כרגע.
שר התקשורת קרעי טען כי מה שהפריע לו בהתנהלות של הדואר, הוא השירות "שנמצא מתחת לכל ביקורת". על הטענות שהוא מנסה להכניס אנשים שלו לדואר, אמר: "אי אפשר להכניס אנשים לדואר כשהוא בתהליך הפרטה. יש הליך שימוע שמתבצע בלב פתוח ובנפש חפצה".
לדברי קרעי, הוא מבצע את עבודתו כראוי - ורודפים אותו: "אני שר ליכודניק והכי קל לבוא ולהגיד: 'פוליטי ומנסה לדאוג לג'ובים לפה ולג'ובים לשם'. זה הכי קל להגיד את זה על שר מהליכוד. האחריות היא עליי. אני מתכוון לוודא שההפרטה תצא לפועל בצורה מיטבית".
האם ייתכן שהטעות האמיתית שעשה יושב הראש וקנין נוגעת לראובן מרדכי, פעיל ליכוד מוכר מירושלים? הוא כיהן כסמנכ"ל בדואר בשכר גבוה, עד שבמסגרת תוכנית ההתייעלות וקנין קיצץ את התקן שלו ושל עוד ארבעה סמנכ"לים.
שמעון פרג'ון, יו"ר ועד העובדים בדואר ישראל, טוען שלא. אני מכיר את ראובן, הוא 32 שנה היה בדואר. לפני חודש וחצי, פנה השר אמסלם באופן אישי למנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים - וביקש שתנסה לעזור לראובן מרדכי אחרי שהתקן שלו בדואר קוצץ.
בזמן שהליך ההדחה מתנהל, אנחנו חושפים עוד מינוי שקרעי רוצה בדואר. הוא הגיש בקשה למנות כדירקטורית מטעם הציבור את יפעת בן חי שגב, מי ששימשה כיושבת ראש מועצת הכבלים והלוויין. אותה בן חי שגב שהייתה גם עדה במשפט נגד ראש הממשלה נתניהו.
המינוי בנתיבי ישראל
חברת נתיבי ישראל שמפתחת פרויקטי תשתיות בעשרות מיליארדי שקלים, מתנהלת בחודשים האחרונים כמו מכולת משפחתית. בראש הדירקטוריון עומד יגאל עמדי, איש ליכוד, מקורבה של השרה מירי רגב. הוא ניסה להצניח לתפקיד היועץ המשפטי את אלעד ברדוגו, האחיין של יעקב ברדוגו המקורב לראש הממשלה. מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, בלמה את המינוי בטענה שהמכרז ממש נתפר למידותיו של ברדוגו.
אז נכנס לתמונה המנכ"ל ניסים פרץ ומילא כממלאת מקום את עינב אבוחצירא, עורכת דין בחברה שגברה באורך פלא על מועמדות ותיקות ממנה. אחת מהן, למשל, יצאה בוועדת האיתור במקום הרביעי מתוך 40. אבוחצירא יצאה מקום 29 מתוך 40 ועדיין היא זו שזכתה במשרה. האם יש לזה קשר לכך שהמשפחה של אבוחצירא פעילה בליכוד באשדוד?
אביה, שלום שלמה אלפסי, הוא פעיל ליכוד מרכזי שם. בעבר הצטלם עם ראש הממשלה נתניהו, וכן תועד יושב עם המנכ"ל של מירי רגב, משה בן זקן. כעת אנחנו מגלים שגם אבוחצירא עצמה התגאתה בקשרים עם המנכ"ל של רגב ממש רגע לפני שהיא התמנתה לתפקיד.
נמל אשדוד, הדואר ונתיבי ישראל הן הדוגמאות הבולטות. במקביל נעשה גם ניסיון להדיח את מנכ"ל הרכבת שהחליט בסופו של דבר בעצמו להתפטר. אבל הניסיון להזיז ולשנות, הולך עכשיו רחוק הרבה יותר. השר אמסלם רוצה לפרק את נבחרת הדירקטורים הקיימת, מאגר של 1,400 אנשי מקצוע, שרק מתוכו שרי הממשלה יכולים לאייש 310 משרות בכירות בחברות ממשלתיות.
תגובת השרה מירי רגב: "תהליך הפרטת הנמל יסוכם על ידי משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות, ובהובלת ראש הממשלה. כל ניסיון לקשור בין הדברים הוא שקר מוחלט. אשר לנתיבי ישראל, יו"ר ומנכ"ל החברה הם האמונים על המינויים. כל ניסיון להטיל דופי במינוי, חוטא לאמת ופוגע בשמה הטוב של היועצת המשפטית שמונתה".
תגובת עמית שרף, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד: "כל הפעילות שלי בנמל אשדוד נעשית על פי החוק ולמען הנמל ועובדיו. אין שום קשר בין המפקד להפרטת הנמל. כל עובד רשאי בזמנו החופשי להתפקד ולתמוך בכל מפלגה שירצה".
תגובת נתיבי ישראל: "איכות החברה נקבעת על פי ביצועיה ולא על פי רכילות כזו או אחרת".