יומיים להצבעה הראשונה על תקציב המדינה: 3 שנים לאחר אישור תקציב המדינה האחרון, ביום חמישי בערב צפוי לעלות תקציב המדינה החדש לאישור הכנסת בקריאה ראשונה. לצד התנגדות רבים באופוזיציה לתקציב שמציג שר האוצר ליברמן, גם בין מפלגות הקואליציה קיימות מחלוקות על הרפורמות הרבות שהוכנסו לחוק ההסדרים. בשלב זה, 2 רפורמות גדולות וחשובות יוצרות חיכוכים גדולים בתוך הממשלה הצרה – הרפורמה בחקלאות והמהלך להעלאת גיל הפרישה לנשים.
היום (שלישי) בצהריים הניח שר האוצר ליברמן את חוק התוכנית הכלכלית (התקציב) במזכירות הכנסת. בתדרוך שמסר אתמול הודיע שתקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על סכום של 432 מיליארד שקלים, ואילו תקציב המדינה לשנת 2022 יעמוד על סכום של 452 מיליארד שקלים. חוק ההסדרים, המאושר באופן מסורתי בצמוד לאישור התקציב, מקדם שורת רפורמות שמסייעות למשרד האוצר לעמוד בתקציב המתוכנן.
הרפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים
ח"כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה היום בשיחה עם N12 כי כפי שחוק ההסדרים נראה כרגע, היא אינה צפויה להצביע בעדו. לזימי מתנגדת למהלך להעלאת גיל הפרישה במתווה הנוכחי, ודורשת, יחד עם חברות כנסת נוספות, לערוך בו מספר שינויים. לדבריה, הן לא מתנגדות להחלטה להעלאת גיל הפרישה, אך כן מבקשות לוודא שנשים מאוכלוסיות מוחלשות לא ייפגעו בשל כך.
ח"כ לזימי הבהירה שאחת הסוגיות המהותיות שהן מבקשות לקדם הן מס הכנסה שלילי לנשים, שגילן יתקרב לגיל הפרישה החדש. כך לדוגמה, אישה שתכננה לפרוש בגיל 62 ובהתאם לחוק החדש תוכל לפרוש רק בגיל מאוחר יותר, תוכל לצמצם את היקף משרתה, ולקבל מענק שיפצה אותה על אובדן אחוזי המשרה החסרים.
סוגיה נוספת שאותה הן דורשות לקדם היא הרחבת תקופת האבטלה שלה יהיו זכאיות נשים בגיל הסמוך לגיל הפרישה – וחוששות מפני מהלך של משרד האוצר נגד זכות זו. מעבר לכך הן גם מבקשות להגדיל את דמי הקיום בתקופת ההכשרות המקצועיות. היום היא מבהירה כי ההתנגדות לסעיפי החוק היא רצינית ואמיתית, ולא צפויה להשתנות עד ההצבעה ביום חמישי הקרוב.
לדבריה, הכוונה היא לערוך את השינויים בחוק ההסדרים לפני אישור החוק בקריאה ראשונה, ולכן היא ושותפותיה לא מתכוונות לאשר אותו כעת רק כדי לשנות אותו לקראת ההצבעה עליו בקריאה שנייה ושלישית. עוד היא מוסיפה כי בפגישה שנערכה אתמול עם בכירי משרד האוצר נרשמה התקדמות קלה בעניין, אך הדברים עדיין רחוקים מהסכמות. לטענתה, שר האוצר נחוש לקדם את הרפורמות הגדולות שבחוק ההסדרים, אך מאמין שניתן לגלות גמישות בנוגע להעלאת גיל הפרישה לנשים ולפצות אותן בהתאם.
לזימי אומרת שגורמים במשרד האוצר מתדרכים נגדה ונגד שותפותיה למהלך, אך מבקשת להבהיר שהן אינן נגד המהלך כולו. "תדרכו נגדנו שאנחנו רוצות למסמס ולא להעלות את גיל הפרישה", אמרה, "אבל אנחנו בסך הכול מציפות שלושה נושאים חשובים".
הרפורמה בחקלאות
סוגיה נוספת שמסעירה גורמים רבים בקואליציה ומאיימת על חוק ההסדרים היא הרפורמה בחקלאות. גורמים שונים במפלגות העבודה, כחול לבן ומרצ מביעים התנגדות להעברת הרפורמה בתוך חוק ההסדרים, וטוענים כי רפורמה בסדר גודל שכזה חייבת לעבור תהליך חקיקה מסודר ולא מזורז.
גורמים בסביבתו של ח"כ רם שפע (העבודה), אחד המתנגדים לרפורמה, אומרים היום שבשלב זה אין כל התקדמות בנושא הרפורמה בחקלאות. "כרגע זה תקוע, וסיכוי די גבוה שזה יפוצץ את העסק אם הם לא יירדו מהעץ", הוסיפו.
עוד נמסר מטעם גורמים במפלגת העבודה כי הם "מאוד מאמינים בתקציב ורוצים להעביר אותו". לדבריהם, יש פה תקציב עם הישגים חברתיים גדולים שיעזרו להרבה חלקים במשק ובחרה הישראלית, "אבל לא נוכל לעשות את זה כשיש פה רפורמות שעוברות בלי דיון מסודר בכנסת".
במפלגת העבודה מבהירים שהרפורמה בחקלאות היא שורש הבעיה מבחינתם בנוגע לתקציב. למרות דברי התמיכה, הם אומרים היום שהסיכוי שמשרד האוצר יוציא אותה מחוק ההסדרים או יצליח להגיע עם החקלאים להסכמות הוא קלוש למדי, וכל הפתרונות בעניין מסתמנים כלא ריאליים. הם הבהירו כי כל העת נעשים מאמצים להגיע להסכמות עד להצבעה ביום חמישי.
הרפורמה ברגולציה
סוגיה נוספת שעומדת במוקד המחלוקת בין מפלגות הקואליציה היא הרפורמה בנוגע לרשות הרגולציה. על פי המתווה בחוק ההסדרים, הכוונה היא להקים רשות רגולטורית תחת משרד ראש הממשלה. עיקר תכליתה של הרפורמה נועדה להביא להפחתת הנטל הרגולטורי על העסקים בישראל.
גורמים רבים בקואליציה, ובראשם חברי כנסת ממפלגת מרצ, מביעים התנגדות נחרצת למהלך וטוענים שהדבר אינו יכול להיות חלק מחוק ההסדרים – וגם עליו לעבור תהליך חקיקה מסודר במושב החורף של הכנסת. המתנגדים לחוק טוענים שהגוף החדש דווקא יגדיל את הנטל על פעילות משרדי הממשלה, ויפעל בחוסר מומחיות בתחומים רבים.