>> להאזנה לכל הפרקים של "אחד ביום" לחצו כאן

המשא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים עדיין מתנהל, והצדדים מנסים לפתור את המחלוקות. במוקד הוויכוח ישנם כמה נושאים, בהם גובה ההעלאה של משכורות המורים והחלוקה בין משכורות המורים הצעירים לוותיקים, לאור הנתון לפיו 50% מהמורים הצעירים עוזבים את מערכת החינוך בשנת עבודתם הראשונה.  

במחקר שערך פרופ' דן בן דוד נשיא מכון שורש למחקר כלכלי חברתי וכלכלן מאוניברסיטת תל אביב, נבדקו היבטים שונים של מערכת החינוך הישראלית, ואחד מהם היה שכר המורים - אותה סוגיה שנמצאת עכשיו במרכז הוויכוח שבין משרד האוצר להסתדרות המורים. התמונה שמצא פרופ' בן דוד היא מעט יותר מורכבת מזו שאנחנו רגילים לחשוב עליה. 

על פי המחקר, כשלוקחים בחשבון את כל המשתנים מסביב - השכר של המורים בישראל גבוה משל המורים במדינות ה-OECD. טענה נוספת במחקר היא שעל הנייר, הפערים בין המורים הוותיקים לחדשים לא גדולים משמעותית בהשוואה לעולם, אבל זה רק על הנייר - בעולם שבו המורה הוותיק והמורים החדש שניהם מועסקים במשרה מלאה. אבל זהו זה לא העולם שבו מתקיימת מערכת החינוך הישראלית. 

ובבסיס יש כאן שאלה מורכבת - בהנחה שאנחנו לא במציאות אופטימלית ואי אפשר להעלות את השכר לכל המורים בעשרות אלפי שקלים בחודש - מה עדיף? לתמרץ את הצעירים, למשוך יותר אנשים להוראה עם משכורות גבוהות יותר בהתחלה, אבל להקטין את האופק שלהם לטווח הארוך עם תוספות קטנות יותר - או להפך - להבטיח שאלו שיתמידו במערכת, יתוגמלו יותר עם הניסיון והותק.

בפרק החדש של "אחד ביום" אנחנו עם כתבתנו ענבר טויזר, פרופ' יזהר אופלטקה מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ופרופ׳ דן בן דוד, נשיא מכון שורש למחקר כלכלי חברתי וכלכלן מאוניברסיטת תל אביב - עם הדיון על שכר המורים והבעיות האמיתיות של מערכת החינוך הישראלית.