חודש אוגוסט כבר בעיצומו, אבל התקופה בשנה שבעבר הייתה מביאה עימה הקלה בעומסי התנועה בכבישי ישראל כבר איננה כפי שהייתה. גם בקיץ, כשתושבים רבים נמצאים בחופשות מעבר לים - נסיעות שבעבר היו אורכות זמן קצר – הכפילו את עצמן, וכל יציאה מהבית הפכה לסיוט מתמשך. בין פקק לפקק, שוחחנו עם נהגים מתוסכלים שסיפרו ל-N12 על עומק הבעיה, לטענתם. כמו כן, נתונים שהוצאו במיוחד עבורנו מכבישים מרכזיים בישראל, ומובאים כאן היום (חמישי) לראשונה – מציגים את העלייה המשמעותית בהיקף הנסועה בכבישים.
העומס בכבישים - סיקור מלא ב-N12
- הלמ"ס: מספר כלי הרכב הפרטיים ב-2021 גדל ב-4.4%
- "יוצא ב-4:45 כדי להגיע לת"א ב-8:00": הפקק שהרגיז אפילו את שרת התחבורה
- כמה מכוניות צריכות לרדת מהכביש כדי שתהיה הקלה בפקקים?
- למה אין בישראל שימוש ברמזורים חכמים?
"החלום ליהנות מכמה שבועות של נהיגה שפויה לעבודה וחזרה התבדה", אמר ל-N12 מיכאל מאזור השרון, שנוסע מדי יום לאזור ירושלים. "לא רק שהסיוט נמשך, הוא אפילו התגבר באופן מפתיע. נסיעה של 50 דקות 'על הנייר', שביום רגיל לוקחת שעה ורבע - הפכה באוגוסט הזה לכמעט שעתיים. אפילו כביש 6 עמוס מהרגיל ובשעות מאוחרות מהרגיל בערב. פשוט אין לאן לברוח".
בשיחה עם N12 סיפר רם, תושב ירושלים: "כל המדינה יוצאת מהבית באותן שעות ברכב. אף אחד לא משתמש בתחבורה ציבורית כי אין תחבורה ציבורית יעילה, אנשים נוסעים ברכבים פרטיים. זה החמיר מאוד אחרי הקורונה, הפקקים רק גדלים".
רם המשיך: "אני סובל מזה מאוד, הפקקים האלה מחרידים. אני מבזבז זמן, מגיע מאוחר ועצבני לעבודה, אנשים עצבניים בקבוצה. אתה רואה את זה גם בשטח, אם פעם באוגוסט חצי מדינה הייתה בחו"ל והכבישים היו ריקים - השנה יש תחושה שעדיין אי אפשר לזוז. בלתי נסבל לזוז ממקום למקום במדינה הזאת".
גם כפיר, תושב גוש עציון מתוסכל מאוד מהמצב: "אנחנו נוסעים לירושלים כמעט כל יום מגוש עציון, נסיעה שבלילה לוקחת באזור ה-18 דקות למרכז ירושלים, ובבקרים רגילים זה לוקח יותר משעה פלוס. זה משבש את כל השגרה היומית, זה מוריד את איכות החיים. אתה לא יכול לקדם עבודה כי אתה שורף את הזמן שלך בדרכים. ניתן לפתור את הבעיות האלה, רק צריך לחשוב קדימה ולא בדיעבד".
המספרים המבהילים: יותר מפי 2 רכבים על הכביש בתוך שנה
נתונים שקיבלנו ממרכז לניהול תנועה בחברת נתיבי ישראל מאשררים את תחושת של הנהגים המתוסכלים, ועולה מהם תמונה עגומה של עומסים כבדים ברוב חלקי הארץ. לדוגמה, ביום העמוס ביותר של אוגוסט 2021, נסעו בכביש 531 לשני הכיוונים 28 אלף רכבים. באותו היום באוגוסט 2022 כבר נסעו על אותו הכביש 47 אלף כלי רכב: עלייה חסרת תקדים של 68% בכמות הרכבים על הכביש.
גם מדגימה בכביש 57 עולה תמונה דומה: ביום השיא של חודש אוגוסט 2021 נסעו על הכביש 12.5 אלף רכבים, וכעבור שנה – נסעו על הכביש באותו היום בדיוק 23.8 אלף רכבים, עלייה של 90%. קפיצה מדאיגה נוספת בנסועה ניתן לראות מדגימה בכביש 471: ביום השיא בשנת 2021 נסעו על הכביש 32.6 אלף רכבים, וכעבור שנה המספר זינק ל-69.1 אלף רכבים - עלייה של 110%, יותר מפי 2.
"אנחנו אוכלוסייה שגדלה כל הזמן ומתחילים לראות את זה על הכבישים"
"אוגוסט הזה הוא אחד מחודשי האוגוסט העמוסים ביותר שאני זוכר אם לא העמוס ביותר". אמר בני כבודי, עורך התנועה הראשי של גלצ. "בשנתיים האחרונות הסיבה לעומסים באוגוסט הייתה השמיים הסגורים שהביאה איתה הקורונה. אבל עכשיו השמיים פתוחים, שדה התעופה מלא, אבל גם בארץ יש מלא אנשים והכבישים פקוקים מאוד. זה בעצם המצב החדש - אנחנו אוכלוסייה שגדלה כל הזמן ומתחילים לראות את זה על הכבישים שלנו".
"אנחנו לא רואים את הירידה שאנחנו רגילים לראות בכל אוגוסט", המשיך כבודי. "אנחנו רואים ירידה מסוימת למשל באילון דרום ירדנו בבוקר משעה לחצי שעה, אבל זה עדיין נחשב הרבה מאוד יחסית לחודש אוגוסט".
לדברי כבודי, העומסים נוצרים גם בשל עבודות בכביש. "בכביש החוף למשל יש חסימה של נתיב עד ה-11 בספטמבר, וזה יוצר שם פקקים כל בוקר. ברגע שכביש החוף עמוס, אז כביש 4 עמוס וכביש 6 עמוס והנה שלושה כבישים שהיו אמורים להיות ריקים באוגוסט והם מאוד עמוסים בגלל הצרת הנתיבים בכביש 2", אמר ל-N12.
"לאורך כל היום יש תנועה ערה בכבישים עם נפח מכוניות מאוד גדול, וברגע שמתרחשת תאונה או משהו שמפריע לתנועה - אז זה הופך ישר לקטסטרופה כי כמות כלי הרכב בכבישים מאוד גדולה", הסביר כבודי. "בשעות אחר הצהריים זה כבר ממש אוגוסט מטורף, כי אז מצטרפים לפקקי המטיילים גם אלה שחוזרים מהעבודה, ומקבלים כל ערב פקקים של שעה בכביש החוף. גם בתוך הערים, ירושלים, תל אביב וחיפה מאוד עמוס השנה. הן פקוקות מקצה לקצה, הכול מלא תיירים מישראל ומחו"ל".