נתניהו לא אפשר לשר החוץ להגיע קודם לביקור באיחוד האמירויות: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טרפד את נסיעתו של שר החוץ, גבי אשכנזי, לאיחוד האמירויות - כך נודע הערב (ראשון) לראשונה ל-N12. הסיבה: הוא רצה להיות זה שמבקר שם קודם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
שר החוץ אשכנזי אמור היה לטוס מחר (שני) לדובאי ולאבו-דאבי כדי לחנוך את הנציגויות הישראליות בשני המקומות, אך נתניהו טרפד את הטיסות. גורמים במשרד החוץ טוענים שהסיבה היא שנתניהו לא רצה שאשכנזי יגיע לשם קודם: "הוא לא רצה ששר החוץ יטוס לשם לפניו".
גורמים אחרים שנחשפו לדבר ביטול הנסיעה ציינו בפנינו: "משיקולים אישיים קטנוניים ושיקולי בחירות, נתניהו מטרפד נסיעה מדינית חשובה ביותר ודוחה את פתיחת הנציגויות הישראליות באבו-דאבי ובדובאי".
לאחר הביקור באמירויות, שר החוץ אשכנזי אמור היה לטוס למוסקבה כדי לפגוש את שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב. למרות טרפוד הטיסה לאמירויות, ייתכן וטיסתו של אשכנזי למוסקבה תצא לפועל. במקור, נתניהו היה אמור לבקר באמירויות לפני שר החוץ אשכנזי - אך טיסתו לשם, שתוכננה ליום חמישי האחרון, בוטלה ברגע האחרון.
נתניהו זעם - והורה לסגור את המרחב האווירי בין ישראל לירדן
מוקדם יותר היום, דיווח העיתונאי בן כספית מ"מעריב", על צעד חריג שבו נקט לכאורה ראש הממשלה נתניהו בשבוע שעבר, לאחר שהתברר שטיסתו המתוכננת לאיחוד האמירויות התעכבה. לדבריו, נתניהו הורה לסגור את המרחב האווירי בין ישראל לירדן על דעת עצמו ומבלי להתייעץ עם אף גורם ביטחוני - מה שהוגדר בסביבתם כ"החלטה מופקרת" וכ"טירוף".
"ביום חמישי שעבר, כשטיסתו לאמירויות התעכבה, הורה ראש הממשלה נתניהו לסגור את המרחב האווירי בין ישראל לירדן ולא להתיר לטיסות שבאות מירדן או אליה לעבור במרחב האווירי של ישראל", ציין כספית בחשבון הטוויטר שלו והוסיף: "נתניהו עשה את זה בלי להתייעץ או להודיע למשרד הביטחון או החוץ, בלי להיוועץ בקבינט, במוסד או בשב"כ".
ברייקינג: ביום חמישי שעבר כשטיסתו לאמירויות התעכבה, הורה ראש הממשלה נתניהו לסגור את המרחב האווירי בין ישראל לירדן ולא להתיר לטיסות שבאות מירדן או אליה לעבור במרחב האווירי של ישראל. נתניהו עשה את זה בלי להתייעץ או להודיע למשרד הבטחון או החוץ, בלי להיוועץ בקבינט, במוסד או בשב"כ../2
— Ben Caspit בן כספית (@BenCaspit) March 14, 2021
"הוא הנחית את ההוראה דרך משרד התחבורה ישירות לרשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית", הדגיש. "הבכירים שם הזדעזעו. הם 'שיחקו על זמן', ביקשו לשקול שוב, ביקשו את ההוראה בכתב. בשלב מסוים, הודיע מזכיר הממשלה ברוורמן שההוראה בתוקף ויש לבצעה".
עוד טוען כספית כי "לקח כשעתיים וחצי כדי 'להוריד' את לשכת ראש הממשלה מהסיפור הזה שמשמעותו המדינית עצומה: הפרה בוטה של הסכם השלום, פגיעה במספר רב של מדינות, קווי תעופה, מטוסים שכבר יצאו או שנמצאים באוויר וכו'". עוד הוא דיווח כי "הירדנים מעולם לא התנגדו למסלול הטיסה של נתניהו לאמירויות. הם היו חכמים יותר ופשוט עיכבו את המטוס האמירתי שאמור היה להטיס את נתניהו לאבו-דאבי, כשנחת והמתין בעמאן".
עוד לפי המידע שפירט כספית: "זה לא עזר לשכך את זעמו של ראש הממשלה ש'שלף' הוראה שמוגדרת בידי גורמי בטחון וגורמים מדיניים כ"מופקרת על סף הטירוף", עד שנרגע כעבור כשעתיים".