בתקופה האחרונה נשמעת התנגדות עזה במערכת המשפטית ביחס לרפורמה במערכת המשפט המתוכננת. בקרב המתנגדים לתוכנית של השר יריב לוין, יש מי שמסכימים בצורך לבצע שינויים במערכת המשפט - אך לא במתכונת המוצעת. שופט בית המשפט העליון בדימוס יעקב טירקל שרטט בשיחה עם N12 את השינויים המקובלים עליו – שכוללים פסקת התגברות ברוב של 70 חברי כנסת ופסילת חוקים ברוב מיוחד של שופטים.
טירקל דוחה את הטענות ביחס לוועדה לבחירת שופטים והייעוץ המשפטי. "אני לא הייתי מתערב בעניין הוועדה לבחירת שופטים. זה פועל יפה מאוד ובסדר גמור מאז שנת 1953 ואני לא רואה שום סיבה שזה יתוקן", הוא טוען. גם לגבי הייעוץ המשפטי המחייב הוא סבור שיש להשאיר את המצב כפי שהוא כיום.
לצד כל אלה, השופט בדימוס טירקל מוכן למנגנון כלשהו של התגברות על פסילת חוקים, אך לא ברוב של 61 חברי כנסת. "אני חושב שזה לא יכול להיות רוב רגיל אלא צריך להיות רוב מיוחד", הוא מסביר. "נאמר משהו כמו 70 חברי כנסת. עד היום המערכת פועלת בסדר ולפי הפתגם הידוע 'מה שפועל בסדר אל תתקן'. אני לא הייתי מתערב, אבל אם צריך הייתי קובע רוב גדול. דהיינו סביב 70 חברי כנסת לפחות".
בנוסף לפסקת ההתגברות, שר המשפטים יריב לוין מציע שמלכתחילה בג"ץ יוכל לפסול חוקים רק בהרכב מלא של בית המשפט וברוב של 80 אחוז מהשופטים - כלומר 12 מתוך 15 שופטים. השופט בדימוס טירקל תומך במהלך באופן עקרוני, מבלי לנקוב במספר השופטים המדויק. "זה בהחלט נראה לי", הוא אומר. "לא רוצה להיכנס לדקדוקים אבל הייתי אומר שצריך להיות רוב גדול מאוד, שיהיה יותר מ-70 (אחוז - י"א)".
השופט בדימוס טירקל לא מביע התלהבות רבה בנוגע לעילת הסבירות, אבל לדעתו אסור לבטל אותה לחלוטין. "זה עניין יותר רגיש ודורש הרבה מחשבה", הוא מציין. "אני הייתי מוכן, לא בהתלהבות, לקבל את זה שיש אפשרות להתערבות על פי עילת הסבירות, אבל זה צריך להיעשות בזהירות רבה מאוד ובמקרים יוצאים מן הכלל". לדעתו ניתן להסדיר את הנושא בחקיקה ולקבוע באילו מקרים בית המשפט יוכל להתערב בהחלטות בנימוק של חוסר סבירות קיצוני.