הוא "סלב", אבל אתם כנראה לא תכירו את השם שלו. לעומתכם, רוב הילדים בישראל יודעים מי הוא, וחלקם אף מעריצים אותו. יש לו קרוב ל-400 אלף עוקבים ביוטיוב, וחלק מהסרטונים שהעלה הגיעו למיליון צפיות והיו בראש הסרטונים החמים ביוטיוב בישראל. הכירו את בר אובלס, שמוכר לילדים בכינוי "זיגי", אחד היוטיוברים המובילים בישראל. כבר שנים שהוא משדר את עצמו משחק בפורטנייט בשידור חי, ומצליח מאוד בזכות זה. בריאיון מיוחד ל-N12, הוא מספר על הדרך הקשה - וגם עונה לביקורת של ההורים לגבי המשחק.
לקריאת כל כתבות מגזין N12 - לחצו כאן
יוטיובר הפך בשנים האחרונות למקצוע נחשב בישראל. עוד ועוד צעירים פותחים ערוצים – ומנסים להשתלב בקהילת היוטיוב של ישראל, כל אחד בתחום שבחר לעצמו. בשנים האחרונות זאת כבר ממש תופעה, וחלק מהיוטיוברים המצליחים הם הסלבס של הילדים בישראל.
הרבה מהיוטיוברים מצליחים בזכות שידורי פורטנייט, משחק פעולה תלת-ממדי שפותח על ידי אפיק גיימס ויצא לאור ב-2017. המשחק זמין ב-3 מהדורות שונות, שהמוכרת והפופולרית שבהן היא "פורטנייט באטל רויאל" - משחק שבו עד 100 שחקנים ברחבי העולם נלחמים זה בזה בכל מיני נשקים, עד שאחד מהם נשאר בחיים ומנצח. המהדורה הזאת הפכה להצלחה הגדולה מבין השלוש, כאשר יותר מ-125 מיליון שחקנים הצטרפו למשחק בתוך פחות משנה.
"פורטנייט באטל רויאל" זה גם המשחק שבו משחק אובלס, בן 25 מנהריה, שפתח את ערוץ היוטיוב שלו לפני כעשור, אבל את השידורים והסרטונים התחיל לעשות רק אחרי הצבא. למעשה, הוא משדר את מסך המחשב שלו בזמן שהוא משחק, ובחלון צד על המסך מצלם את משדר את עצמו מגיב למשחק. תופתעו לגלות שצפייה בתוכן הזה היא אחד הדברים הפופולריים ביותר על ידי ילדים בישראל. שחקנים כמו זיגי, שגם טובים במשחק וגם עוברים מסך ונותנים "שואו" - תופסים תאוצה והערוצים שלהם הופכים אהובים מאוד.
אובלס מספר, שהכינוי שלו היה בהתחלה "זיגזאגזונג", ובהמשך המעריצים הפכו את זה ל"זיגי". "בגדול, אני כל החיים משחק במחשב - גיימינג, משחקי יריות וכאלה", מספר זיגי על תחילת הדרך. "יום אחד במהלך הצבא החלטתי לעשות שידור בטוויץ' (אתר אינטרנט המהווה פלטפורמה להזרמת וידאו בשידור חי), אמרתי לעצמי 'למה לא? זה יכול להיות מגניב'. אחרי קצת זמן החלטתי להפסיק. עם השחרור מהצבא – החלטתי שאני רוצה להיות בוס של עצמי ורוצה לעשות מה שאני אוהב. אז התחלתי לשדר".
"צריך לתת דוגמה חיובית, פורטנייט הוא משחק ידידותי"
כאמור, רבים מהעוקבים של זיגי הם ילדים, ובעקבות ההצלחה שלו ניכר שיש לו השפעה רבה עליהם. הם מגיעים לאירועים רק בשביל לפגוש אותו, עוקבים באדיקות אחרי השידורים ולפעמים גם מחקים דברים שהוא אומר שם. "כשנכנסתי ליוטיוב חינכתי את עצמי להיות רגוע וסבלני בשידורים, וגם אני מתעצבן אז להוציא את זה בצעקה ולא בקללה", סיפר אובלס. "צריך לתת דוגמה חיובית כי בסוף לדור הזה יש טיקטוק והם יכולים לראות כל דבר אפשרי. גם בבית ספר, יש כאלה שנתקלים בחרם, קללות וכאלה – אז לפחות שממני זה לא יבוא. כמובן שגם לי יוצאת קללה פעם ושם, אני מנסה תמיד שלא יהיה בכלל, אבל יוצא, גם אני בן אדם. אני כן רואה בעצמי סוג של מודל לחיקוי ומבין את האחראיות שבאה עם זה".
מלבד הפן ההתנהגותי, הורים רבים חוששים מהדוגמה שפורטנייט נותן, שכן המשחק כולל המון כלי נשק ומבוסס בעצם על כך שהאחרון ששורד הוא המנצח, דבר שמעלה ביקורת רבה על כך שהמשחק עשוי לעודד אלימות בקרב הילדים שצופים ומשחקים בו. "בפורטנייט יש נשקים נכון, אבל מצד שני אין בזה דם, אין את היכולת לדבר עם היריבים, זאת אומרת שאתה לא יכול לקלל או משהו כזה את מי שהרגת או את מי שהרג אותך במשחק", אמר זיגי והסביר: "בשאר המשחקים שכוללים יריות יש דם, יש אלימות קיצונית ודקירות וכאלה – פורטנייט זה הדבר הכי ידידותי לילדים ממשחקי היריות".
ישנה גם ביקורת מצד ההורים שהיוטיוברים משאירים את הילדים מול המסך כל הזמן. "אנחנו ב-2022, לא משנה איפה נלך יהיה מולנו מסך", אמר זיגי על הביקורת. "גם בסלון יש טלוויזיה, גם בחדר יש טלוויזיה ואקסבוקס, יש לך טלפון, יש לחבר שלך טלפון ולכל הכיתה יש טלפונים – אז זה לא באמת משנה. גם אם יש שידור של 10 שעות, והם יהיו רק שעה או שעתיים בשידור, בכל שאר היום רוב הסיכויים שהם גם יהיו מול המסך. זה דור של טלפונים ומסכים. אי אפשר להגיד שהיוטיוב ממכר, כי כולם כבר מכורים למסך בלי קשר".
"זה דור של טלפונים ומסכים. אי אפשר להגיד שהיוטיוב ממכר, כי כולם כבר מכורים למסך בלי קשר"
"אני מרוויח מזה כסף, החלום שלי הוא לקנות בית"
מתברר שהמצליחים בתחום מרוויחים מכך לא מעט כסף, וכך גם זיגי. "ב-9 החודשים הראשונים ביוטיוב בכלל לא הרווחתי כסף", הוא מספר. "בהתחלה הרווחתי 5,000 שקלים והוצאתי את הכול על מחשב, לא חשבתי פעמיים. קיבלתי איזה מענק אחר כך והוצאתי את זה ישר על היוטיוב. גרתי אצל ההורים גם, אז יכולתי להשקיע בדברים שלי, אבל לא הייתי יוצא הרבה או מבקש מהם הרבה. בסוף, יוטיובר ממוצע יכול לחיות מהכסף שהוא מרוויח. אני שוכר כבר 3 שנים דירה לבד. קניתי רכב, והחלום זה גם לקנות בית".
בזכות היותו יוטיובר מצליח, אובלס גם עשה כמה שיתופי פעולה שונים ואף היה חלק מהקידום של האינטרנט לגיימרים שהוציאה חברת הוט. "עשינו שיתןף פעולה עם פלטפוט של חזרה לבית ספר", הוא אומר. "הלך ממש טוב, כל התיקים והבקבוקים נמכרו, זה היה ממש מטורף. יש לנו גם שיתוף פעולה עם ביקונט שהוצאנו איתם אוזניות לגיימרים".
נוסף על כך, חברת אפיק שאחראית על פורטנייט מאפשרת ליוצרי תוכן להרוויח כסף דרך החנויות במשחקים עצמם. החנויות מאפשרות לשחקנים לרכוש דברים למשחק כמו דמויות שניתן לשחק איתן, עיצוב לנשקים וכו'. תחת קוד שיוצר התוכן מפיץ לעוקבים שלו, הוא מקבל 5% מכל רכישה בחנות של המשחק. "זה עוזר ומשפיע לך על ההכנסה", הוא אומר. "כל שבועיים הם צריכים לשים את הקוד מחדש".
הרווח ביוטיוב גם מתבסס על תרומות הצופים. הפלטפורמה מאפשרת למעריצים להשקיע בערוץ מסוים סכום כסף שמנהלי הערוץ ישתמשו בו להשקעה חוזרת בערוצם. בשידורים של זיגי אפשר לראות שלפעמים מדובר בסכומים קטנים, משהו סמלי שנותנים לו כתודה על השידורים שהוא מעביר, אבל לפעמים זה גם מגיע לסכומים גבוהים הרבה יותר.
קרו מקרים שילד לקח את האשראי של ההורים ותרם לך?
"בטח, היו מקרים שהורים שלחו אימייל והכול. הכי מוגזם שהיה לי זה שילד תרם 500 דולר וישר החזרתי, אין מה לשמור את הכסף הזה, זה לא כסף שלי. כשתורמים רשום שצריך אישור הורים או להיות מעל גיל 18 – אבל קורה שעוקפים את זה. אם יש מקרה חריג אז הורה פונה ואני מחזיר באותו רגע".
"הכי מוגזם שהיה לי זה שילד תרם 500 דולר וישר החזרתי. כשתורמים רשום שצריך אישור הורים או להיות מעל גיל 18 – אבל קורה שעוקפים את זה"
מלבד ההצלחה, העוקבים והצד הכלכלי – היוטיוב "סידר" לאובלס דבר חשוב נוסף, אהבה. "אני בזוגיות כבר שנה וחצי, קוראים לה ליאן הרשקו", שיתף. "הכרנו ביוטיוב – היא צופה שלי מאז 2019. אפשר להגיד שאני התחלתי איתה. היא הייתה צופה הרבה שנים – והיא פשוט עזרה, תמכה והגיעה לכל אירוע. עוד 10-5 שנים אני רואה כבר משפחה. אני לא סתם בזוגיות, אני בזוגיות כי אני מסתכל קדימה".
לא פעם זיגי נוהג לדבר על המשקל בשידור, לפעמים הוא מציג לצופים תמונות מהתקופות שהיה יותר רזה, ולפעמים סתם נהנה לצחוק על החברים ועל עצמו בעניין המשקל. "בבית ספר, כשהייתי בכיתה ח', ההורים שלי התגרשו – אני ממש הסתגרתי בעצמי בתוך החדר, עם האוכל והמחשב, והשמנתי ברמה קיצונית", סיפר אובלס ושיתף על השינוי והקשר להצלחה בחיים: "כאן מגיעה ההתמדה כי בכיתה ט' עד י"ב שמתי לעצמי מטרה לרדת במשקל, וירדתי – מ-103 קילו ל-79 קילו, אפילו היו לי שרירים. אז לקחתי את זה לחיים – אם אתה רוצה משהו אז אתה מתמיד 24/7, אין מה לעשות וככה אני עושה ביוטיוב. מבחינה חברתית, עד כיתה ט'-י', הייתי קבור בתוך החדר כי עברתי הרבה בכל הגירושים, הייתי ממש באמצע של ההורים. בכיתה י' כשהתחלתי לעשות כושר אז נפתחתי יותר".
"אז באמת נותנים מקום לעניין המשקל בשידורים", הוסיף. "אני יכול כשמן להגיד לבנוז (יוטיובר נוסף) 'איזה שמן אתה?' ולצחוק איתו ולדעת שהוא לא ייעלב – כי אני יודע מה זה להיות שמן. בצבא היה לי מאוד קשה, ושם ממש עליתי במשקל. הייתי בתותחנים והיה לי ממש קשה שם – נשברתי נפשית ועליתי במשקל והכול. בשידורים הראשונים נראיתי מוזנח".
"כשהייתי בכיתה ח', ההורים שלי התגרשו ואני ממש הסתגרתי בעצמי בתוך החדר, עם האוכל והמחשב, והשמנתי ברמה קיצונית"
שידור חי עם סטטיק: "לא האמנתי"
"ההישגים הראשונים שלי הם השיאים ביוטיוב", מסביר אובלס. "כמות הצופים הלא נורמלית שלא הייתה לפני לאף יוטיובר. בהתחלה הייתי משקיע בזה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע – רק יוטיוב, בלי עבודה בצד או משהו". אפיק, שעומדת מאחורי המשחק פורטנייט, מארגנת מדי פעם זמן אירוע לשחקנים, שבו בשונה מהמשחק יש הופעה מוזיקלית של אחד הזמרים המפורסמים – סוג של הופעה וירטואלית בחינם.
"היה אירוע גדול מאוד של פורטנייט והייתי בלייב – היו 22 אלף צופים בלייב, לא ראו דבר כזה בחיים. אנשים היו בהלם, כל היוטיוברים הסתכלו על זה. זה היה שידור של עשר שעות, 32 אלף צופים בשיא ו-800 אלף צפיות ביום אחד, שם אמרתי שזה לא יקרה שוב – זה היה הכי טוב שהיה פה בפער. יכולתי למלא את סמי עופר", הוא אומר וצוחק.
הלייבים של זיגי תופסים מקום טוב בסרטונים החמים ביוטיוב. אם תציצו שם מידי פעם, תופתעו לגלות לא פעם שהם נמצאים בראש הרשימה. לדוגמה, הלייב האחרון שעליו דיבר זיגי עקף את הדואט של אייל גולן וליאור נרקיס שיצא באותו היום. גם הלייב הקודם שהצליח ככה מצא את עצמו בראש רשימת הסרטונים החמים – קצת מעל הדואט של עדן חסון ועדן בן זקן. "כשאמרו לי שסטטיק רוצה לשחק איתי – לא האמנתי, רק כשהוא שלח לי הודעה אישית באינסטגרם האמנתי", סיפר. "האמת שהלייב שלי עם סטטיק היה הכי גבוה בארץ – זה היה מטורף. הוא פשוט משחק פורטנייט ופנה אליי, שיחקנו כמה חודשים ביחד".
"הלייב שלי עם סטטיק היה הכי גבוה בארץ – זה היה מטורף. הוא פשוט משחק פורטנייט ופנה אליי, שיחקנו כמה חודשים ביחד"
הלייב ששידר זיגי עם סטטיק:
"הייתי קם ב-6:00 בבוקר ומתחיל לשדר"
אף שהיום הוא מוכר ויש לו כמעט 400 אלף עוקבים – זיגי מספר שההתחלה הייתה קשה ומלאה תחרות. "יש הרבה דברים ביוטיוב, בהתחלה כולם נכנסו לזה וכולם שיחקו פורטנייט", תיאר את תחילת הדרך. "היינו עושים המון דברים ביחד, אבל בסוף כל אחד הלך למקום שלו. בהתחלה הייתה תחרות מטורפת, אתה נכנס ליוטיוב ומתחיל לשדר וכבר יש מישהו בלייב עם 4,000 צופים – אז אתה מנסה הכול. אני אישית הייתי קם ב-6:00 בבוקר ומתחיל לשדר. יום שבת ב-8 בבוקר כבר הייתי בשידור. כל השנים האחרונות זה נטו השקעה והתמדה".
אז איך ממשיכים להביא קהל? יש לך כבר קרוב ל-400 אלף עוקבים?
"אתה מנסה להמציא את עצמך תמיד מחדש, שזה הדבר הכי קשה. צריך לדעת לעשות את זה, לדוגמה עכשיו בטיקטוק התחלתי להעלות דברים שאני מבשל, ועשיתי גם כמה מערכונים וזה מעניין את הקהל. בגדול אני נהנה מלשחק פורטנייט, אם יהיה משחק גדול כזה שיסחף את כולם אני אשחק גם בו".
בתקופת הקורונה, רבים יצאו לחל"ת והפסיקו לעבוד, התלמידים למדו דרך המסכים – אבל אצל זיגי ביוטיוב קצב השידורים רק גדל. "את הקורונה לקחתי את זה כפרויקט מטורף", שיתף. "הייתי קם וב-12:00-11:00 כבר עושה שידור ראשון. עם 4 שידורים ביום והפסקה של חצי שעה-שעה בין שידור לשידור. הייתי הולך לישון ב-3:00-2:00 בלילה' וממשיך ביום שאחרי. בו-זמנית אני עורך ומעלה סרטונים. הכול הייתי עושה לבד 24/7, רק בחצי השנה האחרונה יש לי מעצב לתמונות – אבל עריכה של סרטונים, הכול אני".
"את הקורונה לקחתי את זה כפרויקט מטורף. בצהריים כבר הייתי עושה שידור ראשון. עם 4 שידורים ביום והפסקה של חצי שעה עד שעה בין שידור לשידור. הייתי הולך לישון ב-3 לפנות בוקר"
כאמור, יוטיובר הוא מקצוע חדש, ולא ברור איך יתפתח בעתיד. מבחינת זיגי, כל האפשרויות פתוחות. "אין לי כרגע עוד תוכניות לעתיד, אם אני אראה משהו שאני ארצה אני אלך עליו", הוא אומר. "עשיתי כל מיני מערכונים ויש שיר שהוצאתי, וזה כן יכול להיות מקום להתקדם אליו בנוסף לפורטנייט. כמובן שיש סרטונים מחוץ לפורטנייט, כמו משחקים אחרים או ולוגים – זה שונה וכיף, לפעמים אתה עושה את זה בשבילך ולפעמים בשביל הקהל.