על המבחן שהוגש לרויטל (שם בדוי), מורה ותיקה לאחד ממקצועות הבגרות בבית הספר עירוני ט' בתל אביב, כתבה תלמידה "אני לא יודעת בלי עזרה". מחברת הבחינה הייתה ריקה. המקרה הזה, לדברי רויטל, הוא עדות למה שקורה בבית הספר שבו היא מלמדת. לדבריה היא נחשפה שוב ושוב לעדויות על מקרים שבהם לא נשמר טוהר הבחינות במוסד ולכן החליטה לשבור את קשר השתיקה.
רויטל מספרת שהיא נחשפה להתנהגויות מסוג זה בבחינות שנערכו בבית הספר בין השנים 2021-2018 ושהיא, בניגוד לאחרים, התעקשה ללכת נגד הזרם. היא המשיכה לדרוש מהתלמידים להתאמץ כדי להגיע להישגים, מבלי להעתיק ומבלי לפנות למורים שיענו עבורם על השאלות. בשיחה שקיימנו איתה היא חושפת את אי-הסדרים שבהם נתקלה, לדבריה.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 לחצו כאן
כך, למשל, בהקלטות שערכה בבית הספר ובשיחות עם מורים אחרים נשמעת מורה שיוצאות במהלך בחינה ואומרת למורים האחרים בחדר המורים: "גלו לי תשובות רגע, שאני אעזור להם", בהקלטה אחרת מספרת מורה על תלמידים שהוגשו בציון 30 וקיבלו 90 בבחינה. "גם כשעוזרים, קצת פרופורציה. הילדים האלה, הרי עשינו להם טובה כשהגשנו אותם. הם הוציאו 90, הם התביישו לומר לי שהם הוציאו 90", אומרת המורה בהקלטה.
רויטל מספרת שלאחר שהביעה בפני המנהל את הספקות שחשה בנושא טוהר הבחינות בבית הספר, היא הרגישה שמרחיקים אותה חברתית משאר המורים, וכעת היא אף עומדת בפני שימוע שיקבע אם תועבר לבית ספר אחר.
"במקום שיוקיעו את המורים שפעלו בניגוד לטוהר הבחינות, השעו אותי", אומרת רויטל בגרון חנוק. "עד שלא תהיה ענישה משמעותית כלפי מורה שלא פועל לשמירה על טוהר הבחינות - אני לא רואה שינוי במציאות. צריך להיות משהו מרתיע. התהפכו היוצרות במערכת החינוך", היא מדגישה בכאב עמוק.
"עד שלא תהיה ענישה משמעותית כלפי מורה שלא פועל לשמירה על טוהר הבחינות - אני לא רואה שינוי במציאות. צריך להיות משהו מרתיע. התהפכו היוצרות במערכת החינוך"
אירועי אלימות וכיתות שעלו באש
בית הספר התל-אביבי הוותיק עירוני ט' כולל חטיבת ביניים ותיכון, נמצא בדרום-מזרח העיר ויש בו 60 כיתות, מכיתה ז' ועד י"ב. מתוכן 9 כיתות חינוך מיוחד ו-6 כיתות אתג"ר (תוכנית לקידום תלמידים של אגף ילדים ונוער בסיכון של משרד החינוך) – כך על פי הנתונים שמתפרסמים באתר משרד החינוך ועדכניים נכון לאשתקד.
משיחות שקיימנו עם מורים עולה התמונה החינוכית המורכבת של בית הספר, שחלק מתלמידיו משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות. בנוסף, מההודעות השוטפות בקבוצה של מורי בית הספר, שחלקן הגיעו לידינו – מתוארים שוב ושוב מקרי אלימות שאירעו בין כותלי בית הספר.
באוקטובר 2020 פרצה שריפה בבית הספר כתוצאה מהצתה. הרס רב נגרם למבנה בית הספר, כיתות שלמות עלו באש, אך אף שההצתה תועדה במצלמות, הגיעה החקירה למבוי סתום.
למרות כל אלה שיעורי הזכאות לבגרות בבית הספר די יציבים. בשנת הלימודים תשפ"א עמד שיעור הזכאות בעירוני ט' על 80%. בתוך כך, בטקס חגיגי שערך לאחרונה משרד החינוך, קיבל בית הספר פרס הצטיינות והוקרה על קליטה, שילוב ושימור מורים חדשים במערכת החינוך – ועל כך ניתן להנהלה מענק כספי בסך 5,000 שקל.
"מצאתי סביבי תלמידים מעתיקים זה מזה ופותרים את הבחינה יחד. כשהסבתי את תשומת ליבה של המורה, הרגשתי שאני לא מקבלת מענה"
"לא יכולתי להכיל את זה בכלל, זה היה הלם"
רויטל מספרת על בחינות בגרות שאליהן נכנסה כמורה מקצועית: "מצאתי סביבי תלמידים מעתיקים זה מזה ופותרים את הבחינה יחד. כשהסבתי את תשומת ליבה של המורה, הרגשתי שאני לא מקבלת מענה". "במקרה אחר", היא ממשיכה, "הבחנתי במהלך בחינה בתלמיד שבידו דף מוכן שמכיל את השאלות והתשובות של אותה בחינה".
פנית למנהל? דיברת איתו על מה שראית?
"כן. לאחר שיחה קשה עם המנהל בנוגע לטוהר בחינות, הוציאו אותי מקבוצת הוואטסאפ של המורים והרגשתי שמרחיקים אותי חברתית משאר המורים. לא יכולתי להכיל את זה בכלל. זה היה הלם".
"במקרה אחר הבחנתי במהלך בחינה בתלמיד שבידו דף מוכן שמכיל את השאלות והתשובות של אותה בחינה"
לפני שהחליטה להתראיין פנתה רויטל במשך תקופה למפקחים ולגורמים רבים במשרד החינוך. בנובמבר 2021 שלחה עורכת דינה, עו"ד ליאת פייגל, בשמה מכתב מפורט לשרת החינוך היוצאת יפעת שאשא-ביטון.
במכתב, שמוען גם למנכ"ל משרד החינוך וליו"ר ארגון המורים, נכתב כי היא "נדרשה על ידי בעלי תפקידים שונים בבית הספר לשנות ציוני הגשה של תלמידים... לציונים אחרים גבוהים יותר, אפילו שאותם תלמידים לא היו זכאים לאותם ציונים בפועל". וכי הופעלו עליה לחצים מצד "מורים ואחרים שעמדו על כך שתרפה מעט, 'תשחרר' ותפרגן להם בציונים".
כמו כן נכתב כי "היא אינה מסוגלת... לשתף פעולה עם מציאות הזויה או לעצום עיניים עם הפעולות שנעשות בקשר לטוהר הבחינות".
בנוסף, בשיחת זום שקיימה רויטל עם המפקחת שלה במאי 2021, ותועדה על ידיה, היא טענה בפני המפקחת: "יש לי ראיות לכשלים בטוהר בחינות... הלכתי ממפקח למפקח, הגעתי עד למפקח בכיר שבמקום להגן עליי - הציע לי שלא לדבר על זה". בתגובה הציעה לה המפקחת בסיום השיחה לעבור לבית ספר אחר: "אני מחכה לתשובה האם מצאת בית ספר שתרצי להשתבץ אליו", אמרה לה.
"למה שאני אתן לו 20 נקודות בונוס?"
רויטל המשיכה להתלונן על ההתנהלות בבית הספר במשך תקופה ארוכה. בעקבות זאת דרשה מורה אחרת מרויטל כי תשנה את ציוני ההגשה של התלמידים, אולם רויטל סירבה לשתף פעולה עם הנחיה זו חרף הלחצים שהופעלו עליה.
"יש לי ראיות לכשלים בטוהר בחינות. הלכתי ממפקח למפקח, הגעתי עד למפקח בכיר שבמקום להגן עליי - הציע לי שלא לדבר על זה"
כך למשל נשמעת מורה אחרת אומרת באחת ההקלטות שתיעדה רויטל: "את צריכה לתת לו שלילי ולהגיש אותו בכל מקרה. אני רק מיידעת אותך כי אחרת תלך לו הבגרות".
רויטל: "בסדר, אני רושמת לו 30".
המורה: "אני מגישה אותו על 50, אני לא יכולה להגיש אותו על פחות".
רויטל: "לא, אני לא מאשרת 50. הילד קיבל 30 כל הזמן והוא לא למד... "אבל סליחה ילד שמקבל 30 כל השיעורים... למה שאני אתן לו 20 נקודות בונוס?"
מורה: "אי אפשר לתת לו 30".
רויטל: "אבל אני לא יכולה להוסיף לו 20 נקודות, על מה אני אוסיף לו 20 נקודות?"
מורה: "אז 45? 45?"
רויטל: "לא. אני רוצה להביא לו 30, מה שהוא קיבל".
"שני הילדים שהיו על 30 – קיבלו 90 בבגרות החיצונית"
במהלך בחינת הבגרות, נשמעת בהקלטה אחרת, אחת המורות אומרת למורים האחרים בעודם יושבים בחדר המורים ופותרים את הבחינה במקביל לתלמידים: "גלו לי תשובות רגע, שאני אעזור להם".
עם פרסום ציוני בחינת הבגרות, מורה אחרת ששוחחה עם רויטל, נדהמה לגלות את ציוני הבגרות שאינם עולים בקנה אחד, לטענתה, עם הידע הלוקה בחסר של תלמידים. "רוצה לשמוע מי קיבל 90 בבגרות מועד א'? שני הילדים שלא רציתי להגיש אותם לבגרות, שהיו על 30. בבגרות! החיצונית", נשמעת המורה אומרת לרויטל בהקלטה.
"היה להם בוחן מבית הספר?", שואלת רויטל. "ברור", עונה לה המורה. "אמרתי ל*** - גם כשעוזרים, קצת פרופורציה. הילדים האלה הרי עשינו להם טובה כשהגשנו אותם. הם הוציאו 90, הם התביישו לומר לי שהם הוציאו 90".
בניגוד לרויטל, שמגלה תעצומות נפש על אף הקושי הגדול שמלווה אותה, ל-N12 נודע כי יש מורות שנאלצו לעזוב את בית הספר.
"גם אם כולם יקבלו 100 - אני סיימתי", אומרת המורה שעזבה לרויטל באחת ההקלטות שתיעדה. "אני משביעה אותך ביקר לך - את לא מדברת יותר על המילה 'טוהר בחינות', אין דבר כזה בעירוני ט'. אין מילה כזאת, אין פרה כזאת, אין יצור כזה. זה כמו שאת משחקת כדורסל ותגידי 'גול'. יגידו לך אין פה גולים, זה משחק כדורסל".
"גם אם כולם יקבלו 100 - אני סיימתי. אני משביעה אותך ביקר לך - את לא מדברת יותר על המילה 'טוהר בחינות', אין דבר כזה בעירוני ט'. אין מילה כזאת, אין פרה כזאת, אין יצור כזה"
"אחרי שהמורה הייתה שם הציונים היו גבוהים"
אותה מורה שלימדה בבית הספר חשפה כי בעלי תפקידים ניסו למנוע ממנה להיאבק בתופעה שהושרשה בו, כך עולה מהקלטה שהגיעה לידינו.
"שלושת רבעי כיתה על הקרשים. על הקרשים. היא הבטיחה לי שבבחינה הבאה אני אשגיח, נכון?", אומרת המורה לרויטל. המורה מספרת לרויטל שביום שלאחר מכן יש בכוונתה להגיע לבית הספר אף שזה היום החופשי שלה כדי להשגיח על הבחינה. "כי אני לא סומכת על ***. לא סומכת על ***, לא סומכת על אף אחד", היא אומרת.
רויטל: "את אמרת לי שאחרי שהמורה הייתה שם הציונים היו גבוהים".
מורה אחרת: "ברור. כל התלמידות שקיבלו ציונים גבוהים, שלא יודעות כלום מהחיים שלהן, ואני משגיחה עליהן ... כל אחת שולחת לי 'אני לא מרגישה טוב', 'מתי יהיה מועד ב?'"
"שילמתי מחירים קשים מנשוא, יש הרבה רגעים של תשישות, אפיסת כוחות וכאב. המצוקה של המורים היא מזמן לא השכר. החלטתי שאני לא מסוגלת לשתוק יותר"
ככל שהזמן חולף ורויטל ממשיכה ללמד בבית הספר, היא מספרת בדמעות על התחושות הקשות. "שילמתי מחירים קשים מנשוא, יש הרבה רגעים של תשישות, אפיסת כוחות וכאב", היא אומרת. "המצוקה של המורים היא מזמן לא השכר. החלטתי שאני לא מסוגלת לשתוק יותר", מדגישה רויטל ועוצמת הכאב שהיא סוחבת עימה ניכרת בקולה.
עו"ד ליאת פייגל, שמייצגת את רויטל, מסרה: "משרד החינוך נדרש לבצע בדק בית פנימי בצורה יסודית ותוך הקצאת משאבים רבים לשם כך, מקצועיות, תעוזה ואובייקטיביות. מרשתי הפכה לשקופה ולבודדה, היא חשה שדוחקים אותה לפינה יותר ויותר, במיוחד כאשר חשפה את מצוקתה – חשה שכל המערכת נגדה. כל חטאיה של מרשתי היו בכך שלא הסכימה להיכנע למציאות הזאת אז קבעה המערכת שהיא 'אינה מתאימה לאקלים', פשוטו כמשמעו".
"מערכת חינוך שאינה דורשת מתלמידים ללמוד ולהתמודד עם קשיים וכישלונות – רואה רק את טובתה ומייצרת אצלם אשליה שלא ניתן להשלים עימה", הוסיפה עו"ד פייגל. "בעיניי זו מציאות נוראה - אנחנו כחברה, אנחנו כהורים לילדים לא רוצים שאלו ההרגלים והערכים שיהיו לילדים שלנו ולא רק בגלל הציונים".
תגובות
תגובת משרד החינוך: "המשרד מייחס חשיבות רבה לטוהר הבחינות ובודק כל מידע וטענה בכובד ראש ובאחריות רבה. הטענות שהועלו, הובאו לידיעת המשרד ונבדקו באופן יסודי ומקצועי, אך לא העלו דבר. ככל ויועבר לידינו מידע חדש, נבצע בירור חדש".
תגובת בית הספר עירוני ט': "לאורך כל השנים בית הספר עירוני ט' הוא בית ספר ירוק על פי כל הפרמטרים של משרד החינוך לרבות טוהר הבחינות וניתן לראות זאת בתמונה החינוכית. צוות בית הספר נאמן לדרכו החינוכית ועובד בשקיפות ויושרה מוחלטת עם כלל הגורמים. מעולם הנהלת בית הספר לא התערבה בציונים של מורים מקצועיים ובמקרים חריגים הייתה פנייה למתן הזדמנות נוספת לתלמיד, לתהליך פדגוגי נוסף, על מנת לשפר את הישגיו.
"במהלך כל השנים כל הביקורת שהתקיימו בזמן בחינות הבגרות העלו כי בית הספר פועל ללא דופי. בית הספר מפריד בצורה מקצועית ועניינית בין העצמת תלמידים ויצירת חוויות הצלחה לבין אתיקה מקצועית ושמירה על טוהר הבחינות.
"לגופו של עניין, לא היו דברים מעולם ובית הספר מכחיש בכל תוקף את הנאמר בתלונה, שיש בה משום פגיעה בלשון הרע. חשוב להבין שבית הספר עבר ביקורות גם על ידי אגף הבחינות והוא יצא ירוק בכל הפרמטרים, לרבות בטוהר הבחינות. בית הספר מרגיש שנעשה לו עוול".