שלושה שבועות לתוך גל האומיקרון, הבידודים האינסופיים והעבודה מהבית הורידו משמעותית את העומס בכבישים, אך בכמה אחוזים הם באמת ירדו וכמה מכוניות צריכות לרדת מהכביש כדי שנרגיש את ההקלה עומסים גם בימי שגרה? מדד משוקלל שערכו עבור N12 בחברת "פנגו" עם התשובות.
עוד בסדרת הכתבות מדינה בפקק:
- כך המדינה מעודדת עובדים להחזיק רכבים ולנסוע בהם מידי יום
- השכר הנמוך של נהגי האוטובוס משפיע על כולנו
- הפקקים משפיעים לכם על הזוגיות, הקריירה והילדים
על פי נתוני פנגו, למרות שהמדינה אינה נמצאת בסגר פורמלי ואין מגבלת תנועה והמשק עדיין פתוח, ישנה ירידה של 15% בשימוש בתחבורה. המדד מתבסס על נתונים מאירועי חניה, תחבורה ציבורית, כבישי אגרה ותדלוק. כמו כן ב"פנגו" ערכו השוואה בין שלושת הסגרים הקודמים לגל האומיקרון, ומצאו כי בשיא הסגר הראשון נמדדה ירידה של כ-90% בתנועה בכבישי ישראל, בשיא הסגר השני הירידה עמדה על כ-65%, ובשיאו של הסגר השלישי הירידה עמדה על 40%.
רועי אלבז, מנכ"ל פנגו, הסביר כי: "לאור ההתרחבות שלנו לסקטורים נוספים בענף התחבורה, בנינו מדד תחבורתי שאומד את כמות הנסועה בישראל, המתבסס על אירועי חניה, תחבורה ציבורית, כבישי אגרה ותדלוק. אנו רואים שמספיקה ירידה של 15% בתנועה כדי שנרגיש הקלה משמעותית בגודש ובעומסי התנועה בכבישים".
אך גל האומיקרון יחלוף בקרוב ואנחנו נחזור לימים שבהם הפקקים מאיימים על הזמן שלנו ועל איכות החיים. השאלה האמיתית היא האם הפתרונות העתידיים של משרד התחבורה יגרמו לבעלי הרכבים להשאיר אותם בבית ובכמה אחוזים הם צפויים להוריד את העומס בכבישים?
על פי המודלים הכלכליים של חברת נת"ע עם הפעלת הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, צפוי צמצום של כ-12% במספר כלי הרכב הנעים בכבישים במטרופולין תל אביב, כ-6% עם הפעלת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב וכ-6% נוספים עם הפעלת המטרו. גם הרכבת הקלה בירושלים הובילה לירידה דומה בשימוש ברכב הפרטי בעיר.
לא לשווא אם כך הכריזה שרת התחבורה מיכאלי עם כניסתה לתפקיד על שינוי בסדרי העדיפויות של המשרד, במסגרתו יושקעו כ-80% מתקציב המשרד בפרויקטים של תחבורה ציבורית ואלטרנטיבות לרכב הפרטי. עם זאת פתרונות כמו רכבת קלה ומטרו יגיעו לכדי מימוש רק עוד שנים ארוכות (הקו הראשון של הרכבת הקלה יחל לפעול בהמשך שנת 2022 והמטרו לכל הפחות בשנת 2030).
בכדי להתמודד עם עומסי התנועה בטווח המיידי הוקם צוות מקצועי בראשות המשנה למנכ"לית המשרד, עילם שגיא, הפועל באופן אינטנסיבי למציאת פתרונות כאלה, וכן צוות המאי"ץ לקידום תחבורה ציבורית ובת קיימא, העוסק בפיתוח שבילי אופניים, מסופים ונתיבים המעניקים העדפה לתחבורה ציבורית ושיתופית. יש לקוות שגם בצוותים אלו יצליחו לקדם פתרונות שיפחיתו לפחות אחוזים בודדים מכלי הרכב שעולים על הכביש.