ההתמודדות עם אחת הסוגיות הדרמטיות ביותר לצה"ל מתחילה דווקא בכיתה, די רחוקה ממרכז הארץ. בכיתה יושבים נערים ונערות, תלמידי חטיבת ביניים - ומה שקורה בכיתה הזו זוכה למאמץ יוצא דופן. מטרת ה"מבצע" היא דווקא לא להקשיב לאויב או לאסוף מידע מסווג, אלא לשלוח תלמידים ותלמידות מהפריפריה ל"חוד החנית" הטכנולוגי.

לאורך השנים כמעט היה ודאי שאם אתה מהפריפריה אין לך כמעט סיכוי להגיע לגולת הכותרת במערך הטכנולוגי - יחידת 8200. אחוז התושבים בפריפריה מכלל אוכלוסיית ישראל עומד על 32%, ואם חשבתם שזה יהיה גם הייצוג היחסי של המתגייסים הצעירים ב-8200, היה אולי אפשר לחלום שזה יקרה. אבל עכשיו לראשונה מסמנים באגף המודיעין התקדמות מהותית.

אבל בחודשים האחרונים מתחילים לראות באגף המודיעין שינוי – והוא תוצאה של שינוי תפיסה ועבודת חריש עמוקה. כיום, כ-27% מהמשרתים ב-8200 הם צעירים וצעירות המגיעים מהפריפריה, כבר כמעט חלקם היחסי באוכלוסיה. בתוך זמן קצר הם שילשו את מספרם ביחידת העילית הטכנולוגית המבוקשת. אז איך זה קרה?

תוכנית "גשרים" לחינוך טכנולוגי בפריפריה (צילום: דובר צה"ל)
השינוי בדרך ל-8200 מתחיל כבר בחטיבת הביניים | צילום: דובר צה"ל

מדובר בנושא בוער בעל השלכות רבות: מצד אחד הרצון לשמר לטפח ולהגדיל את מספר המתגייסים לקרבי ומצד שני, לאתר את הטובים והמתאימים ביותר למערך הטכנולוגי של הצבא – אגף מודיעין, אגף התקשוב, ובעיקר גולת הכותרת יחידה 8200. המטרה היא להבין מי הם האנשים שמגיעים ליחידה, ובעיקר מה הם למדו בתיכון שאיפשר להם לצלוח את המבחנים הקשים והמיונים הקפדניים.

בעולם שבו תפקיד הסייבר בהגנה ובהתקפה הופך קריטי יותר ויותר יש חשיבות עצומה להגדיל את המערכים הללו בצה"ל ולדאוג שהצעירים שמגיעים יהיו ברמה המספקת כדי לעבור הכשרות לא ארוכות ומיד להשתלב בעשייה המבצעית. אבל הבעיה מתחילה עוד הרבה לפני הגיוס: הפער הגדול מתחיל בעובדה שלא כל בתי הספר בערי הדרום והצפון הצליחו לספק לתלמידים יכולת ללמוד מחשבים, מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות, שלא לדבר על התמחויות ברובוטיקה או סייבר. ולעומת זאת ילדי המרכז – תל אביב ורמת השרון למשל – נהנו מנקודת פתיחה טובה בהרבה.


 
התוצאות בצמצום הפער הזה נובעות מ"מאמץ אמ"ני נרחב" בכמה אופנים: הראשון בהם הוא המעבר של אמ"ן לנגב, במאמץ מאוד גדול. לצד המהלך הגדול הזה, ממש השבוע נעשה צעד גדול לא פחות ושמו "גשרים" -  תוכנית החינוך הטכנולוגי הגדולה בתולדות המדינה, שמי שמובילה אותה היא יחידה 8200. עוד שותפים לתוכנית: חיל החינוך והנוער, המרכז לחינוך סייבר, משרד החינוך, הרשויות המקומיות וקרן רש"י. אחד מיעדי התוכנית הוא להוות את הציר החינוכי שיספק הכשרות איכותיות לעולמות הטכנולוגיה עבור תלמידי חטיבות הביניים.

הנתונים החדשים - והיעדים השאפתניים

איך זה עובד? עשרות מש"קיות הו"ד (הוראה והדרכה) מטעם אגף כוח האדם מעבירות תכנים ומערכי שיעור שפותחו על ידי המרכז לחינוך סייבר בבתי הספר, והן מהוות חיזוק למערך ההוראה הקיים. החיילות והמדריכות ילמדו בעיקר מקצועות מתמטיקה שיאפשרו לתלמידים להיכנס למקצועות טכנולוגיה בביה"ס.

השבוע התוכנית יצאה לדרך ב-5 רשויות - אופקים, קריית מלאכי, טבריה, נוף הגליל ושדרות - עם 2,500 חניכים בשנה הקרובה. שדרות הייתה ה"חלוצה" וכבר לפני כמה שבועות התחילו ללמד שם - ובעתיד התוכנית תתרחב לעשרות רשויות ולעשרות אלפי תלמידים ותלמידות בפריפריה מדי שנה.

תוכנית "גשרים" לחינוך טכנולוגי בפריפריה (צילום: דובר צה"ל)
"ייחשפו למקצועות טכנולוגיים מגיל צעיר" | צילום: דובר צה"ל

"'גשרים' תהיה תוכנית הדגל של אמ"ן וצה"ל בקידום החינוך הטכנולוגי בפריפריה", הסביר קצין המודיעין הראשי, תא"ל אבי קינן. לדבריו, "הפעילות במסגרת 'גשרים' תשפיע על חייהם של אלפי תלמידי חטיבות ביניים, שייחשפו למקצועות טכנולוגיים מגיל צעיר". וכשמדברים על ההשפעה, חשוב להבין: המטרה היא לא רק להגדיל את המאגר של האנשים שמגיעים לאמ"ן - זה נחשב ל"משני" בשלב הזה. השאלה המרכזית היא איך אגף המודיעין תורם לחברה הישראלית בצורה הטובה יותר.

בצבא כבר מתרשמים כי בתוך זמן קצר האפקט גדול ומשמעותי, ונרשם ביקוש גדול מצד הרשויות. בשנה הקרובה ייכללו 2,500 תלמידים בתוכנית, והמאמץ הוא להכפיל או לשלש את זה. בלי להכריז על מספרים, בחיל המודיעין רוצים להגיע לאלפי תלמידים בשנה ולהשפיע על החברה: בשל כך בצבא מכוונים לכיתות ז'-ט', בדגש על הפריפריה, מתוך מטרה שהנערים והנערות הללו יקבלו את את התשתית והיכולת להגיע למגמות המדעים והטכנולוגיה בבתי הספר.

הצבא מפעיל כמה תוכניות אבל "גשרים" היא הגדולה ביותר שפותחה בצבא והשאפתנית ביותר, וזו שאמורה להביא את השינוי הגדול. לצידה פועלת גם תוכנית "מגשימים" של אמ"ן ובה משתתפים כ-1,700 צעירים, בעוד "גשרים" צפויה לגדול בהרבה. כאשר מוסיפים לכך את שלוחות המיון בפריפריה, מדובר בשינוי גדול - שכבר מתחיל ליצור שוויון הזדמנויות ומשנה את הפרופיל של המסתערים החדשים על 8200 ויתר יחידות העילית הטכנולוגיות.

קריית המודיעין בנגב (צילום: משרד הביטחון)
חלק מהשינוי. קריית המודיעין בנגב | צילום: משרד הביטחון

השינוי מתחיל בכיתה: "יותר הזדמנויות"

בצבא מסבירים כי ערך היסוד של התוכנית הוא הרחבת הזדמנויות - ועל כן היא נחשבת לאבן דרך נוספת במימוש הרעיון של "צבא העם" בפועל. "צה"'ל יתרום לתלמידים באמצעות פיתוח מקצועי ואישי בתחום הטכנולוגי אשר יפתח בפניהם הזדמנויות רחבות יותר לשירות הצבאי", מדגיש קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס.

"תוכנית 'גשרים' תאפשר לאלפי בני ובנות נוער מחטיבות הביניים בפריפריה הזדמנות להתנסות בצורה חווייתית בתחומי הדיגיטל, הטכנולוגיה והמחשבים", מוסיף מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר, שגיא בר. התוכנית נועדה לאפשר להם "לרכוש מיומנויות חשובות לעתידם ולפתוח עבורם את יכולת הבחירה במסלולי המשך. אנו גאים לקחת חלק בפיתוח והטמעת התוכנית ומשוכנעים שהיא תביא לשינוי עומק בקרב המשתתפים בה ובקרב הרשויות בכלל".

תוכנית "גשרים" לחינוך טכנולוגי בפריפריה (צילום: דובר צה"ל)
השינוי מתחיל כאן, עם אלפי תלמידים | צילום: דובר צה"ל

הפעילות של 8200 בנושא היא חלק ממערך רחב: "גשרים" נעשית באמצעות תמיכה של פרויקט "אקו 8200" - פרויקט ייחודי ביחידה שאחראי על העצמת הקשר בינה לבין החברה, האקדמיה והתעשייה. במסגרת התוכנית, עתידים לבנות באקו 8200 מערכת חדשנית ללמידה עצמאית עבור כל תלמיד. עוד במסגרת "אקו 2000" קצינים וחיילים מהיחידה יגיעו לתגבר ולעזור לילדים בלימודי הטכנולוגיה בשעות אחר הצהריים.

קצין המודיעין הראשי, תא"ל אבי קינן, מצהיר: "השאיפה היא להמשיך ולהתרחב לערים נוספות בכל רחבי הארץ וזה יהווה צעד משמעותי נוסף שאמ"ן נוקט, כחלק מסדרת צעדים שבוצעו בשנים האחרונות בנושא". עוד שיבח את השותפים: "הפרויקט הוא עוד ביטוי לשיתוף הפעולה המיוחד של אמ"ן, אכ"א, קרן רש"י, מרכז הסייבר הלאומי, משרד החינוך והרשויות: שדרות, אופקים, טבריה, קריית מלאכי ונוף הגליל".

להתקבל לתפקיד נחשק - בלי 4 שעות בדרכים

ועוד דבר קרה השנה – מהפכת המיון. מי שהוביל אותה היה אכ"א ולראשונה לא נדרשו תלמידי הפריפריה להגיע למרכז הארץ, בנסיעה של שעות בתחבורה הציבורית, ולהיבחן לאמ"ן. המשמעות: לא צריך לנסוע בארבע בבוקר ואפשר להגיע בשעות ריאליות.

חיילי אגף התקשוב (צילום: דובר צה''ל, דובר צה"ל)
חיילי יחידת 8200, ארכיון | צילום: דובר צה''ל, דובר צה"ל

לשם כך הוקמו שלוחות מיון בדרום ובצפון שהביאו 1,500 תלמידים יותר מהפריפריה מאשר בעבר. מדובר ב-1,500 צעירים וצעירות שנבחנו ולא היו מגיעים בסיטואציה קודמת. עוד נחנך מתקן טרום צבאי חדש בבאר שבע: חמישה חודשים לפני שמתגייסים, הצעירים עוברים הכשרה בלימודי ערבית ופרסית. כאשר משלבים את השינויים האלה עם תוכניות "גשרים" ו"מגשימים", התמונה מתבהרת: אמ"ן סופסוף הגיע לפריפריה, וגם הנתונים מגבים את זה.

אבל לפני שפותחים את השמפניות, צריך להבין: פתיחת תוכניות הלימוד והקצאת המשאבים הם התחלה מצוינת אבל לא תמיד בכל אחת מן הערים שבהן החל הפרויקט יש מספיק מורים ל-5 יחידות לימוד. כדי להמשיך ולחולל את השינוי במספרים גדולים, נדרשת גם ההירתמות של משרד החינוך והרשויות המקומיות. יש כאן בעיה שבאמ"ן צריכים להידרש אליה ברמה הלאומית, אבל כנגדה מתקיים מאמץ יוצא דופן לעשות שינוי.

בשורה התחתונה יש פה אינטרס עצום לא רק של יחידה 8200 אלא של המדינה - שהאנשים שמשתחררים לאזרחות יהיו בעלי מקצועות שמשלמים יותר מסים. זה אינטרס עליון של מדינת ישראל. צה"ל פועל לכך שלתושבי הפריפריה יהיה שוויון הזדמנויות לניידות חברתית ומקצועית. ברגע שמסייעים להם להגיע לנקודה הזו זה נותן שוויון הזדמנויות לכלל האנשים. בסוף זה גם ישביח את המשק. יש הטבות כל כך גדולות בהמשך המסלול - וזו רק ההתחלה.

בעקבות פרסום הכתבה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה - אורית פרקש הכהן בירכה בטוויטר: "שמחה ומברכת על הצעד של 8200 ואגף כוח האדם בצה״ל להובלת תכנית לחינוך טכנולוגי בפריפריה. התכנית תעסוק בתחומי המדעים והטכנולוגיה בשדרות, טבריה, נוף הגליל, אופקים וקריית מלאכי וצפוייה להתרחב. הנתונים מראים כי הסיכוי של נער ישראלי להגיע לעולמות הטכנולוגיה נמוכים יותר אם הוא גר בפריפריה. זה לא צריך להיות כך ואני שמחה על התכנית החשובה שמצטרפת לעוד צעדים חשובים שאנו עושים. למען החוסן של החברה הישראלית. כל הכבוד".