לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, אפשרות שעולה לכותרות לעיתים תכופות ומתקבלת לעיתים בחשש, יש פוטנציאל חיובי רב לביטחון הלאומי של ישראל: ביצור מעמדה המדיני בעולם המוסלמי והערבי בפרט ובזירה הבין-לאומית בכלל, הרחבת שיתוף הפעולה הביטחוני מול איראן באזור והעמקתו, חיזוק המחויבות הביטחונית האמריקנית לשותפותיה האזוריות, הרחבת קשרי הכלכלה והמסחר של ישראל עם מדינות המפרץ – וחיבורה הפיזי אליהן במסילות ובקווי תקשורת. על כן, מדובר בעסקה אטרקטיבית מאוד מבחינת ישראל וברור מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו הציב זאת בתחילת כהונתו כיעד אסטרטגי.
העסקה בעיקרה היא אמריקנית-סעודית, ובה נדרשת ישראל לתת הכשר לשלוש דרישות סעודיות הכרוכות במחירים אסטרטגיים לישראל. לכן חיוני שהאינטרס הישראלי יישמר בכל אחד מהרכיבים כדי לצמצם את סיכוני העסקה, לשמור על ביטחון ישראל ולזכות לתמיכת הציבור בה.
- ערובות כי תוכנית הגרעין האזרחית של סעודיה לא תשמש לתכלית צבאית ולא תצית מרוץ חימוש גרעיני במדינות נוספות באזור
הדרישה הסעודית המטרידה ביותר את ישראל היא הסכמה לתוכנית גרעין אזרחית שתכלול כורי כוח ומעגל דלק מלא – יכולת עצמאית להפקת אורניום ולהעשרתו, תשתית קריטית גם לייצור נשק גרעיני. ערב הסעודית מבססת את דרישתה על צורכי האנרגיה והפיתוח שלה, אך גם על כך שהסכם הגרעין עם איראן מ-2015 הכיר למעשה בזכותה להעשיר, ובראיית ריאד אין סיבה שתקופח לעומת טהראן.
בעת הזו, הסכמה לדרישות סעודיות אלה גם תחזק את הלגיטימציה של איראן להמשיך לפתח במסגרת תוכנית הגרעין האזרחית שלה יכולות הנחוצות לה בחתירה לנשק גרעיני. הדרישה של סעודיה וקידום תוכנית הגרעין של איראן כבר מעודדים מדינות נוספות באזור, ובהן טורקיה ומצרים, להאיץ את מאמציהן לפתח יכולת גרעין עצמאית כדי שיוכלו לפתח בעתיד נשק גרעיני כערובה לביטחונן במזרח תיכון מתגרען.
בימים האחרונים רמזו מקורבים לראש הממשלה לכך שירושלים תתמוך בדרישה של ריאד, מכיוון שאם הממלכה לא תקבל מענה מארה"ב היא עלולה לקבלו מסין או מצרפת. מדובר בטיעון ישן – לפחות כמו מדיניות ישראל המסורתית, המתנגדת למעגל דלק עצמאי במדינות במזרח התיכון. טוב עשו במשרד ראש הממשלה כאשר הוציאו הבהרה כי מדיניות ישראל לא השתנתה.
אומנם סעודיה יכולה לרכוש יכולות מסין, מצרפת, וגם מרוסיה, אך עד היום היא נמנעה מלעשות זאת שכן הן לא צפויות לעמוד בדרישותיה. למיטב ידיעתי, סין וצרפת לא מספקות יכולת העשרה לשום מדינה באזור, וצרפת לא צפויה לעשות זאת ללא תיאום עם האמריקנים. אפשרות אחרת היא שריאד תפנה למוסקווה, אך אפילו רוסיה לא צפויה לעמוד בדרישות הסעודיות שכן היא קידמה כורי כוח באיראן ובמצרים, אולם במגבלות שלא מאפשרות מעגל דלק עצמאי. הסעודים רוצים לגיטימציה מוושינגטון וגישה לטכנולוגיה מערבית מתקדמת, אולם עד היום האמריקנים התנו זאת במגבלות על תוכנית גרעין.
חשוב שישראל תעמוד בנחישות על דרישתה שתוכנית הגרעין האזרחית של סעודיה תעמוד ב"סטנדרט הזהב", שלא מאפשר יכולת העשרה עצמית, בדומה להסכם שגובש ויושם עם איחוד האמירויות. רק אם לא ניתן לעמוד ביעד זה, יש לבחון אם ניתן לחייב את סעודיה במשטר פיקוח והגבלות נוקשה שיבטיח כי ריאד לא תוכל לנצל את התשתית האזרחית לטובת פיתוח תוכנית גרעין צבאית; ושאם תחליט לעשות זאת, ניתן יהיה לאתר זאת במהירות ולפעול כדי לעצור אותה. בנוסף, יש צורך במחויבות אמריקנית כתובה ופומבית למנוע תרחיש של מרוץ חימוש גרעיני באזור בעקבות העסקה עם סעודיה, ותוכנית אסטרטגית משותפת ואופרטיבית לעצור את איראן אם תפרוץ לפצצה. - שמירה על היתרון האיכותי הצבאי של ישראל באזור
היתרון האיכותי הוא אחד מנדבכי הביטחון הלאומי של ישראל, ומאפשר לה להגן על ביטחונה במחיר דמים קשה אך נסבל – יתרונה בנשק איכותי מפצה על נחיתותה המספרית של אוכלוסייתה מול שכניה ואויביה. היתרון האיכותי מעוגן בחקיקה אמריקנית ובמנגנון מוסדר מול הממשל והקונגרס, כדי להבטיח שיישמר גם נוכח עסקאות נשק מתקדם בין ארה"ב למדינות האזור.
אחת מדרישותיה של ריאד בתמורה לנורמליזציה עם ירושלים היא לשדרג את מעמדה כשותפה של ארה"ב ושתזכה לאספקה שוטפת של נשק אמריקני מתקדם – מהלך אשר עלול לצמצם באופן ניכר את הפער בינה לבין ישראל. בעבר הסכים נתניהו למכור צוללות גרמניות מתקדמות למצרים, ומטוסי חמקן מתקדמים (F35) לאיחוד האמירויות, מבלי שעדכן את הממשלה ומערכת הביטחון, ללא שנועץ עם דרגי המקצוע וללא היערכות להשלכות המהלך טרם אישורו.
סעודיה היא מעצמה אזורית סמוכה מאוד לישראל, וקיימים בה גם כוחות דתיים רדיקליים הרואים בישראל אויב. המלך סלמאן, ובוודאי בנו יורש העצר מוחמד (MBS), מחזיקים בעמדה אחרת. אולם בתרחיש אפשרי של מהפך פוליטי בממלכה, נשק מתקדם בידי סעודיה עלול להפוך איום דרמטי על הביטחון הלאומי של ישראל. מסיבה זו על ישראל לדרוש גם ערובות אמריקניות לסידורי ביטחון מתאימים – וגם שלצד שדרוג מעמדה של סעודיה בארה"ב, ישודרג גם מעמדה של ישראל כך שתזכה למעמד שווה ערך לשותפות הקרובות ביותר של ארה"ב (בריטניה, קנדה ואוסטרליה) בכל הנוגע למערכות נשק ולשיתופי פעולה טכנולוגיים בתחומים פורצי דרך ורגישים. - שמירה על האינטרס הישראלי האסטרטגי בזירה הפלסטינית
בניגוד להתבטאויות ישראל הרשמית, הממד הפלסטיני במסגרת הסכם נורמליזציה ישראלי–סעודי צפוי להיות משמעותי ולכלול צעדים קשים לעיכול לממשלת ישראל, בייחוד בהרכבה הנוכחי. חשוב שישראל תיערך גם לכך שהפעם לא יתנגדו הפלסטינים לעסקה, לעומת מה שעשו בהסכמי אברהם, ולמודי ניסיון הם יבקשו למקסם את ההישג שלהם במסגרתה. במצב זה, על ישראל לעמוד על כך שתנאי העסקה יחזקו את יציבותה הביטחונית ואת יכולתה להגן על עצמה.
במקביל, זהו אינטרס ישראלי שהעסקה תאלץ את ישראל לעצור את הזחילה למציאות של "מדינה אחת", שהואצה בשנים האחרונים, וביתר שאת תחת הממשלה הנוכחית. לעסקה הישראלית–סעודית פוטנציאל לקדם תנאים להיפרדות מהפלסטינים בעתיד, תוך שמירה מוקפדת ובלתי מתפשרת על היכולת של ישראל להגן על ביטחונה ועל תושביה.
במסגרת זו, עלינו לוודא כי לפלסטינים לא תהיה "זכות וטו" על הנורמליזציה בינינו לבין סעודיה וכי הם יידרשו להשלמת רפורמות במנגנוני הביטחון וברשות הפלסטינית לצד הפסקת התשלום לטרוריסטים והמערכה הדיפלומטית-משפטית על ישראל וחייליה בזירה הבין-לאומית ובהאג.
"המחיר הישראלי" לכך יהיה בעיקר גלגול לאחור של החלטות הממשלה האחרונות בזירה הפלסטינית (חקיקה מחדש של חוק ההתנתקות מצפון השומרון והשבת סמכויות המנהל האזרחי לשר הביטחון תחת החוק הצבאי), וקידום מרקם החיים הפלסטיני בצעדים כלכליים: שיפור משמעותי של רווחת הציבור הפלסטיני, שיתוף פלסטינים במיזמי הפיתוח האזוריים, וקידום מיזמים לפיתוח התשתית תחת הרשות הפלסטינית בגדה המערבית ובעזה. קידום הסוגיה יכול לפתוח לישראל דלת בקידום נורמליזציה גם עם מדינות מוסלמיות וערביות אחרות, כולל מפגשים בין מנהיגים במסגרות אזוריות, ובעתיד הרחוק אולי אף נזכה לחזות בהזמנת ישראל לוועידת הליגה הערבית.
מילוי שלושת התנאים הללו יצדיק תמיכה ישראלית בעסקה אמריקאית–סעודית, הכוללת נורמליזציה בין ירושלים לריאד. דבקות בהם תאפשר לישראל למצות את ההזדמנות בעסקה ולצמצם באופן ניכר את הסיכונים הגלומים בה.
לשם כך קריטי שממשלת ישראל כולה, ולא רק ראש הממשלה, תשמע ממערכת הביטחון תמונה מלאה של ההשלכות האסטרטגיות של העסקה על הביטחון הלאומי של ישראל, תפעל בנחישות להבטיח את האינטרס הישראלי בעסקה ותיערך לאתגרים בעידן מימושה – כל מה שאינו קורה בהתמודדות עם ההשלכות ההרסניות של המהפכה המשפטית על צה"ל ועל מערכת הביטחון ועם השלכותיה על ביטחונה הלאומי של ישראל.
במצב השלטוני חסר התקדים השורר כיום בישראל, יש להבטיח כי שיקולים של תועלת פוליטית לא יבואו על חשבון שיקולי ביטחונה הלאומי של ישראל והאינטרסים הלאומיים עשורים קדימה.
סיקור מורחב ב-N12:
- בניסיון ללחוץ על ארה"ב: סעודיה שוקלת הצעה סינית להקמת תחנת כוח גרעינית
- ג'ייק סאליבן: "לא צפויה הודעה על התקדמות במו"מ בקרוב"
- בדרך לנורמליזציה? סעודיה כמו שלא ראיתם
- חשיפה: הדרישות של ריאד והתנאים של ביידן לירושלים
- שר החוץ כהן: "ישראל הכי קרובה שהייתה להסכם נורמליזציה עם סעודיה"
- ביידן מאשר: "עשויה להיות עסקה עם סעודיה"
- נורמליזציה עם סעודיה? "רק אם ישראל תעשה ויתורים לפלסטינים"
>> אלוף (במיל') עמוס ידלין הוא נשיא MIND Israel ומייסדו ולשעבר ראש אמ"ן