מערכת הבחירות שוב כאן, ובעוד פחות מ-70 ימים נצא לבחור את הפוליטיקאים שיכהנו בכנסת ה-24. הרשימות שיתמודדו מתחרות על קולנו וכדי לעשות זאת הם יצרו סרטונים רבים כדי למשוך את תשומת ליבנו.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
השבוע, הקמפיין שצבר הכי הרבה צפיות ברשת הוא "הפיכת האכזבה לתקווה", השייך לגדעון סער ולמפלגתו "תקווה חדשה". "אומרים באסטרטגיה שבמקום לבעוט אלף בעיטות בפעם אחת, עדיף שתבעט בעיטה אחת אחת אלף פעמים, וגדעון סער בועט אלף פעמים על נושא החיסונים", ניתח היועץ האסטרטגי משה קלוגהפט, "הוא אומר לנתניהו 'כשתרצה לדבר על החיידק, אני אדבר על הברדק'".
ברשת החברתית טיקטוק, הסרטון הכי ויראלי ונצפה הוא של רה"מ בנימין נתניהו שעוסק בחיסונים. בסרטון, מציג נתניהו את החיסון השני שקיבל, בליווי תמונות של בייגלה מאחוריו ובנוסף הוא מדבר על ירידתו במשקל. "כשתשאל את נתניהו מה השעה הוא יאמר 'חיסונים'", צוחק קלוגהפט.
זהו עמוד חדש שמביא בכמה שבועות מאות אלפי צפיות – יש סרטונים שהגיעו למעל 2 מיליון צפיות, וקלוגהפט מוסיף שצריך לשים לב: "נתניהו בחר את אפליקציית הטיקטוק שפונה בעיקר לצעירים שאין להם זכות הצבעה, אבל הוא יודע שהצעירים יביאו את האחים שלהם ואת ההורים שלהם, והוא מתמקד כאן פחות בדיאטה שלו, אלא יותר בדיאטה למנדטים של סער.
"תקווה חדשה" זוכה להיות גם המובילה ביוטיוב עם הכי הרבה צפיות. "הסרטון מצוין אבל זה לא מספיק", טוען קלוגהפט. "בסוף, המפלגה של גדעון סער מורכבת ממצביעי המרכז-שמאל שנמצאים שם כדי להחליף את נתניהו, הם לא נפלו בקסמו של גדעון סער, ומצביעי ימין שהם הרבה יותר חשדניים – הם רוצים לראות באמת שגדעון סער ימני. אם הייתי אוהד שלו, הייתי אומר לגעת פחות בקורונה ויותר בימניות".
צל"ש שווה קמפיין:
ניתן לסרטון השבוע שלא זכה להרבה צפיות אבל כן ראוי לציון, כמו הסרטון של מפלגת "ותיקי ישראל", שמוכיח שלא צריך הרבה כסף כדי להבריק. "יש להם את הסרטון הזה ואת החתול שמיל שיגיע." אומר קלוגהפט. "בסוף – כשהם יגיעו עם כל הסרטונים האלה לרגע שיישאלו אם ילכו עם ביבי או שלא, סרטונים כבר לא יספיקו".
האם הצלחתם לזכור – איזו מפלגה שייכת לאיזה פוליטיקאי? בסקר שנערך בתחילת השבוע, נבדקו אילו מפלגות הכי הצליחו לשייך לפוליטיקאי, ואילו כלל לא מכירים. הסקר, שנערך על ידי מכון דיירקט פולס בראשות שלמה פילבר וצוריאל שרון וכלל 403 משיבים מכלל האוכלוסייה, הראה שבמקום הראשון עם 80% התאמה בין המפלגה לפוליטיקאי, נמצאים גדעון סער ומפלגתו תקווה חדשה. במקום השני והשלישי עם 73%, נמצאים רון חולדאי ומפלגת הישראלים, ומשה (בוגי) יעלון עם תל"ם. במקומות האחרונים נמצאים הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' עם 41%, ומפלגת ותיקי ישראל של דני יתום עם 48%.
"מדובר בשאלה סגורה, האופציות נאמרו לאנשים, ועדיין – בין 20-60 אחוזים טעו בשם המפלגה, צריכים לזכור שיש להם עוד עבודה", אומר קלוגהפט, ומסביר: "כשבוחרים שם למפלגה שורשית צריך שם אמוציונלי, צריך להישאר באותו שם, כמו הליכוד, ש"ס, מרצ".
"מפלגת העבודה נגעה בשם של המפלגה שלה – וירדה. יש שמות למפלגות הגדולות, אלה שמות ניטרליים: תקווה חדשה, יש עתיד, קדימה – לא צריך לגעת, בעיקר כי מדובר ב-'לא להבריח מצביעים'. עם זאת, יש שמות של מפלגות קטנות כמו "הכלכלית" והציונות הדתית, ופה צריך לומר שאלו שמות טובים, אך עדיין יש מפלגות שעושות טעות כמו "תנופה" של עופר שלח שלא כ"כ ברור מה זה, או תל"ם, שזה נראה כמו 'תפסיקו להקים מפלגות', שצריכים לבחור שמות יותר נכונים.
במדד משותף עם "משרוקית דיגיטל", נבדקה רמת העניין ברשת סביב המפלגות החדשות ומנהיגיהן. המדד נותן ציון שבועי משוקלל לחיפושי ויקיפדיה וגוגל. כאן, מפלגת הישראלים מובילה עם 23.5 נק', במקום השני תקווה חדשה עם 11.7, ובהמשך, המפלגה הכלכלית של ירון זליכה עם 4.3, והציונות הדתית עם 4.2. בסוף נמצאות תל"ם עם 2.9, ותיקי ישראל עם 1.4 ואחרונה - תנופה עם 0.8.
"להבדיל מסקרים, כאן רואים שלב אחד אחורה", אומר קלוגהפט. "אנשים מחפשים בוויקיפדיה ובגוגל. אנחנו רואים כאן את זליכה שנושק לאחוז החסימה בסקרים וכך הוא נושק גם לאחוז החסימה במדד העניין. יכול להיות שעם המסר הנכון, המסר היחיד שמעניין את הציבור – יכול להיות שזה מתחבר".